Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 08:26:22 följande:
Om det vore så enkelt
Hemmasittare har alltid funnits. Enda skillnaden är bara att det inte uppmärksammades på samma sätt som tidigare.
Nära en halv miljon orosanmälningar sker numera varje år. Det bara ökar år efter år. Frågan är om vanvården ökar i samma tak? Det finns nog ingen som tror det.
Vad skulle du göra om ditt barn bara totalvägrar att gå till skolan? . Om dessutom barnet befinner sig i nedre tonåren är det liksom inget man tar under armen och tar med sig ändå. Var tionde barn får en orosanmälan på sig varje år. Jag tycker personligen att dessa siffror borde få berörda instanser att fundera kring om det föreligger någon form av systemfel. Socialtjänsten ojar sig över att de är överbelastade. Vad kan det bero på....?
Att jobba som socialsekreterare kan väl ändå inte vara ett yrke som ska sysselsätta var och varannan invånare?
De flesta socialsekreterare skulle nog snarare svara att det anmäls för lite och framförallt för sent. Överbelastningen beror ju snarare på brist på resurser. Vi ojar oss inte, vi vill göra ett bra jobb.
Anmälningar handlar ju inte bara om vanvård utan kan ju lika gärna handla om stöd kring att sätta sunda gränser och hjälp kring och för barn och ungdom med eget problematiskt beteende.
Sen behövs det ju satsas på förebyggande och främjande åtgärder tidigt, riktade mot föräldrar, bvc förskola och skola.
När jag jobbade som skolkurator hade jag 1000 elever och jag var ändå den kuratorn i kommunen den som hade lägst antal. Helt omöjligt att jobba kvalitativt och förebyggande då.
.Jag blir som sagt väldigt upprörd när jag läser om skolans svar till er, eftersom jag vet vilka skyldigheter de har men även vad som är möjligt att göra.
Det är skolans ansvar att se till att alla elever har ett fungerande sammanhang. Det finns faktiskt mycket som är möjligt att göra för att vända situationen.
Men eftersom skolan inte verkar ha den kunskapen eller resurserna så kanske ett skolbyte ändå är det bästa.
Jag hoppas det blir bra för din ungdom och för er familj