• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • EpicF

Om sitt barm blir mobbar i skolan i den höga grad att barnet vägrar gå dit, även om skolan gjort sitt för att motverka mobbning så byter man skola för barnet. Man låter inte barnet bli hemmasittare. 

• Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 00:32:25 följande:

Om sitt barm blir mobbar i skolan i den höga grad att barnet vägrar gå dit, även om skolan gjort sitt för att motverka mobbning så byter man skola för barnet. Man låter inte barnet bli hemmasittare. 

Jag håller med. Viktigt att poängtera att frånvaron inte alltid varit så här stor. Den har vuxit gradvis, men har inte för någon statistik.
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 00:30:55 följande:

Ts: Vite? Nej, socialen ger inte vite men kan bistå i bla stöttning och uppföljning. 

Även om man inte kan tvings barn till skolan så medverkar du inte till att få ditt barn till skolan. Hade du medverkar så hade du fått till ett skonbyte för länge sedan. 

Varför har ni inte bytt skola? 

Börjar få lite vibbar av att det inte är enbart skolan och frånvaron som är problemet här utan att det också kan finnas andra problem i familjen. Så en orsoanmälan hade absolut varit rätt. 

Jag tvivlar på att skolan anser sig behöva någon stöttning av socialen faktiskt. 

Som jag skrev i inlägget innan har inte frånvaron varit så här hög hela tiden. Då hade vi givetvis bytt för länge sen. Sen när frånvaron ökade hoppades man ju på att det bara var tillfälligt. Började nog ungefär i mitten av förra terminen ungefär. Så även om det är länge är det inte jättelänge. 

Andra problem i familjen? Nej, inte vad jag känner till faktiskt Glad
    Nej, nu ska jag nog gå och lägga mig. 
  • EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 00:41:50 följande:
    Jag tvivlar på att skolan anser sig behöva någon stöttning av socialen faktiskt. 

Som jag skrev i inlägget innan har inte frånvaron varit så här hög hela tiden. Då hade vi givetvis bytt för länge sen. Sen när frånvaron ökade hoppades man ju på att det bara var tillfälligt. Började nog ungefär i mitten av förra terminen ungefär. Så även om det är länge är det inte jättelänge. 

Andra problem i familjen? Nej, inte vad jag känner till faktiskt Glad
    Nej, nu ska jag nog gå och lägga mig. 
    Vad skolan anser att de behöver är irrelevant. Det är socialen som ska utreda det, samt att utreda eventuella familjeproblem om det skulle bli en orosanmälan. 

Men din son har varit utanför/mobbad länge? Eller startade allt i mitten av förra terminen? 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 00:44:01 följande:
    Vad skolan anser att de behöver är irrelevant. Det är socialen som ska utreda det, samt att utreda eventuella familjeproblem om det skulle bli en orosanmälan. 

Men din son har varit utanför/mobbad länge? Eller startade allt i mitten av förra terminen? 
    Hur utreder socialen skolan och familjen då? Måste väl vara svårt när det inte finns så mycket annat att gå på en just frånvaron tänker jag. 

Svårt att veta vad som händer i skolan förstås. Man får nog inte alltid veta allt, men känns som det var då ungefär det blev riktigt illa med frånvaron. 
  • Anonym (Gode)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 14:44:36 följande:
    Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

Du borde inte oroa dig för socialen. Du borde oroa dig för ditt barn. Är barnet borta 50 procent ska ni ha en orosanmälan för barnets skull. För ni gör uppenbarligen inte ert jobb som föräldrar.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Gode) skrev 2023-02-09 01:54:29 följande:
    Du borde inte oroa dig för socialen. Du borde oroa dig för ditt barn. Är barnet borta 50 procent ska ni ha en orosanmälan för barnets skull. För ni gör uppenbarligen inte ert jobb som föräldrar.
    Exakt vilket jobb som förälder är det jag inte gör för att min barn mobbas i skolan och därför inte vill gå dit? Vad hade du tänkt att socialen skulle göra åt det? Jag är uppriktigt sagt nyfiken på ditt svar. 
  • Anonym (orolig mamma)
    mari123 skrev 2023-02-09 02:15:43 följande:

Byta skola?

Så kommer det högst sannolikt bli. 
  • Anonym (Gode)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 07:40:06 följande:
    Exakt vilket jobb som förälder är det jag inte gör för att min barn mobbas i skolan och därför inte vill gå dit? Vad hade du tänkt att socialen skulle göra åt det? Jag är uppriktigt sagt nyfiken på ditt svar. 
    Poängen är att det är ointressant om ditt barn vill gå till skolan eller inte. Det är ofta mina barn inte vill gå till skolan men likväl får de göra det ändå. Extremt många barn skulle vara hemma från skolan om de fick välja. Varför tror du att hemmasittare är ett helt nytt fenomen och dessutom kopplat till vår del av världen. Jo, gör att tidigare fanns inte föräldrar som lät barnen var hemma från skolan bara för att de ville det.
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro