• Postman

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

För att Sverige på nåt sätt verkar tro att vi kan kompensera omvärldens ojämställdhet med att vara ojämställda åt andra hållet. Detta går igen i det mest i vårt upp och nedvända land. 

• Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-30 09:52:49 följande:

Jag har en av varje och sonen är ännu mer empatisk än dottern.

Men jag ser det som en stor risk med eventuella blivande svärdöttrar. Jag känner så många kvinnor som tar avstånd från sina svärmödrar och farmödrar får ofta inte samma möjligheter att umgås med sina barnbarn som mormödrar. 

Ja att det skiljer mellan döttrar och söners kontakt med sina föräldrar det kan jag instämma i. Det är enormt mycket enklare att vara en mormor/morfar än att vara en farmor/farfar. Döttrar är lång mer måna om att ha kontakt medan sönerna endast hör av sig om de behöver hjälp. 
  • Postman
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 10:01:15 följande:
    Jag blir bara både arg och ledsen. Det är som att folk dömer ut min ofödde son som att han då garanterat om 40 år inte kommer ta hand om mig. Tala om idioti.
    Ja det är mycket märkligt. Vi har ersatt ett systemfel med ett annat systemfel. Vi är snudd på sjukligt könsfixerade. 
  • Postman
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 10:05:25 följande:
    Som sagt. Nej. Det är personliga erfarenheter. Mina är verkligen HELT annorlunda här. Både från män i min egen generation och från min pappa som ringde farmor varje kväll när hon var äldre, besökte henne och farfar varje vecka, hjälpte dem med ALLT så de kunde bo kvar hemma livet ut, och såg till att alla vi syskon hade en jättefin relation med dem.
    Det är bra, jag vet tyvärr inga män eller söner som är så. Här står kvinnorna/döttrarna för alla former av kontakter/relationer. 
  • Postman
    Anonym (Maja) skrev 2023-05-30 10:05:41 följande:
    ...och hur många "min svärmor är fruktansvärd!!!"-trådar skrivna av kvinnor om sina makars mödrar ser man inte på forumet? Sällan det omvända, så gissningsvis är det nog vanligare att umgänget begränsas just med farmödrar (och farföräldrar) än åt andra hållet.

Jag vet nog ingen som direkt tycker att svärmor är pest men däremot så upplever jag att döttrar vänder sig till sina föräldrar  långt, långt mer än till sina svärföräldrar. 

Som farfar har jag jättesvårt att ta plats. som morfar får man långt mer utrymme. Detta är kanske nåt för kvinnor/mammor att fundera över   

• Postman
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 10:23:37 följande:
    Det här gör mig så arg för er som lever med det. Min svärfar får jättegärna leka med min son, jag blir lika glad varje gång han ringer och de pratar i telefon. Han är så himla glad i sitt barnbarn och det gör mig som mamma jätteglad att se.
    Ja jag får också gärna leka med dem men jag jobbar hela tiden i uppförsbacke. Som morfar har man sjukt mycket gratis. 
  • Postman
    Anonym (qqq) skrev 2023-05-30 10:31:07 följande:
    Jag (kvinna) kan ändå tycka det inte är så märkligt. Är man själv kvinna, har nyss fött barn, känner sin egen mamma bättre än svärmor (logiskt) och man har en bra relation till sin egen mamma, så är det inte så konstigt om man vänder sig mer till henne än till svärmor. Ens egen mamma har ju fött en själv och man vet hur man själv växte upp och kanske då gärna tar råd från sin mamma. Däremot pappan till barnet, får ju ta ansvar för att relationen till hans föräldrar är bra, lika väl som jag tar ansvar för att relationen är bra till mina föräldrar. 

Det kan väl ändå inte vara de nyblivna mammornas "fel" om maken inte har så bra relation till sina föräldrar? Du skriver att det kanske är något för mammorna att fundera över - ja ok, men det är ändå inte hennes huvudansvar, eller? Det får man i så fall resonera om i paret - hur man gör med farmor/farfar/mormor/morfar? 

Tittar jag på mina syskon och mina föräldrar så har alla oavsett kön, haft superbra relation till min mamma (hon är både mormor och farmor - en sån där underbar gammal förskolefröken som alla ungar älskar). Mina bröders partners har inte haft bra relationer till sina mödrar utan faktiskt hellre vänt sig till vår mamma - så visst finns det undantag. 

Absolut, jag håller med dig att det är mest logiskt att flickorna vänder sig till sin egna mamma. Jag har inte sagt att det är mammornas fel MEN eftersom det är mammorna som styr med relationerna och deras män underordnar sig sina fruar så tycker jag nog allt att mammorna har ett ansvar att jobba för att de inte tar över så totalt. 

Det faller heller inte i god jord om man försöker påverka en svärdotter att man vill ha mer tätare relation. Det kan väcka märkliga känslor hos svärdöttrar och man har då gått in på minerad mark. 

• Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2023-05-30 11:05:40 följande:
    Du ska kanske själv ta ansvar för dina relationer till dina barn, även sonen/sönerna.
    Varför skriver du såhär? Du har ingen aning om vad jag gör eller inte gör. 
  • Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2023-05-30 11:31:39 följande:

Varför vända dig till svärdottern? Vänd dig till din son istället. Varför har du så dålig relation till din son? 

Detta handlar mkt om att många män lämnar över den sociala biten till kvinnan istället för att själv ta sitt ansvar för sina relationer, både till sin ursprungliga familj nen även till sina barn. Du ska vara ett föredöme till dina barn. 

Att vända sig till männen spelar sällan roll, de blir ändå överkörda av sina fruar. Kvinnorna har ofta monopolet på den sociala biten.

Män underordnar sig alltid när det kommer till dessa frågor. 

• Postman
    Anonym (Klarice) skrev 2023-05-30 11:32:25 följande:
    Du skriver "svärdotter". - du anser alltså att det är svärmodern, alltså kvinnans roll att ta kontakt med den yngre kvinnan? Var är mannen i allt detta? 

Jag har själv kontakt med min mamma. Jag låter maken sköta kontakten med sin mor. Jag åker ofta till min mamma med barnen (maken stannar oftast hemma). Maken åker sällan till sin mamma. Jag hindrar honom inte, men jag ser det inte som min roll att styra upp deras möten. Jag föreslår att han ska åka dit ibland, men inte mer än så.

Det är återkommande kvinnorna i varje familj som alltid har åsikter, synpunkter osv hur sen sociala biten ska vara.

Återigen, männen underordnar sig kvinnan i detta fallet och då blir kvinnans åsikter också normen och det som gäller, med andra ord så går hennes familj och intressen alltid före i alla lägen.  

• Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2023-05-30 11:51:06 följande:
    De har monopol för männen låter de ha det. Varför steppar ni män inte upp och tar ert ansvar istället för att skylla på kvinnan?

Ja män låter kvinnorna ha det för att sociala frågor ligger inte männen varmt om hjärtat men det gör det för kvinnor och sen bara fortsätter spiralen generation för generation. 

Ska vi säga samma sak om kvinnor som vill ta plats i mansdominerade yrken. Varför steppar inte kvinnor upp och tar ert ansvar istället för att skylla på männen.

• Postman
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2023-05-30 12:09:31 följande:

Var är din son i detta då? tar inte han ansvar över att du får lika mycket kontakt med barnen? Varför är det kvinnan enbart som ska ha koll på alla relationer? Sätt
    mer press på din son istället som bara glider på en räkmacka tydligen utan några krav. 

Sist jag kollade har ett barn ofta två föräldrar. 

Sociala frågor, relationer, barn osv ligger kvinnor varmt om hjärtat. Det är kvinnor som har makt att ändra detta eftersom detta i regel inte är någon stor fråga för män och i med det så underordnar sig männen kvinnorna. Idag är det kvinnans ord som alltid är normen. 

Vill du att dina söner ska ändra sig så måste du som kvinna dämpa dig i dessa frågor och låta din man få långt mer talutrymme i detta. Du behöver också visa dina döttrar att man kan lika gärna vända sig till sina svärföräldrar som sina egna. 

• Postman
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 12:30:54 följande:
    Sanning med modifikation. Har flera män jag vet om som verkligen brinner för sociala frågor. Är de inte män då? Eller har de bara lyckats bryta spiralen på något vis?

Det finns absolut män som brinner för detta med, absolut men ser vi till samhället i stort så är det uteslutande kvinnor som brinner för och bestämmer om allt som har med sociala frågor att göra, det är min uppfattning i alla fall.  

• Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-30 10:54:26 följande:

Men det är vanligt att mammorna vill spendera mer tid med sin ursprungsfamilj än med sin svärfamilj och därmed blir mormor och morfar viktigare för barnet , de lär känna varandra bättre. Här vinner oftast kvinnans önskemål över mannens , kanske för att det är viktigare för de nyblivna mödrarna att vara nära sin familj. Sen fortsätter det ofta så. 

Anonym (Två föräldrar) skrev 2023-05-30 12:09:31 följande:

Var är din son i detta då? tar inte han ansvar över att du får lika mycket kontakt med barnen? Varför är det kvinnan enbart som ska ha koll på alla relationer? Sätt
    mer press på din son istället som bara glider på en räkmacka tydligen utan några krav. 

Sist jag kollade har ett barn ofta två föräldrar. 

Tvillingmamma uttryckte det bra tidigare idag.  

• Postman
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2023-05-30 12:43:53 följande:
    Vilket trams. Sociala frågor ligger långt ifrån mitt hjärta och absolut inte mitt huvudämne här i livet, varför jag och min sociala utåtriktade man delar på ansvaret utan några problem. 

Det är väl superbra om det fungerar så hos er men det är inte så som det fungerar i vårt samhälle generellt.  

• Postman
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 12:55:35 följande:
    Men det finns. Så att män per definition inte skulle vara inlyssnande och ha känslor ger jag inte ett skvatt för.
    Jadå det finns absolut och jag har inte påstått nåt annat om det  men i 9 fall av 10 så vill jag påstå att kvinnans åsikt och önskemål vinner i dessa frågor vilket sen tyvärr leder till att vi nu har den diskussion som vi har.
  • Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-30 12:58:11 följande:

Du åker ju hem med barnen till din mamma , det är jättebra ingen anmärkning på det alls. 

Rent allmänt : Det brukar ju då och då skrivas  trådar där det klagas över att så snart  pappan skall vara pappaledig så åker han hem till mamma med barnet. Underförstått att han låter farmor sköta barnet istället för att ta hand om det,  Det kanske inte är så ,han kanske åker hem till den bästa mamman i världen, enligt hans sett att se det, för att få råd och stöd hur man bäst sköter om barnet. 

Egentligen tror jag ingen älskar sin mamma så mycket och står så nära sin mamma, som en son. Mamma är i princip alltid sonens första kärlek.  Men sönerna är ibland inte så bra på att visa det .

Alla barn är lika fina, förstås. TS strunta i alla dumma kommentarer och var nöjd och glad över att få en fin son. 

Precis tvillingmamma. Du sätter ord på det. 👍🏻
  • Postman
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 13:04:25 följande:

Allt annat vore undermåligt föräldraskap.

De kommer ju dock fortsatt utsättas för alla dessa ?män är sämre att lyssna in och känna?-kvinnor som inte vill ha söner, både som små och stora. Det är en samhällsgrej med. Om de tex möts av såna kvinnor som förskollärare, mammor till klasskompisar, eller lärare som ser dem som mindre empatiska eller sämre på känslor bara för att de är pojkar så är det ett problem.

Japp mycket är det så idag. Små killar jobbar i motvind, vi alla har lite att jobba med framöver så inte killar hamnar i utanförskapet.  
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?