• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2023-02-09 09:37:18 följande:
    Varför skulle det vara uteslutet? Det kan man göra. Är det du eller ditt barn som utesluter det eller vad menar du? 
    Är säkert ts som inte vill att hennes barn ska gå om en årskurs, även om det hade varit det bästa för barnet... 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-02-09 10:57:50 följande:
    Det är något du skulle gjort redan. Ny skola skulle varit ordnat med från denna terminen. 

Det kan soc hjälpa dig med och även hur man som förälder stöttar sitt barn. För ju mer du skriver ju mer visar det på att du inte har ett bra föräldraskap. 
    Nej men dömande epicF igen som vet allt om personen som skriver. allt för att trycka ner andra!!!! Fy fan 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2023-02-09 11:05:05 följande:
    Nej men dömande epicF igen som vet allt om personen som skriver. allt för att trycka ner andra!!!! Fy fan 
    Trycka ner? Seriöst? Är det allt du har att komma med? 

Jag gör mina antagande utifrån det ts skriver i tråden. Inte utifrån att jag skulle känna henne, för det gör jag inte.

De jag känner som har varit i samma situation med sina barn har bytt skola när åtgärder inte har funderar. Inte suttit på fl och sutrat över socialen etc. Utan faktiskt tagit sitt föräldraskap på allvar och hjälpt sitt barn. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 10:56:11 följande:
    Jag tycker absolut att man ska verka för att alla i ett samhälle (inte bara barn) ska må så bra som möjligt. 

Ställer mig däremot djupt kritisk till att det skulle råda ett samband mellan folkets välmående och tilldelade resurser till socialtjänsten. Här skiljer sig nog våra åsikter och värderingar åt. 
    Ja, att du är djupt kritisk till socialtjänsten tror jag ingen missat i tråden. Det behövs resurser lite överallt i samhället. Såväl hos socialtjänsten, som i skolan och också att vi medborgare gör vad vi kan för att samhället ska fungera.

Grunden i att vara förälder är att fostra sina barn till fungerande vuxna, utifrån deras förutsättningar. Man har olika uppfattningar om hur det går till, men jag tänker att man gör klokt i att inse att vissa saker löser man inte på egen hand.

Det låter som att ditt barn behöver stöd. På vilket sätt kan jag som lekman inte avgöra i en diskussion på internet, det jag däremot kan avgöra är att jag tycker du gör fel som hetsar upp dig själv över samhällets strukturer och vad du inte tycker fungerar rent strukturellt och INTE aktivt lyckats lösa de problem som ditt barn har.

Folk överlever och lyckas med sin skolgång trots mobbing, men då behöver det finnas saker som skyddar barnet och hjälper barnet. Du talar nedsättande om "stöd", men vilka resurser har du själv att lösa detta?

Utifrån ditt resonemang i tråden så verkar du inte kunna ta in att socialtjänsten skulle kunna vara en resurs som hjälper er. Och den mesta av hjälpen är ju frivilligt, så troligen blir ditt barn utan det stödet. Jag tycker du låter ovanligt fast i din åsikt och blir faktiskt mer och mer misstänksam till om du klarar av att vara en tillräckligt god förälder.
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-02-09 11:14:58 följande:

Jag gör mina antagande utifrån det ts skriver i tråden. Inte utifrån att jag skulle känna henne, för det gör jag inte.

De jag känner som har varit i samma situation med sina barn har bytt skola när åtgärder inte har funderar. Inte suttit på fl och sutrat över socialen etc. Utan faktiskt tagit sitt föräldraskap på allvar och hjälpt sitt barn. 

Jag undrar vad du tror att du uppnår genom att skriva såna nedsättande ord till andra? Det är inte första gången jag ser det. 

kom med tips, det andra du skriver. Men varför alltid avsluta med nåt totalt meningslöst och elakt? 

• Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 11:14:58 följande:

Dina antaganden är lustiga att läsa, det måste jag medge. Speciellt läskunnig tycks du inte heller vara, då jag tydligt lyft fram att denna situation inte pågått i åratal, utan det är snarare månader vi pratar med jullov mellan.

Att jag inte skulle vara kapabel att både skriva inlägg på familjeliv och agera gentemot skola säger nog mer om dig, än om mig. Det finns inget "istället". 
  • AndreaBD
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 09:59:33 följande:
    Skolan. Hen ligger inte efter på ett sådant sätt att det är aktuellt helt enkelt. 
    Jag har glömt nu vilken årskurs det var, men om det är i början av högstadiet så kan det vara så. I 8:an och 9:an däremot lär man lättare komma efter.  Byt skola, innan det blir värre!
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (B) skrev 2023-02-09 11:26:05 följande:

Jag undrar vad du tror att du uppnår genom att skriva såna nedsättande ord till andra? Det är inte första gången jag ser det. 

kom med tips, det andra du skriver. Men varför alltid avsluta med nåt totalt meningslöst och elakt? 

Antagligen för att vederbörande är ett troll och troligen inte mår så bra själv. Det är min teori. Kanske kan hen söka "stöd" hos socialtjänsten för sin bristande kommunikativa förmåga? Finns säkert någon terapi .
  • Anonym (Byt skola idag)

Jag har varit i liknande situation. Byt skola är mitt råd. Barnets välmående är viktigare än att gå till skolan just nu. Om du blir orosanmäld till Soc var inte orolig de kan till och med hjälpa till med att byta skola. Låt det inte gå så långt dock utan ta tag i skolbyte redan idag.

Lyckas du inte byta skola se till att anmäla problemen med mobbningen och utanförskapet till skolans huvudman (kommunen).

• Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 11:22:00 följande:
    Ja, att du är djupt kritisk till socialtjänsten tror jag ingen missat i tråden. Det behövs resurser lite överallt i samhället. Såväl hos socialtjänsten, som i skolan och också att vi medborgare gör vad vi kan för att samhället ska fungera.

Grunden i att vara förälder är att fostra sina barn till fungerande vuxna, utifrån deras förutsättningar. Man har olika uppfattningar om hur det går till, men jag tänker att man gör klokt i att inse att vissa saker löser man inte på egen hand.

Det låter som att ditt barn behöver stöd. På vilket sätt kan jag som lekman inte avgöra i en diskussion på internet, det jag däremot kan avgöra är att jag tycker du gör fel som hetsar upp dig själv över samhällets strukturer och vad du inte tycker fungerar rent strukturellt och INTE aktivt lyckats lösa de problem som ditt barn har.

Folk överlever och lyckas med sin skolgång trots mobbing, men då behöver det finnas saker som skyddar barnet och hjälper barnet. Du talar nedsättande om "stöd", men vilka resurser har du själv att lösa detta?

Utifrån ditt resonemang i tråden så verkar du inte kunna ta in att socialtjänsten skulle kunna vara en resurs som hjälper er. Och den mesta av hjälpen är ju frivilligt, så troligen blir ditt barn utan det stödet. Jag tycker du låter ovanligt fast i din åsikt och blir faktiskt mer och mer misstänksam till om du klarar av att vara en tillräckligt god förälder.
    Det beror nog på att jag har uppfattningen att det socialtjänsten benämner som "stöd" inte är något stöd, utan rätt ofta helt meningslösa åtgärder. Något man gör för att kunna kryssa i en bock i ett protokoll. Något man ev också använder som subtilt hot för att skrämma vårdnadshavare att;  tar man inte emot "stödet" kan det blir tal om tvångsåtgärder. Då tycker i alla fall jag att man på goda grunder kan frågasätta "stödet", men du är förstås helt fri att tycka annorlunda. Vi lever ju i ett någorlunda fritt land i vart fall .
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro