• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • Anonym (Masha)

Vårt barn hade 50% frånvaro ett läsår. 100% än så länge under detta. Ingen orosanmälan. Vi har god kontakt med skolan och samverkansmöten med BUP/skolan.

• Anonym (socc)

Mina föräldrar blev anmälda när jag slutade gå till skolan. Soc tänkte tvångplacera mig i ett familjehem bara pga det. Det spelade ingen roll att de inte fann brister i föräldraskapet i övrigt, om mina föräldrar inte kunde få mig att gå till skolan (trots att de gjorde allt de kunde) "behövde" jag placeras någon annanstans. 

• Anonym (Mia)

Skolan bör göra en soc anmälan vid hög frånvaro. Runt 20% frånvaro kan vara rimligt att göra en anmälan kring. För vårdnadshavare har långt gående skyldigheter att få sin skolpliktiga barn till skolan och skolan kan inte lösa mobbningen om eleven inte är på plats. Nu vet jag att det är hemskt u elevens synpunkt och många skolor är undermåliga men du som förälder måste få ditt barn till skolan, ställa krav på skolan att lösa problem eller byta skola till ditt barn. En soc anmälan är eg ditt minsta bekymmer. Att ditt barn är mobbat och hemmasittande är betydligt värre.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-02-07 17:12:05 följande:

Soc kan vara inblandade av olika skäl men det behöver inte vara specifikt riktat mot föräldrarna vid en orosanmälan. Det är för barnets skull och då är det bra att ha se över även hemmiljön. Ett barn kan ha frånvaro pga samma skäl som erat men inte ha stöd hemifrån utan även kaos där. Skolan kan inte utesluta detta men mest väsentligt är deras rutiner. Ni vill hjälpa erat barn, skolans rutiner är också utformade efter den devisen.

Hur ska hemmiljön ses över för att minska mobbing och få barnet mer inkluderat i skolan menar du? Eller missförstår jag dig?

Vad är det skolan inte kan utesluta rörande hemmiljön och vad skulle socialen kunna göra åt det? Måste ju vara minst sagt svåranalyserat. Vet inte om jag är dum, men tycker ditt inlägg är en smula kryptiskt faktiskt.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (socc) skrev 2023-02-07 17:45:05 följande:

Mina föräldrar blev anmälda när jag slutade gå till skolan. Soc tänkte tvångplacera mig i ett familjehem bara pga det. Det spelade ingen roll att de inte fann brister i föräldraskapet i övrigt, om mina föräldrar inte kunde få mig att gå till skolan (trots att de gjorde allt de kunde) "behövde" jag placeras någon annanstans. 

Ja, det är ju lite det jag känner sådan oro för. Att problemet skyfflas över på mig på något vis. Måste varit en chock för dina föräldrar!

Undrar hur de analyserar ev brister i föräldraskapet. Visst, har man en massa diagnoser, dokumenterat missbruk och psykatriska diagnoser, ställd på antidepressiva osv kan jag förstå, men annars?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 18:08:31 följande:
    Ja, det är ju lite det jag känner sådan oro för. Att problemet skyfflas över på mig på något vis. Måste varit en chock för dina föräldrar!

Undrar hur de analyserar ev brister i föräldraskapet. Visst, har man en massa diagnoser, dokumenterat missbruk och psykatriska diagnoser, ställd på antidepressiva osv kan jag förstå, men annars?
    Att äta antidepp-medicin är ingen orsak till omplacering....då skulle inte många barn bo kvar hemma. 
  • AndreaBD

Jag är inte förvånad att hen har svårt att hänga med, med den frånvaron. Det är extremt viktigt att du som förälder inte stödjer skolkandet genom att vara alltför förstående. 

Är det mobbning, är det säkert? Jag har själv varit med om det, att min dotter tyckte hon var mobbat och så var det ju inte. Det var mer att hon förväntade sig att ingen ens skulle kommentera hennes ovanliga klädstil. Och det gör de förstås. Det är ingen mobbning. 

Även om det är mobbning så är det ditt barn som missar sin utbildning, som får jättesvårt att komma igen. Byt skola eller gör något annat, men låt det inte bara löpa på. En socanmälan borde inte vara din främsta oro. 

• AndreaBD
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 15:22:44 följande:
    Tycker man hör så mycket skräckhistorier så vet inte riktigt vad jag ska tro. Vore ju väldigt snyggt om jag blir fråntagen vårdnaden och barnet satt på institution för att barnet mobbas i skolan och uppvisar hög skolfrånvaro. Att det på något vis tolkas som att jag brister i föräldraskapet på något vis. 

Barnet bär liksom inga konstiga kläder, ser konstig ut på något vis osv. Däremot ganska lugn och tystlåten. Tror inte det krävs jättemycket för att hamna utanför. Vi pratar högstadiemiljö. 
    Det är helt galet att tänka så. Jag har själv två barn med diagnoser och vi har blivit soc.anmälda också. Vi tog det helt lugnt, eftersom vi båda jobbar som lärare och vet hur det brukar vara. Ett samtal eller i nåt fall kanske två eller tre. Mer blir det inte. Absolut inget att vara särskilt orolig för. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-07 17:54:44 följande:

Skolan bör göra en soc anmälan vid hög frånvaro. Runt 20% frånvaro kan vara rimligt att göra en anmälan kring. För vårdnadshavare har långt gående skyldigheter att få sin skolpliktiga barn till skolan och skolan kan inte lösa mobbningen om eleven inte är på plats. Nu vet jag att det är hemskt u elevens synpunkt och många skolor är undermåliga men du som förälder måste få ditt barn till skolan, ställa krav på skolan att lösa problem eller byta skola till ditt barn. En soc anmälan är eg ditt minsta bekymmer. Att ditt barn är mobbat och hemmasittande är betydligt värre.

Precis så är det ju. 
  • Anonym (Olea)

Bland NPF-barn där bristande skolpassningar är ett stort problem så är det mer regel än undantag att bli anmäld till socialtjänsten enbart pga skolfrånvaro. Detta trots en oändlig mängd möten där man diskuterar hur man ska få skolmiljön att fungera för barnet. Vet även fall där anmälningar av skolan till skolinspektionen kontras med en motanmälan till socialtjänsten. Det är bara att hoppas på att er skola inte håller på med sånt.

Vårt barn går i en välfungerande särskola och har ganska höga sjuktal pga infektioner (upp till 25%). Vi får ett automatgenererat brev i inkorgen ibland, men det har aldrig varit tal om några anmälningar.

Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro