• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • Anonym (orolig mamma)
    AndreaBD skrev 2023-02-09 12:08:00 följande:
    Ja, det är en intressant fråga - om jag får flika in lite här. jag undrar nämligen också ibland. Är själv lärare och undrar: Varför blir det bara värre? När skolan gör mer och mer och mer hela tiden? Och jag märker att eleverna klarar mindre och mindre själva. Först trodde man ju - det är mest de som kommer hit som flyktingar, kanske traumatiserade och kan inte språket så bra än. Förståeligt. Men det är inte bara dem. 

Så, man funderar om barnen är så curlade. Hur kommer det sig att de inte verkar klara det minsta - eller är beredda att göra det. Igår hade jag en elev i 8:an där jag försökte med "skriv åtminstone en mening själv" (grupparbete där han inte gjorde något). Det gjorde han - skrev av en mening från boken och hade ingen aning vad det betydde. Och tjafsade sen att jag borde ha sagt att man måste veta vad det betyder. Allvarligt? Man skriver av något som man inte själv förstår och tror att det är en godkänd prestation? Men detta kan vara mer attityd än verkliga svårigheter.

En sak som jag tror kan vara en orsak är all distraktion - datorer, mobiler, osv. Barn är numera inte fokuserade. Och dessutom är de inte vana längre att lägga ner arbete på något, utan allt ska gå så enkelt. Jag kan tänka mig att även det psykiska måendet hänger ihop med detta. De kanske inte mår bra av detta splittrade input hela tiden? 
    Ja, jag tror det behövs mer forskning. Ja, visst är det intressant att ju mer det jobbas med det här. Desto  mer problem uppkommer. 

Det här med datorer, skärmar och surfplattor är intressant att du nämner. Känner en gymnasielärare som bestämt menar att det är skadligt för mindre barn att jobba med detta. Det blir för mycket intryck i hjärnan helt enkelt. Det blir kaos och utvecklande av diverse diagnoser. Kanske ligger det något i den teorin?
  • EpicF

Ts: Skuldbelägt både förälder och barn? Finns säkert de som gjort det men jag har aldrig gjort. Ser inte vitsen med det. 

• Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 16:02:03 följande:
    I ärlighetens namn inledde vi processen med ev skolbyte redan innan jag startade tråden, så nej det var inte direkt avgörande. Däremot har det kommit en massa annat trams och rena trollskrivningar, vilket jag också förväntade mig, för det sker alltid när någon har trassel med skolan eller andra myndigheter. Det finns flera som du som finner nöja i att skuldbelägga såväl föräldrar och barn som har det svårt. Förolämpa rent ut sagt. Nu är ju detta ett anonymt forum, så allt sådant trams rinner av mig som vatten från en gås ska du veta. Blir inte det minsta arg vare sig på dig eller andra som håller på, på det viset. Ni har antagligen själva rätt miserabla liv. 
    Du må tycka att det är trams och troll och att du blir förolämpad.... Själv undrar jag varför det tar dig massa inlägg innan du skriver att du funderar på att byta skola, och ÄNNU fler innan du säger att det ska göras. 
    Att spekulera och kritisera socialtjänsten i allmänhet har du dock orkat sedan ditt första inlägg.
    Är folk troll för att de inte håller med dig? Eller vad menar du? Varenda sak någon nämner blir ett nytt resonemang om något annat än att ditt barn inte går i skolan.

Vi må ha miserabla liv... men vem är det vars barn mår dåligt och inte får stöd i vardagen? Vi kanske inte finner nöje i att skuldbelägga dig, vi kanske finner liten tillfredställelse i att inte låta dina spekulationer om socialtjänsten stå helt oemotsagda. För vi kanske tror på barns rätt att inte fara illa. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 16:21:39 följande:

Ts: Skuldbelägt både förälder och barn? Finns säkert de som gjort det men jag har aldrig gjort. Ser inte vitsen med det. 

Vad ser du vitsen med? 
  • EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 16:50:29 följande:
    Vad ser du vitsen med? 
    Att skuldbelägga barn och förälder. Det du påstår att jag gör. Det jag svarade på i inlägget. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 16:28:12 följande:
    Du må tycka att det är trams och troll och att du blir förolämpad.... Själv undrar jag varför det tar dig massa inlägg innan du skriver att du funderar på att byta skola, och ÄNNU fler innan du säger att det ska göras. 
    Att spekulera och kritisera socialtjänsten i allmänhet har du dock orkat sedan ditt första inlägg.
    Är folk troll för att de inte håller med dig? Eller vad menar du? Varenda sak någon nämner blir ett nytt resonemang om något annat än att ditt barn inte går i skolan.

Vi må ha miserabla liv... men vem är det vars barn mår dåligt och inte får stöd i vardagen? Vi kanske inte finner nöje i att skuldbelägga dig, vi kanske finner liten tillfredställelse i att inte låta dina spekulationer om socialtjänsten stå helt oemotsagda. För vi kanske tror på barns rätt att inte fara illa. 
    Som jag skrivit redan från början. Vi funderar på att byta skola. Det är inte enbart mitt beslut, utan mitt barn får faktiskt bestämma vad som känns bäst. 

Om du känner att du fått bra stöd av socialtjänsten när du haft det trassligt kan jag bara gratulera. Väldigt många andra delar inte den erfarenheten, men det fina med ett forum är ju att man kan diskutera och utbyta erfarenheter. Jag känner inte att socialtjänsten är något för oss i det läget vi befinner oss. Visst, sänder skolan en orosanmälan till socialen kanske det blir någon aktivitet hos dem. De fattar sina beslut och jag fattar mina. Jag tror kort sagt inte att de förmår att ändra vare sig på skolan, eller de elever som går i den klassen. Det är helt enkelt inte deras uppgift. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 16:54:27 följande:
    Att skuldbelägga barn och förälder. Det du påstår att jag gör. Det jag svarade på i inlägget. 
    Du är här för att skuldbelägga barn och föräldrar. Ja, det känns ju fräscht, men det förklarar också varför du uttrycker dig som du gör. 
  • EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 16:56:58 följande:
    Du är här för att skuldbelägga barn och föräldrar. Ja, det känns ju fräscht, men det förklarar också varför du uttrycker dig som du gör. 
    Nej. Eftersom jag aldrig skulle skuldbelägga barn och föräldrar. 

Jag har givit dig råd, som förkastar. Jag hoppas faktiskt att skolan gör en orosanmälan för ditt barns bästa. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 16:55:49 följande:
    Som jag skrivit redan från början. Vi funderar på att byta skola. Det är inte enbart mitt beslut, utan mitt barn får faktiskt bestämma vad som känns bäst. 

Om du känner att du fått bra stöd av socialtjänsten när du haft det trassligt kan jag bara gratulera. Väldigt många andra delar inte den erfarenheten, men det fina med ett forum är ju att man kan diskutera och utbyta erfarenheter. Jag känner inte att socialtjänsten är något för oss i det läget vi befinner oss. Visst, sänder skolan en orosanmälan till socialen kanske det blir någon aktivitet hos dem. De fattar sina beslut och jag fattar mina. Jag tror kort sagt inte att de förmår att ändra vare sig på skolan, eller de elever som går i den klassen. Det är helt enkelt inte deras uppgift. 
    Du förutsätter massa saker! Man får lov att ha en åsikt om socialtjänsten utan att själv behövt ha stöd av dem, precis som du har rätt att ha en åsikt trots att du inte just nu har kontakt med dem.

Det är din tråd och din frågeställning och jag inbillar mig inte längre att du kommer ändra åsikt. Däremot tycker jag att det verkligen finns en poäng med att inte låta dina absurda påståendet stå helt oemotsagda. 

Jag upplever inte längre din tråd som en människa som vill ha lite stöd i vardagen av främlingar, utan som en tråd i syfte av att skrämma upp människor som faktiskt själv hamnar i en liknande situation.

Du må vara emot såsom samhället organiserat skydd mot barn, men jag står för att jag inte tycker man behöver vara rädd för dem. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 16:28:12 följande:

Vad har jag nämnt rörande socialtjänsten som du tror är spekulationer? 

Att barn inte far illa är ju inte direkt samma sak som socialtjänstens arbete. Eller tror du att socialtjänsten på något vis förmår att förhindra det? Så gott som all forskning visar ju på att ju mer "stöd" och ju fler åtgärder, desto sämre mår föräldrar och barn. Går det dessutom så långt som till LVU finns det forskning som visar att den psykiska ohälsan är enormt mycket större bland placerade barn, än bland barn som bor kvar hos föräldrarna. Tar man självmord så är risken flerfaldig för de barn som socialtjänsten slagit sina klor i. Det är fakta, men har du andra siffror får du gärna presentera dem. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro