• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • Anonym (Mia)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 07:40:06 följande:
    Exakt vilket jobb som förälder är det jag inte gör för att min barn mobbas i skolan och därför inte vill gå dit? Vad hade du tänkt att socialen skulle göra åt det? Jag är uppriktigt sagt nyfiken på ditt svar. 
    Nu frågade du inte mig men? jag får känslan av att du driver det här lite orimligt? Hittar du på? Är detta på riktigt? Det jobbet du inte gör är att få ditt skolpliktiga barn till skolan. Det jobbet du inte gör är att se till/tjata/anmäla/följa till skolan så att ditt barn inte blir mobbat. Istället tycker du på axlarna och menar på att skolan inte kan tvinga andra barn att vara med ditt barn. Skolan ansvar är att ditt barn inte blir mobbat. Hur skolan ser till att ditt barn inte blir mobbat är olika. De kan prata med eleverna, de kan faktiskt till och med omplacera elever. Soc kan sätta press på skolan men nej de kan inte ge skolan varken föreläggande eller vite. Du kan också polisanmäla elever som mobbar ditt barn om det är av sådan karaktär. Och ja rent hypotetiskt och rent objektvit kan ditt barn LVU för att du inte får barnet till skolan. Hur mycket du än påstår att det inte finns problem hemma. Nej ditt barn mår förmodligen inte bra av LVU om allt är bra hemma men rättigheten att gå i skolan samt skyldigheten att gå i skolan är stark i Sverige. Det ska ingen ta ifrån ett barn. Just nu gör du det då du inte tycker det finns så mycket du kan göra då allt är skolans fel och inget fel hemma finns .. Hade du krigat för att få ditt barn till skolan och gjort allt i din makt för att få barnet till skolan hade jag tyckt annat. I tråden framstår du som rent nonchalant över skolan betydelse och vad du som mamma bör göra.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 18:33:01 följande:
    Eskalerade? Ja, det kan man kanske säga. Jag berättade om situationen med hög frånvaro och undrade om det fanns någon slags schablon för när det kan bli aktuellt med orosanmälan. En ganska enkel fråga. Istället för ett svar blir jag bemött med påhopp om att jag "behöver stöd". Skulle liksom inte tro det! 😄

Där bemötte du ingenting av vad jag sa. Att alla svar inte är vad du vill ha får man räkna med. Du har valt att göra din tråd här.

Att ha många märkliga påståenden om socialtjänsten, "statistisk" och ja... När det inte lär vara aktuellt ens känns långsökt.

• Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 18:46:25 följande:

Ts: Stöd är precis vad du och ditt barn behöver. För att komma till rätta med allt. Att du inte ser det eller vill ta in det.är tecken på bristande föräldrarförmåga. 

Varför tror du att ditt barn skulle bli LVUad? Det är lite drastiskt att tro det om det inte ligger saker bakom som du vet har en negativ påverkan på en eventuell orosanmälan. 
    Ja, att tvångsplacera barn med stöd av LVU för att barnet ifråga blir utfryst på sin skola är lite magstarkt. Till och med för socialen ! 😄 "Allt för barnets bästa? " 😄

Jag är inte jätteorolig faktiskt. Jag hoppas det löser sig i och med skolbytet.
  • EpicF

Ts: Fin ovilja att ta emot hjälp från bla socialen tyder på bristande föräldrarförmåga. Inte att sitt barn blir utfryst och mobbat. Men hur du hanterar det. 

• EpicF

Ts: Var har jag skrivit att man ska LVUa barn som far illa i skolan? Eller att detta ska vara för barnets bästa? 

Ett tips är att läsa och svara på det du faktiskt kommenterar. Har märkt att du ofta kommenterar på sådan som inte står eller ens är tagit upp, istället för att kommenterar på det som faktiskt står. 

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-09 19:02:53 följande:
    Nu frågade du inte mig men? jag får känslan av att du driver det här lite orimligt? Hittar du på? Är detta på riktigt? Det jobbet du inte gör är att få ditt skolpliktiga barn till skolan. Det jobbet du inte gör är att se till/tjata/anmäla/följa till skolan så att ditt barn inte blir mobbat. Istället tycker du på axlarna och menar på att skolan inte kan tvinga andra barn att vara med ditt barn. Skolan ansvar är att ditt barn inte blir mobbat. Hur skolan ser till att ditt barn inte blir mobbat är olika. De kan prata med eleverna, de kan faktiskt till och med omplacera elever. Soc kan sätta press på skolan men nej de kan inte ge skolan varken föreläggande eller vite. Du kan också polisanmäla elever som mobbar ditt barn om det är av sådan karaktär. Och ja rent hypotetiskt och rent objektvit kan ditt barn LVU för att du inte får barnet till skolan. Hur mycket du än påstår att det inte finns problem hemma. Nej ditt barn mår förmodligen inte bra av LVU om allt är bra hemma men rättigheten att gå i skolan samt skyldigheten att gå i skolan är stark i Sverige. Det ska ingen ta ifrån ett barn. Just nu gör du det då du inte tycker det finns så mycket du kan göra då allt är skolans fel och inget fel hemma finns .. Hade du krigat för att få ditt barn till skolan och gjort allt i din makt för att få barnet till skolan hade jag tyckt annat. I tråden framstår du som rent nonchalant över skolan betydelse och vad du som mamma bör göra.
    Hur tycker du att jag konkret ska hindra andra elever att mobba mitt barn i skolan? Jag är ju inte där. Tänker du igenom innan du skriver? 

Jag rycker absolut inte på axlarna. Då hade jag inte tagit upp problematiken med dem på eget initiativ. Att polisanmäla barn för utfrysning borde du begripa inte leder någon vart. Hade inte ens fungerat för vuxna. 

Jag tar inte ifrån mitt barn skolgången. Tvärtom verkar jag ju i totalt motsatt riktning. 

Du svarar inte på frågan vilken "press" soc kan sätta på skolan. Vilka påtryckningsmedel anser du att soc förfogar över på den punkten? Jag känner inte till ett enda ett. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 19:06:53 följande:

Ts: Fin ovilja att ta emot hjälp från bla socialen tyder på bristande föräldrarförmåga. Inte att sitt barn blir utfryst och mobbat. Men hur du hanterar det. 

Kan socialen hindra andra elever från att frysa ut och mobba andra elever i skolan vore det förstås jättebra, men hur menar du att det ska gå till? 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 19:10:30 följande:

Ts: Var har jag skrivit att man ska LVUa barn som far illa i skolan? Eller att detta ska vara för barnets bästa? 

Ett tips är att läsa och svara på det du faktiskt kommenterar. Har märkt att du ofta kommenterar på sådan som inte står eller ens är tagit upp, istället för att kommenterar på det som faktiskt står. 

Du pratar ju om "bristande föräldraförmåga" hela tiden och det är ju LVU ett svar på. Men som jag skrivit ett antal gånger så tror jag inte ens att soc skulle lasta aktiv mobbing från andra barn på skoltid och få det till bristande föräldraförmåga hos mig. Det är nog väl magstarkt även för dem. Att LVU placera hemmasittare skulle bli både omfattande och dyrt. Dessutom skulle det skapa MÅNGA trasiga barn och föräldrar. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 19:18:38 följande:
    Hur tycker du att jag konkret ska hindra andra elever att mobba mitt barn i skolan? Jag är ju inte där. Tänker du igenom innan du skriver? 

Jag rycker absolut inte på axlarna. Då hade jag inte tagit upp problematiken med dem på eget initiativ. Att polisanmäla barn för utfrysning borde du begripa inte leder någon vart. Hade inte ens fungerat för vuxna. 

Jag tar inte ifrån mitt barn skolgången. Tvärtom verkar jag ju i totalt motsatt riktning. 

Du svarar inte på frågan vilken "press" soc kan sätta på skolan. Vilka påtryckningsmedel anser du att soc förfogar över på den punkten? Jag känner inte till ett enda ett. 
    Tänker du själv igen ditt agerande? Är det rimligt att förutsätta prata om socialtjänsten i din tråd, eller är det rimligt att prata med sitt barn/skolan/vården?

Jag uppfattar dig som fullständigt fokuserad på annat än ditt barns bästa. Om du tycker att lägga energi på att försöka få främlingar att förklara vad socialtjänsten kan och inte kan är viktigt så får det stå för dig. 

Du pratar om att du verkar för sitt barns skolgång. Vad har du tagit tag i denna veckan? 
  • EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 19:28:25 följande:
    Du pratar ju om "bristande föräldraförmåga" hela tiden och det är ju LVU ett svar på. Men som jag skrivit ett antal gånger så tror jag inte ens att soc skulle lasta aktiv mobbing från andra barn på skoltid och få det till bristande föräldraförmåga hos mig. Det är nog väl magstarkt även för dem. Att LVU placera hemmasittare skulle bli både omfattande och dyrt. Dessutom skulle det skapa MÅNGA trasiga barn och föräldrar. 
    Jag har aldrig påstått att socialen kan få andra elever till att sluta med utfrysning. Däremotkan de bistå skolan med olika åtgärder ani-mobbning och bistå dig hur du ska stötta ditt barn till att gå till skolan. 

Nej, LVU är inte ett enda svar på bristande föräldrarförmåga. Innan det blir LVU görs andra insatser för att bistå, stötta och trygga en förälder i sitt föräldraskap. LVU är sista utvägen och man gör det med barn som blir utfrysning i skola om hemsituationen fungerar som det ska. 

Du är det enda som pratar om art Soc ska LVU hemasittande barn. Varför tror du det? Det är rätt drastiskt första åtgärd att göra. 

Ja, för endel barn är LVU dåligt och skapar psykisk ohälsa
    För andra är det livräddare. 

För en del föräldrar är det också dåligt och skapar psykisk ohälsa och för andra föräldrar är det nödvändigt för att ivarata barnet. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro