Inlägg från: Anonym (Tvärtom för mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvärtom för mig)

Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?

Anonym (Lis) skrev 2023-05-30 09:36:05 följande:

Beter sig män likadant när du säger det?
    jag tänker att folk överlag tänker att det är lättare att känna koppling till ett barn av samma kön som en själv. Mammor hoppas ofta på en liten flicka, och pappor på en son att spela fotboll med.
    I verkligheten blir det ofta tvärtom när barnen kommer, pojkar är ofta mammiga och flickor blir pappas lilla ögonsten de måste skydda från världen.

Det är ett tufft samhälle för flickor att växa upp i med allt hemskt män utsätter dem för och som man som mamma vill skydda dem emot men det är ett enormt ansvar att uppfostra vettiga män som inte beter sig som en stor del av tidigare generationer, att tex lära dem ta hand om sig själva och behandla alla med respekt och acceptera ett nej.

Jag önskade en fotbollstjej men fick en kille som inte gillar fotboll. Det spelar ingen roll egentligen men det är lite roligt att det blev så. Det viktigaste i slutändan är att barnen får växa upp och bli vad de vill utan massa krav p g a det kön de har.

Det finns tyvärr massa hemskt när man har pojkar också. Det är mycket större risk för pojkar att utsättas för brott än för tjejer. De flesta brott begås av män och tyvärr är även de flesta brottsoffer också män. Jag tror jag hade oroat mig mindre om jag haft tjejer istället för pojkar för tjejer har inte samma krav på sig att vara macho. Macho-idealet leder en hel del pojkar in i farliga situationer.
Svar på tråden Varför ses söner som mindre kul än döttrar att få?