• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 15:11:58 följande:
    Ja, det är högt. Givetvis är det inte bra på något sätt med så hög frånvaro, liksom att barnet inte tillgodogör sig undervisningen. 
    Vi har ju givetvis pratat med skolan om problemen. Skolan säger att de inte riktigt rår på hur barnen behandlar andra barn. Vilka de vill hänga med på rasterna osv och det köper jag ju, även om det förstås är väldigt tragiskt. Barnet känner sig mycket ensamt. Så på sätt och vis förstår jag att skolan då inte uppfattas som någon rolig plats att vistas i. 

Vi överväger ju byte helt klart, för vad kan egentligen bli värre tänker jag.?.., men är väl kanske farligt att tänka så, för då blir det kanske värre? Samtidigt är denna höga frånvaro totalt ohållbar. Hade varit kul om det fungerade någon annanstans, men det vet man ju inte förrän man provat. Jag tycker det tär på en, men givetvis tär det ännu mer på barnet. 

Känner stark oro för att skolan ska anmäla det här till socialen, för då börjar de ju dra i det andra benet också. Leta brister i föräldraskapet som orsak till hög frånvaro när det i själva verket är mobbning/utfrysning som ligger bakom. Tror inte jag orkar med någon sådan utredning i det här läget faktiskt. 

Har förstått att det tyvärr finns en del skolor som mer än gärna vill lasta över problemet och ansvaret på föräldrarna. Att det är där problemet ligger. Läser jag på kommunens hemsida står det också tydligt att det är förälderns ansvar att se till att barnen kommer till skolan. Å andra sidan är det ju skolans ansvar att se till att skolan uppfattas som en trygg miljö att vistas i. Uppfattas den inte som trygg vill barnet inte vara där. Helt begripligt. Men på något vis blir det då indirekt mitt ansvar att ansvara för något som jag saknar inflytande över. Ber om ursäkt för om mitt inlägg uppfattas som rörigt. 

Kanske går jag händelserna i förväg, då vi faktiskt inte blivit orosanmälda, men jag funderar mycket på det här. Så pass att jag börjat sova mycket dåligt. 
    Sluta oroa dig för en anmälan till socialen och lägg kraften på att bråka med skolan. Låter uruselt att de säger sig inte kunna göra något åt mobbing, verkligen värdelöst. Klaga till skolledningen, skolinspektionen och alla ställen du kan tänka på. 

Tack och lov har mitt barn gått på skolor som arbetat aktivt mot mobbning (fast mitt barn har aldrig varit utsatt). Ett tag hade parallellklassen obligatorisk pratstund med terapeut för alla tjejerna i en timme varje vecka, för de hade problem med tonårstjejer som var otrevliga mot varandra. Det blev bättre efter det.  
  • Goneril

Enig med Andrea Bd, det är viktigt att barnet inte halkar efter, det är jättesvårt att ta igen. En möjlighet kan vara att gå om klassen och därmed också slippa plågoandarna.                                                                                                                                  En historisk återblick: Detta tilldrar sig för mer än  ett halvt sekel sedan, jag mobbades i folkskolan, men hade ingen direkt frånvaro. Vid den här tiden fick man graderade betyg från tidig ålder. Jag läste tidigt, och kopiöst mycket, och fick som enda elev i klassen ett "a" i läsning och svenska. Jag försummade inte att upplysa mina klasskamrater om det faktum att de alla var tämligen dumma i huvudet. Det skulle jag inte gjort för det renderade mycket stryk under rasterna. Min lärare kom till min undsättning och lät mig sitta kvar i klassrummet och gav mig dessutom någon ny rolig bok, till exempel HC Andersens sagor.                                                                                                      Ja, så löstes det på den tiden, jag hade det trevligt och slapp dumbommarna. En fantastisk lärare! Jag tänker ofta på honom med stor tacksamhet. Han var dessutom kantor med en enastående baryton;  han vinnlade sig om att upptäcka och uppmuntra  sångbegåvningar i klassen. Han var sträng förstås, alla satt som ljus under lektionerna. Allt var inte bättre förr, men just skolan var det, därom är jag övertygad.

• Anonym (Masha)
    Anonym (socc) skrev 2023-02-07 17:45:05 följande:

Mina föräldrar blev anmälda när jag slutade gå till skolan. Soc tänkte tvångplacera mig i ett familjehem bara pga det. Det spelade ingen roll att de inte fann brister i föräldraskapet i övrigt, om mina föräldrar inte kunde få mig att gå till skolan (trots att de gjorde allt de kunde) "behövde" jag placeras någon annanstans. 

Gick du till psykolog? Gick de föräldrautbildning eller sökte annat stöd? Hjälpte dina föräldrar dig så att du hängde med i skolarbetet? Hade de möten med rektor, kurator, elevvårdsteam? Gjordes inte såna saker tycker jag att en orosanmälan var på sin plats. 
  • Jemp
    Ja, det är högt. Givetvis är det inte bra på något sätt med så hög frånvaro, liksom att barnet inte tillgodogör sig undervisningen. 
    Vi har ju givetvis pratat med skolan om problemen. Skolan säger att de inte riktigt rår på hur barnen behandlar andra barn. Vilka de vill hänga med på rasterna osv och det köper jag ju, även om det förstås är väldigt tragiskt. Barnet känner sig mycket ensamt. Så på sätt och vis förstår jag att skolan då inte uppfattas som någon rolig plats att vistas i. 

Vi överväger ju byte helt klart, för vad kan egentligen bli värre tänker jag.?.., men är väl kanske farligt att tänka så, för då blir det kanske värre? Samtidigt är denna höga frånvaro totalt ohållbar. Hade varit kul om det fungerade någon annanstans, men det vet man ju inte förrän man provat. Jag tycker det tär på en, men givetvis tär det ännu mer på barnet. 

Känner stark oro för att skolan ska anmäla det här till socialen, för då börjar de ju dra i det andra benet också. Leta brister i föräldraskapet som orsak till hög frånvaro när det i själva verket är mobbning/utfrysning som ligger bakom. Tror inte jag orkar med någon sådan utredning i det här läget faktiskt. 

Har förstått att det tyvärr finns en del skolor som mer än gärna vill lasta över problemet och ansvaret på föräldrarna. Att det är där problemet ligger. Läser jag på kommunens hemsida står det också tydligt att det är förälderns ansvar att se till att barnen kommer till skolan. Å andra sidan är det ju skolans ansvar att se till att skolan uppfattas som en trygg miljö att vistas i. Uppfattas den inte som trygg vill barnet inte vara där. Helt begripligt. Men på något vis blir det då indirekt mitt ansvar att ansvara för något som jag saknar inflytande över. Ber om ursäkt för om mitt inlägg uppfattas som rörigt. 

Kanske går jag händelserna i förväg, då vi faktiskt inte blivit orosanmälda, men jag funderar mycket på det här. Så pass att jag börjat sova mycket dåligt. 
    Jo, skolan har ansvar för barnets arbetsmiljö inkl det psykosociala. Särskilt då om det rör sig om mobbing och inte "bara" att han är utan nära vän. 

Jag trodde faktiskt de var skyldiga att anmäla så hög frånvaro, men det betyder ju inte att det är ni föräldrar som gör fel. 
  • Anonym (abc)

Jag tycker inte du ska vara orolig för en orosanmälan, det kommer ge dig möjlighet att bolla problemen med skolan med en annan part och fråga vilka möjigheter de har att hjälpa till i dialogen med skolan. 

Mitt barn har en väldigt hög frånvaro men vi har en bra dialog med skolan. och där känner jag litegrann att skolan borde orosanmäla även om de vet att det inte finns problem hemma. Men för att uppmärksamma kommunen på att det finns problem med barn som inte går i skolan i kommunen och att de börjar arbeta mer aktivt med att se på hur man jobbar med detta som helhet istället för att bara lämna över det till respektive skola att sköta. 

Sedan så ska ju såklart respektive skola sköta det också, men kommunen borde ha ett helhetsgrepp också och ge stöd till skolorna i arbetet. 

• Anonym (abc)

Och byt skola. 

Båda mina barn har bytt skola pga sociala problem i den första. Den äldsta blev aktivt utfryst och vi bytte då för att ge en ny chans. Vi bytte då till en mindre skola som vi visste jobbade bra med just den sociala biten och det blev jättebra. Vi pratade också med lärarna innan så de kunde ge henne osynliga knuffar i det sociala (t.ex. att hon blev ihopparad i grupparbeten med samma personer som de hade sett henne leka med på rasten och liknande). 

Sedan så blev vårt andra barn väldigt ensamt också. Inte att de andra var taskiga som de hade varit mot det äldsta barnet, han liksom bara hamnade i mitten när kompisgängen knöts. Inledningsvis var det som att han var kompis med alla, men det slutade med att ingen var kompis med honom. Han var liksom den där extrapersonen som hängde med på rasten men som inte blev bjuden på kalaset eller någon ville leka med efter skolan. Så då bytte vi så att han skulle få en ny chans att forma de sociala banden och han fick börja på samma skola som äldsta barnet och även det har funkat jättebra rent socialt. Problemen med skolgången har andra orsaker än de sociala. 
  • Anonym (Hanna)

Jag önskar att skolan kan krypa  till korset och anmäla sig själva när de inte uppfyller sina åtaganden de gånger  elever väljer att bli hemmasittare. Dessa elever vet mycket väl hur fel det är och att det är skolplikt, föräldrarna vet samma sak. Trots det väljer barnen att stanna hemma med dagliga bråk. I månader. Det är en hemsk upplevelse även för föräldrarna.
    Om skolan anmäler sig själva kanske problemet får större exponering och iomd ökade resurser. Kanske en utopi...

Jag gör avvikelse om jag gör ett misstag på jobbet även om det inte leder till nåt mer. Skolan borde göra detsamma i sin verksamhet, här leder vissa fall till suicida barn och tyvärr lyckas en del. Vår son var suicid  men vände när han bytte skola. Det märkliga är att det var samma kommun och på utsidan samma arbetssätt. I verkligheten helt olika. Hade han inte bytt skola så.....

• Anonym (Soc hjälper hemmasittare)

Hemmasittare är ett väldigt stort problem och socialtjänsten i många kommuner jobbar aktivt med detta för att stödja skola, elever och föräldrar. Vår kommun hade ett särskilt team kring detta som gjorde hembesök, följde med till skolan osv. När vår dotter började bli hemmasittare så föreslog skolan att de skulle kontakta socialtjänsten. Vilket vi föräldrar tyckte var en bra ide. Vet inte om det blev i form av en orosanmälan eller på annat sätt.

Vi fick iaf hjälp av teamet och inte en enda gång blev vi ifrågasatta som föräldrar. Däremot så blev vi erbjudna stöd, för det är skitsvårt att vara förälder till barn som mår dåligt. Även om man är en bra förälder så kan man behöva kunskap, stöd och stöttning eftersom det krävs så mycket mer än den vanliga föräldraförmågan. På samma sätt som om ens barn skulle få diabetes eller annan fysisk sjukdom. 

• Anonym (hmm)

Apropå att skolan säger sig inte kunna göra något åt mobbningen. Handlar det om utfrysning / att barnet känner sig ensamt? På ett högstadium? Tycker det ärligt låter väldigt svårt att komma itu med. Har svårt att föreställa mej ett gäng femtonåringar som börjar umgås med någon "för att läraren sagt det". Yngre barn kan man påverka på ett annat sätt... 

Är det något med erfarenhet av högstadiet där man lyckats göra något åt saken i en sån här situation?

Om jag var du skulle jag välkomna en soc-utredning, överväga att byta skola om det inte är sista året, och annars bara försöka satsa på SKOLarbetet så att mitt barn har goda möjligheter att byta till en roligare skola på gymnasiet. Och försöka få mitt barn att hitta vänner utanför skolan, kanske genom någon sport / aktivitet.

Lycka till :)

• Anonym (Eva)

Det är ditt ansvar att barnet går i skolan så istället för att oroa dig för anmälningar bör du ta det ansvaret. Att inte ha betyg kommer ställa till det senare barnet kommer inte kunna gå i gymnasiet och med största sannolikhet bli långtidsarbetslös. Är det något du vill? Blir barnet mobbat så byt skola. 

Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro