Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?
Anonym (LESS MAMMA) skrev 2023-05-30 13:25:18 följande:
Inte alls. Om man blir besviken över att det är en pojke för att man uttryckligen önskar sig döttrar för att man ?kommer närmre döttrar än söner? (ett vanligt argument) så är det en känslomässig inställning man har, och något man omedvetet kommer löpa risk att förmedla till sin/sina söner. Särskilt i fallen där man säger saker som ?men barn x blev till sist en dotter och då blev familjen komplett?. Så nej, inte konstig slutsats att en pojke som vet om att mamman önskade att han vore en tjej för att hon anser att tjejer är varelser hon känner kan anknyta bättre faktiskt känner av det här från henne. Inte konstigt alls.
Vårt första barn var för övrigt en flicka. När vi väntade tvåan fick jag kopiöst många kommentarer om att vi så klart måste hoppas på en pojke, för att få en av varje. Själv ville jag helst ha en flicka till, eftersom det var det vi hade och jag (i mitt graviddepressiva tillstånd) kände att jag ville ha något som jag redan kände till. Inte fan älskar jag min son mindre. Inte fan förmedlar det något till min son om att jag under graviditeten önskade mig en flicka. Varför skulle jag det?
Jag sökte för övrigt hjälp för mitt psykiska mående under graviditeten. Det är det bästa jag gjort!