Orosanmälan skolfrånvaro
Hej
Jag har jobbat några år som skolkurator i skolan (gör det inte nu) och har gjort mååååånga anmälningar pga hög frånvaro.
På många skolor är det rutin efter en viss procentsats medan andra skolor mer kanske anmäler när det verkar som att föräldrarna inte bryr sig om frånvaron, låter barnet styra eller direkt motverkar skolan trots att det råder skolplikt.
Jag tycker inte att du ska vara så orolig för en anmälan i och med att ni försöker samarbeta med skolan och hitta lösningar.
Det är ju föräldrarnas skyldighet att se till att barnen får barnen till skolan (därför kan föräldrar få vite om barnen är borta mycket) men det är också skolans skyldighet att se till att det finns en bra miljö och anpassad undervisning under skoldagen.
Om skolan inte sköter sin del, trots att ni pratat med dem så kan ni faktiskt i sin tur anmäla till skolverket.
Du skriver att:
"Skolan säger att de inte riktigt rår på hur barnen behandlar andra barn. Vilka de vill hänga med på rasterna osv och det köper jag ju, även om det förstås är väldigt tragiskt"
Detta är oacceptabelt. Skolan FÅR inte slå ifrån sig på detta sätt. Det är deras skyldighet att se till att ingen är mobbad eller utanför.
Stå på er!
Massa styrkekramar