• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • Anonym (Masha)

I ditt läge hade jag själv kontaktat Soc eller BUP för att få stöd i samtalen med skolan. Det låter som att de borde ha gjort betydligt mer än de har. Du behöver få hjälp med att ställa krav och soc och bups röster väger tyngre än din. 

Vad får ditt barn för stöd i nuläget (bup, elevvården, mobilt team? 

• Anonym (Mamma)

Jag har en dotter i högstadiet som varit väldigt utsatt i skolan och nu inte vill gå dit mer. Jag har mejlat och ringt mentorer, biträdande rektor, rektor och kuratorn på skolan. Vi har tätt kontakt, speciellt jag och kuratorn. kränknibgsanmälningar är gjorda samt även en polisanmälan mot en specifik elev. Jag försöker allt jag kan för att få mitt barn till skolan men det är omöjligt just nu.
    nu har skolan satt in undervisning på annan plats i skolan så hoppas det kan funka. Har satt upp för skolbyte men min dotter är så nedkörd att hon bara säger att hon inte orkar börja om. men i kön står vi även om jag inte anser att hon ska byta skola. På något sätt måste hon få undervisning, det är mitt fokus och min stora oro.
    för hennes psykiska hälsa efter allt det här träffar hon regelbundet kuratorn och jag har även fått remiss till bup genom att kontakta ?en väg in?. 

• Jemp
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 18:33:01 följande:
    Eskalerade? Ja, det kan man kanske säga. Jag berättade om situationen med hög frånvaro och undrade om det fanns någon slags schablon för när det kan bli aktuellt med orosanmälan. En ganska enkel fråga. Istället för ett svar blir jag bemött med påhopp om att jag "behöver stöd". Skulle liksom inte tro det! 😄
    Ja ett hemmasittande, barn som mår psykiskt dåligt och en förälder som inte lyckas lösa situationen är ju väldigt tydliga tecken på att man behöver stöd och råd. 
    Det hade jag definitivt behövt i liknande situation- just för att kunna lösa problemet. Antingen om det handlar om insatser för skolan, att mitt barn ska få en vårdkontakt eller rådgivning kring hur mycket man bör pusha (vilket verkar vara det flest föräldrar med hemmasittande initialt är rådvilla kring. Förmodligen en blandning av allt detta. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 19:18:38 följande:
    Hur tycker du att jag konkret ska hindra andra elever att mobba mitt barn i skolan? Jag är ju inte där. Tänker du igenom innan du skriver? 

Jag rycker absolut inte på axlarna. Då hade jag inte tagit upp problematiken med dem på eget initiativ. Att polisanmäla barn för utfrysning borde du begripa inte leder någon vart. Hade inte ens fungerat för vuxna. 

Jag tar inte ifrån mitt barn skolgången. Tvärtom verkar jag ju i totalt motsatt riktning. 

Du svarar inte på frågan vilken "press" soc kan sätta på skolan. Vilka påtryckningsmedel anser du att soc förfogar över på den punkten? Jag känner inte till ett enda ett. 

Du kan inte hindra andra att frysa ut ditt barn. Du kan få ditt barn till skolan. Du kan ?slåss? för att skolan hindrar att ditt barn blir utfryst. Hur de gör är upp till dem. Att de gör är upp till dig att kämpa för. 

Är det ?bara? utfrysning så ja då kommer inte en polisanmälan hjälpa. 

Att soc, skolan och föräldrar sitter ner tillsammans är ett påtryckningsmedel. Sedan är det ju så att du som förälder inte ska behöva känna till allt som soc och skolan kan göra. Du Arbetar ju inte med det men därför är det extra viktigt att ni tre samtalar tillsammans så alla instanser är inblandade.

• Goneril

Är det då helt omöjligt att prata med barnet, att vädja till det och göra det begripligt att ett  eländigt liv väntar för den som inte har gymnasiekompetens? Inte ens ett enkelt industrijobb kan han få, intressanta och utvecklande arbeten kan han glömma.                      Han trivs inte i skolan, men allt i livet är dessvärre inte trivsamt, och mobbning förekommer i vuxenlivet också.                                                             Genom att inte gå till skolan låter han sina belackare vinna. Ska han verkligen lämna över kontrollen av sitt liv till dessa elaka ungar - som själva givetvis kommer att klara skolan med glans? Det skulle störa mig oerhört om någon annan skulle ta makten över mitt liv - och det precis det som händer nu för skolkaren ifråga.

• Anonym (Mamma)
    Goneril skrev 2023-02-10 11:53:03 följande:

Är det då helt omöjligt att prata med barnet, att vädja till det och göra det begripligt att ett  eländigt liv väntar för den som inte har gymnasiekompetens? Inte ens ett enkelt industrijobb kan han få, intressanta och utvecklande arbeten kan han glömma.                      Han trivs inte i skolan, men allt i livet är dessvärre inte trivsamt, och mobbning förekommer i vuxenlivet också.                                                             Genom att inte gå till skolan låter han sina belackare vinna. Ska han verkligen lämna över kontrollen av sitt liv till dessa elaka ungar - som själva givetvis kommer att klara skolan med glans? Det skulle störa mig oerhört om någon annan skulle ta makten över mitt liv - och det precis det som händer nu för skolkaren ifråga.

Jag måste säga som mamma till ett barn som blir mobbat och vägrar gå till skolan att det var inte hjälpt mig alls att vädja och berätta hur livet kommer bli utan gymnasiekompetens. Jag har verkligen försökt hur många gånger som helst. Immun dotters fall handlar det om att hon är rädd och den rädslan är för stark, vilket inte är konstigt eftersom hon även blivit misshandlad i skolan. Polisanmälan är självklar gjord.

nu har vi fått till undervisning men på annan plats i skolan, men det tog tid innan mitt barn vågade gå dit också. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-02-10 13:41:44 följande:
    Jag måste säga som mamma till ett barn som blir mobbat och vägrar gå till skolan att det var inte hjälpt mig alls att vädja och berätta hur livet kommer bli utan gymnasiekompetens. Jag har verkligen försökt hur många gånger som helst. Immun dotters fall handlar det om att hon är rädd och den rädslan är för stark, vilket inte är konstigt eftersom hon även blivit misshandlad i skolan. Polisanmälan är självklar gjord.

nu har vi fått till undervisning men på annan plats i skolan, men det tog tid innan mitt barn vågade gå dit också. 
    Ja, går det så långt som till fysisk misshandel ska det givetvis anmälas till polis i första hand. Spelar ingen roll om det är barn som är förövaren. Tror polis lämnar över till sociala i de fallen. 
  • Anonym (Gode)

Barnet har en utveckling. Hur man uppfostrar barnet när det är i dagisåldern får konsekvenser hur den agerar senare under skolgången. Det är så otroligt viktigt att man lär barnet att göra det som är jobbigt men som ger positiva effekter på sikt. 

Men om man inte gjort det i 15 år blir det självklart oerhört svårt att börja med det då. Individen är redan utvecklad med ett svagt psyke som backar så fort det blir jobbigt.
  • Anonym (B)

eländigt liv? 

jag och sambon gick inte gymnasiet, vi lever inget eländigt liv. vi har jobb som inte krävde nån utb.  Även om jag studerade till uska på senare tid. vi har jobb vi trivs bra på, vi reser utomlands två ggr per år, äter dig mat och dryck. 

man kan inte säga att man för ett eländigt liv utan utbildning. Även om man såklart ska uppmuntra och motivera. Min son går ut gymnasiet i vår och ska läsa högskoleprovet. Jag har aldrig behövt motivera honom. Däremot har han haft anpassningar genom resursskola som jag fixat Pga hans svårigheter. 

Ofta har hemmasittarna nån diagnos och skulle behöva börja på resursskolor, dom klarar inte av att gå i en klass med 20-30 andra elever. Spelar ingen rolll hur många skolor dom byter till. 

och dom kommer inte att göra det för att man hotar med det du skriver heller. 

• Anonym (....)
    Anonym (B) skrev 2023-02-16 13:26:32 följande:

eländigt liv? 

jag och sambon gick inte gymnasiet, vi lever inget eländigt liv. vi har jobb som inte krävde nån utb.  Även om jag studerade till uska på senare tid. vi har jobb vi trivs bra på, vi reser utomlands två ggr per år, äter dig mat och dryck. 

man kan inte säga att man för ett eländigt liv utan utbildning. Även om man såklart ska uppmuntra och motivera. Min son går ut gymnasiet i vår och ska läsa högskoleprovet. Jag har aldrig behövt motivera honom. Däremot har han haft anpassningar genom resursskola som jag fixat Pga hans svårigheter. 

Ofta har hemmasittarna nån diagnos och skulle behöva börja på resursskolor, dom klarar inte av att gå i en klass med 20-30 andra elever. Spelar ingen rolll hur många skolor dom byter till. 

och dom kommer inte att göra det för att man hotar med det du skriver heller. 

Läsa högskoleprovet? 

Vet du ens vad högskoleprovet är? 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro