• Anonym (LESS MAMMA)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

• Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
  • OlleSQ
    Anonym (Fallskärm) skrev 2023-05-31 07:49:57 följande:
    En man är försvarslös när han sover. Och en kniv i ryggen kan ge allvarliga konsekvenser även för en man.
    Givetvis är det så och kvinnor är använder tillhyggen i större utsträckning än män men det är ju oxå saker som är känt sedan länge om man nu är intresserad av forskning på området.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (Lika mycket värda) skrev 2023-05-31 00:18:31 följande:
    Fy så negativa människor. Skit i dem! Inget kön är mer värt än det andra!! Har själv en liten son som jag älskar mer än vad man någonsin kan beskriva. Och han älskar mig lika mycket. Vi har mycket starkt band. Väntar nu mitt andra och vet ej vad det är för kön. Kommer INTE bli mer glad pga ett kön det skiter jag fullständigt i. Mina barn är mina barn. Hade inte haft något emot 2 pojkar, tänk vad roligt att din son ska få ett syskon! Stort grattis till dig och din familj!!
    Ja, det känns så otroligt roligt att han ska få ett syskon. Två små frön som får dela lekar och minnen. Det gör mig glad. Min son är precis som din, en människa jag älskar mer än jag kan sätta ord på. Han är verkligen helt fantastisk. 

Att jag också hört att många brödrapar blir väldigt tighta och är vänner vidare i livet känns också kul, även om det såklart inte är en garanti. Men att de kommer ha någon att vända sig till som de vuxit upp med och har en lång gemensam historia  med känns så bra.
  • Anonym (Fallskärm)
    OlleSQ skrev 2023-05-31 08:08:16 följande:
    Givetvis är det så och kvinnor är använder tillhyggen i större utsträckning än män men det är ju oxå saker som är känt sedan länge om man nu är intresserad av forskning på området.
    Alla kanske inte vet om detta så det är bra att informera människor om att även män kan råka illa ut och bli skadade. Av kvinnor.
    Kvinnor.
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-31 08:56:05 följande:

Fick också denna länk för er som tror att folk inte gör skillnad eller att jag hittar på att nån kan reagera så. 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0Y7y2WkreShDkQBjGPPzXTALqGY4GbmC6Tk4wEpq2CrBP4yCjx2mbgwMLN1XkmfzAl&id=189361506081

Asch verkar inte funka. Testar såhär: https://www.allas.se/relationer/graviditet-jobbiga-kommentarer-pojke-eller-flicka-spelar-ingen-roll/8428429?fbclid=IwAR0R9nT-yoP8Wp6XAmZsMUaPtJYU3RbXdCEe49f6afCry7tolkEr-UIIIUA_aem_th_AQfkwWeQXn-kdwvi6zKTOZUUNQdrPIU-TTWVszntNO9Sfq44rnxasDpQEwM5VprHK44
  • Anonym (lol)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 08:57:35 följande:

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

Men beror inte det mer på att du redan har en pojke? Att gemene man tycker synd om dig för att du inte får en av varje snarare än att du väntar just en pojke? För lite så upplever jag att det är. Jag fick ett barn av varje kön och fick då kommentarer som Åh vilken tur du har som fick en av varje! och Åh vad kul med en pojke nu när ni redan har en flicka! 
  • Anonym (lol)

Jag vill poängtera att jag själv inte brydde mig alls om kön och jag tycker att du ska strunta i vad andra säger och inte låta dem förstöra din lycka över en till son. Grattis förresten! 

• Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (lol) skrev 2023-05-31 09:44:49 följande:
    Men beror inte det mer på att du redan har en pojke? Att gemene man tycker synd om dig för att du inte får en av varje snarare än att du väntar just en pojke? För lite så upplever jag att det är. Jag fick ett barn av varje kön och fick då kommentarer som Åh vilken tur du har som fick en av varje! och Åh vad kul med en pojke nu när ni redan har en flicka! 
    Jo - kanske - men det känns ju helt galet det med. Stackars stackars mig som får två barn. Gemene man kan vara tyst.

Den här iden om att det finaste är en av varje är ju helt befängd. 
  • Anonym (LESS MAMMA)
    Anonym (lol) skrev 2023-05-31 09:47:41 följande:

Jag vill poängtera att jag själv inte brydde mig alls om kön och jag tycker att du ska strunta i vad andra säger och inte låta dem förstöra din lycka över en till son. Grattis förresten! 

Jo - men det är enklare sagt än gjort att bara strunta i folk. Om man bara kunde det vore det ju aldrig problem med folk som retas, säger elakheter eller är oempatiska. Jag tycker det är jobbiga kommentarer, eftersom man ibland verkligen känner hur syyyynd de tycker det är om en. Jag vill inte ha de känslorna mot mig liksom.
  • eeat
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 08:57:35 följande:

Alltså LESS mamma här.

Först och främst, Grattis! Jag är en mamma till 3 söner och en flicka. Tråkigt att du fått såna reaktioner:( personligen har jag inte fått det under mina graviditeter, däremot har folk kommenterat i efterhand "kul att du fick EN flicka åtminstone!" Men då har jag tolkat det mer som att det är kul att jag fått en flicka bland flera pojkar. Har dock en väninna som upplevt det du gör.
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?