• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • Anonym (lol)
    Anonym (Frida) skrev 2023-05-30 21:24:09 följande:

Ärligt talat tycker jag att pojkar är så mycket tråkigare än flickor. De allra flesta flickbarn jag känner är smarta, påhittiga, är intresserade av allt möjligt både typiskt "killiga" grejer som typ superhjältar och sport till typiskt "tjejiga" grejer såsom att pyssla och djur. 
    Pojkbarnen däremot är högljudda, stökiga, har dåligt ordförråd, slåss, tycker bara om att springa runt och brottas eller knuffas. Ja tjejerna har helt enkelt mycket mer personlighet och är roligare att vara med! 
    Tror att det är biologiskt faktiskt, pojkar föds med massa testosteron som de måste ta ut någonstans och då blir det såklart genom att springa runt och slåss. 

I vuxen ålder tycker jag dock att män och kvinnor är lila trevliga att ungås med. Så bara man orkar genomlida de första 20 åren med sina söner kam det nog va trevligt! 

Det bästa är nog att inte skaffa några barn om man resonerar såhär. 
  • Anonym (Kanske)

Pojkar blir män. Hemska tanke. 

• Anonym (Lika mycket värda)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 08:57:35 följande:
    Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

Fy så negativa människor. Skit i dem! Inget kön är mer värt än det andra!! Har själv en liten son som jag älskar mer än vad man någonsin kan beskriva. Och han älskar mig lika mycket. Vi har mycket starkt band. Väntar nu mitt andra och vet ej vad det är för kön. Kommer INTE bli mer glad pga ett kön det skiter jag fullständigt i. Mina barn är mina barn. Hade inte haft något emot 2 pojkar, tänk vad roligt att din son ska få ett syskon! Stort grattis till dig och din familj!!
  • Anonym (!!!)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 16:40:52 följande:
    Har du några belägg för det annat än feministisk propaganda?

Brottstatistiken är enkel att förklara, män ÄR mer aggressiva än kvinnor, men ÄR överrepresenterade både i att begå våldsbrott OCH drabbas av det. Men samtidigt hade mänskligheten inte överlevt utan den aggressiviteten. Hur det sen passar in i vårt moderna samhälle är en annan fråga, våra kroppar och instinkter är inte skapta för dagens samhälle och till skillnad från vad många av dagens wokemuppar och snöflingor verkar tro så är ju inte naturen en varken rättvis eller snäll plats där alla sitter och håller varandra i handen och sjunger akumbaya.... jag menar det spelar nog ingen roll hur mycket en gasell argumenterar för ett lejon orättvisan i att de bli jagade och uppätna... eller hur? 

Mao är det snarare du som får komma men lite bättre argument, mänsklighetens historia är betydligt längre än bortskämda snöflingor med mätta magar och som gnäller om orättvisor. Faktiskt har vår historia till 99.99999999% handlat om överlevnad.
    Wow alltså..

Så först gnäller du hur synd det är om pojkar/män som inte är värda något längre. 
    Hur fliCoke blivit blivit behandlade genom historien räknas tydligen inte och du är tydligen kvar i apstadiet där naturens lagar gäller..

Haha.. det är var det värsta dravlet jag hört på länge..

Har du något mer du vill mansplaina?
  • Anonym (B)

Jag ville ha en tjej och fick en pojke först, blev så besviken när vi fick veta under graviditeten. Så hemskt. 

fick sen en flicka några år senare och i efterhand kan jag säga att jag har haft bättre kontakt med sonen och dottern med pappan, fast vi bor ihop. 

sonen har aldrig gillat pojkgrejer som fotboll och annat, han lekte bara med tjejer och än i dag som vuxen tror jag knappt han har en killkompis. 

mest blev helt tvärtemot mot vad jag trodde och så dumt att jag tänkt som jag gjort. 

• Anonym (B)

Det var faktiskt en polsk kvinna som sa att om man önskar att man ska få ett visst kön så får man det. Hon fick två pojkar säger hon, men ena föddes som tjej biologiskt men var en kille. 

Jag önskade sååå en tjej och jag tror att sonen är mer kvinnlig än manlig. Vem vet. 

• OlleSQ
    Anonym (zoom) skrev 2023-05-30 09:08:49 följande:

Därför att vi lever i ett samhälle där flickor är "värda" mer än pojkar. I vissa delar av världen är det tvärtom. 

Flickor får bättre betyg, har högre utbildning, kan utöva alla yrken och ha alla stilar på kläder och hår utan att bli utskrattade mm mm. Flickor tar hand om sina föräldrar när de blir gamla och flickors barn står närmare sina morföräldrar. Min son säger rätt ofta att flickorna favoriseras i skolan. Det är helt enkelt inte poppis att vara kille just nu. 

Hade du bott i Indien eller i något arabland hade folk applåderat. Där är det svärföräldrarna man tar hand om som kvinna och mannens familj är allt. Män styr det mesta. Det var ju likadant här förr i tiden. 

Vilket beror på att få inom skolan kan undervisa pojkar. Ett gigantiskt misslyckande av den svenska skolan. Det som är lite kul är att flickorna i artikeln inte hade sämre än andra år så det är inte så att hennes undervisning fungerade sämre för flickor.

skolvarlden.se/artiklar/vart-tredje-ar-lyckades-pojkarna-battre-med-lararen-sofie

• OlleSQ
    Anonym (Lis) skrev 2023-05-30 09:50:08 följande:
    Ja män är absolut mer utsatta för våld på stan tex, då av andra män. Därav en otrolig utmaning att fostra bra män och bryta det. Kvinnor är mer utsatta i nära relationer tex, även då våld från män. Samt sexualisering mm på arbetsplats. Unga tjejer verkar hittills påverkas hårdare av sociala medier med mer ätstörningar som kommer i lägre åldrar och press som leder till att de blir utbrända i ung ålder.
    Vet inte hur statistiken ser ut gällande självmord, men har för mig att det är vanligare bland män, kanske pga att de är mindre benägna att söka hjälp.
    Men nu snurrar vi kanske lite väl långt från saken.😊

Det har ju visat sig att män är utsatta för våld i nära relationer i långt större utsträckning än man trott men återigen är det att män/killar skall tåla det, samtidigt blir dock konsekvenserna oftast värre för en kvinna som blir utsatt då män är starkare.

Sen har det visat sig att våld inom samkönade förhållanden och då även kvinnliga sådana är vanliga men att de inte anmäls eller ens pratar om det.

"Den utsatta i en lesbisk relation tiger gärna om våldet för att skydda det lesbiska samhället från att stigmatiseras ännu mer."

medarbetarportalen.gu.se/aktuellt/nyheter-detalj//man-mer-utsatta-for-vald-i-relationen-an-kvinnor.cid1185940;jsessionid=node017qsytchpui5u7q9355f36rzx487834.node0

www.roks.se/har-finns-hjalp/vald-mellan-lesbiska

• Anonym (Fallskärm)

En del säger att det var lättare med pojkarna än flickorna när de var i tonåren.

• Anonym (Fallskärm)
    OlleSQ skrev 2023-05-31 07:47:00 följande:

Det har ju visat sig att män är utsatta för våld i nära relationer i långt större utsträckning än man trott men återigen är det att män/killar skall tåla det, samtidigt blir dock konsekvenserna oftast värre för en kvinna som blir utsatt då män är starkare.

En man är försvarslös när han sover. Och en kniv i ryggen kan ge allvarliga konsekvenser även för en man.
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?