Inlägg från: Anonym (lol) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lol)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Anonym (Frida) skrev 2023-05-30 21:24:09 följande:

Ärligt talat tycker jag att pojkar är så mycket tråkigare än flickor. De allra flesta flickbarn jag känner är smarta, påhittiga, är intresserade av allt möjligt både typiskt "killiga" grejer som typ superhjältar och sport till typiskt "tjejiga" grejer såsom att pyssla och djur. 
    Pojkbarnen däremot är högljudda, stökiga, har dåligt ordförråd, slåss, tycker bara om att springa runt och brottas eller knuffas. Ja tjejerna har helt enkelt mycket mer personlighet och är roligare att vara med! 
    Tror att det är biologiskt faktiskt, pojkar föds med massa testosteron som de måste ta ut någonstans och då blir det såklart genom att springa runt och slåss. 

I vuxen ålder tycker jag dock att män och kvinnor är lila trevliga att ungås med. Så bara man orkar genomlida de första 20 åren med sina söner kam det nog va trevligt! 

Det bästa är nog att inte skaffa några barn om man resonerar såhär. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 08:57:35 följande:
    Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Alltså LESS mamma här.

Har en pojk och ska nu i juni få en pojk till. Vad är grejen med att det är typ mindre värt i folks ögon att få söner? När folk frågar vad det blir och jag sagt pojke med ett leende har de liksom tystnat och hummat nåt ohörbart.

Det är som att folk hoppas jag ska säga tjej.

Ni som reagerar såhär när nån berättar - VARFÖR gör ni det? Jag säger det ju med glädje och ni är som världens svarta hål som bara slukar all positiv energi.

Men beror inte det mer på att du redan har en pojke? Att gemene man tycker synd om dig för att du inte får en av varje snarare än att du väntar just en pojke? För lite så upplever jag att det är. Jag fick ett barn av varje kön och fick då kommentarer som Åh vilken tur du har som fick en av varje! och Åh vad kul med en pojke nu när ni redan har en flicka! 
  • Anonym (lol)

Jag vill poängtera att jag själv inte brydde mig alls om kön och jag tycker att du ska strunta i vad andra säger och inte låta dem förstöra din lycka över en till son. Grattis förresten! 

• Anonym (lol)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-31 10:36:54 följande:
    Jo - men det är enklare sagt än gjort att bara strunta i folk. Om man bara kunde det vore det ju aldrig problem med folk som retas, säger elakheter eller är oempatiska. Jag tycker det är jobbiga kommentarer, eftersom man ibland verkligen känner hur syyyynd de tycker det är om en. Jag vill inte ha de känslorna mot mig liksom.
    Jag kan förstå att det är irriterande men varför bry sig så mycket om vad andra tycker? Det enda viktiga är vad du själv tycker och som jag förstod det så är du glad över en pojke till. Det kommer alltid finnas människor som inte tycker som en själv och som kommer med kommentarer och då får man lite på sin egen känsla man har och känna trygghet i det. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-31 10:34:34 följande:
    Jo - kanske - men det känns ju helt galet det med. Stackars stackars mig som får två barn. Gemene man kan vara tyst.

Den här iden om att det finaste är en av varje är ju helt befängd. 
    Ja jag menade inte att det var bättre på något sätt utan att det kan finnas en annan anledning till varför de säger så än att det beror på att det är just en pojke. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 13:35:50 följande:

Detta kan bero på att Sverige hör och häpna är ett sexistiskt land , för är du pojke eller man i Sverige står du lägre i kurs , så det där med jämställdhet är dravel.

Trösten i allt detta är dock att fler och fler tycks inse hur det ligger till , och då menar jag på forum som familjeliv eller Flashback , sedan har jag lite smått börjat höra folk säga detsamma också , och då har det inte sällan varit kvinnor själva som tycker det har gått överstyr. 

Sedan tycker jag att är nu könet på barnet så viktigt så har man två alternativ , byt inställning eller skaffa inte barn. 

Missade du historieundervisningen i skolan eller? Män har under alla tider i Sverige stått högre i kurs än kvinnor. Kvinnor fick förr i tiden inte ens utbilda sig. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 13:35:50 följande:

Detta kan bero på att Sverige hör och häpna är ett sexistiskt land , för är du pojke eller man i Sverige står du lägre i kurs , så det där med jämställdhet är dravel.

Trösten i allt detta är dock att fler och fler tycks inse hur det ligger till , och då menar jag på forum som familjeliv eller Flashback , sedan har jag lite smått börjat höra folk säga detsamma också , och då har det inte sällan varit kvinnor själva som tycker det har gått överstyr. 

Sedan tycker jag att är nu könet på barnet så viktigt så har man två alternativ , byt inställning eller skaffa inte barn. 

Flashback är ingen referens som du borde förlita dig på
  • Anonym (lol)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 13:45:22 följande:
    Jag vet mycket väl hur det har varit , men idag är läget ett annat. Och det har du bevisligen missat. Tycker du kan passa på att förklara varför ts behöver starta en sån här tråd öht 
    Nej det är uppenbart att du inte alls vet hur läget är idag.
    Idag är det fortfarande inte jämställt bland könen i Sverige. Trots att kvinnor i Sverige i högre utsträckning tar examen från universitet än män har män fortfarande högre lön för samma tjänst och erfarenhet.

Du hänger nog för mycket på Flashback, du borde utbilda dig och leva i den riktiga världen. Du verkar helt frånkopplad från verkligheten. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (26 åring man) skrev 2023-05-31 13:45:22 följande:
    Jag vet mycket väl hur det har varit , men idag är läget ett annat. Och det har du bevisligen missat. Tycker du kan passa på att förklara varför ts behöver starta en sån här tråd öht 
    Dessutom så är pojkar det man vill ha i många länder runtom i världen och flickfoster aborteras därför i högre utsträckning än pojkfoster. Sverige är ett av fåtal länder där man sett att man möjligen önskar flickor i högre utsträckning. Så om man ska få den här tråden att handla om jämställdhet så är det snarare så att pojkar är högre i kurs generellt i världen- Trots att det är 2023. Alltså precis som det varit i urminnes tider. 

Jag tror på riktigt att du bor under en sten. 
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?