• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (hmm) skrev 2023-02-08 09:23:48 följande:

Apropå att skolan säger sig inte kunna göra något åt mobbningen. Handlar det om utfrysning / att barnet känner sig ensamt? På ett högstadium? Tycker det ärligt låter väldigt svårt att komma itu med. Har svårt att föreställa mej ett gäng femtonåringar som börjar umgås med någon "för att läraren sagt det". Yngre barn kan man påverka på ett annat sätt... 

Är det något med erfarenhet av högstadiet där man lyckats göra något åt saken i en sån här situation?

Om jag var du skulle jag välkomna en soc-utredning, överväga att byta skola om det inte är sista året, och annars bara försöka satsa på SKOLarbetet så att mitt barn har goda möjligheter att byta till en roligare skola på gymnasiet. Och försöka få mitt barn att hitta vänner utanför skolan, kanske genom någon sport / aktivitet.

Lycka till :)

Jo, jag kan bara hålla med. Som jag uppfattar det handlar det inte om fysisk misshandel eller regelrätta trakasserier, utan precis som du säger handlar det om utfrysning. Det kan säkerligen vara nog så jobbigt.

Många här kritiserar skolan och visst är det så att skolan har ansvar i detta, men på ett sätt kan jag faktiskt ta deras parti, även om jag kanske inte borde göra det. Skolan kan liksom inte tvinga andra elever att umgås med min tonåring. Tidigare under skolgången gjordes det försök från en lärare. Dvs, säga åt de andra eleverna att inkludera, men som jag förstått slutade det hela mest med tråkningar det med. Kanske borde inget sådant försök ha gjorts, för det är väl kanske på ett sätt dömt att misslyckas?

Jag hoppas också att vi hittar åtgärder ut ur detta. Vi har lite saker på gång i vart fall Tror som du att fokus om det inte fungerar i skolan är att fokusera på uppgiften. Dvs, skolarbetet. Fast det är också lätt för oss vuxna att säga. För ett barn/tonåring blir det lätt en spiral av negativa tankar. Att man känner sig värdelös och struntar i det mesta. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Olea) skrev 2023-02-07 18:52:02 följande:

Bland NPF-barn där bristande skolpassningar är ett stort problem så är det mer regel än undantag att bli anmäld till socialtjänsten enbart pga skolfrånvaro. Detta trots en oändlig mängd möten där man diskuterar hur man ska få skolmiljön att fungera för barnet. Vet även fall där anmälningar av skolan till skolinspektionen kontras med en motanmälan till socialtjänsten. Det är bara att hoppas på att er skola inte håller på med sånt.

Vårt barn går i en välfungerande särskola och har ganska höga sjuktal pga infektioner (upp till 25%). Vi får ett automatgenererat brev i inkorgen ibland, men det har aldrig varit tal om några anmälningar.

Ja, det där låter ju inte bra. Att hela tillvaron bara utvecklas till något slags "krig" med anmälningar och motanmälningar där man fokuserar på problemen snarare än lösningarna. 

Jag har ingen lust att anmäla till Skolinspektionen, lika lite som jag själv önskar att skolan gör en orosanmälan till socialen. Har svårt att se att det liksom leder någon vart, förutom att suga ut ännu mer energi från alla inblandade parter. 
  • EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 15:44:56 följande:
    Nej, jag känner inte att jag har så många att prata om rörande det här. Kanske därför jag skriver här.Flört

Jo, jag vet att jag bara sitter här och spekulerar, men vill ändå förbereda mig mentalt på något vis. Tänker att det kanske bara är en tidsfråga innan socialen får en anmälan. Tycker också man läst så mycket om alla instanser som bara skyller ifrån sig på varandra och på föräldrarna går det ju alltid att skylla på. Jag har ju inte tagit min del av ansvaret eftersom barnet inte är tillräckligt mycket i skolan. Så kan det tolkas. 
    Fast du kan inte tvingas ett barn till skolan när barnet mår dåligt pga mobbning i skolan. Tycker faktiskt att du gör det du kan. 

Kanske är det bra om skolan anmäler till socialen? Kanske det får fart på vad mer skolan kan göra? 

Men jag förstår faktiskt inte helt varför ni inte bytt skola, innan det gick så här långt? 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 12:13:34 följande:
    Ja, det där låter ju inte bra. Att hela tillvaron bara utvecklas till något slags "krig" med anmälningar och motanmälningar där man fokuserar på problemen snarare än lösningarna. 

Jag har ingen lust att anmäla till Skolinspektionen, lika lite som jag själv önskar att skolan gör en orosanmälan till socialen. Har svårt att se att det liksom leder någon vart, förutom att suga ut ännu mer energi från alla inblandade parter. 
    Det verkar som att du har fokus i fel fråga. Istället för att fundera på hur ni ska lösa barnets skolgång, att hen inte hamnar efter sitter du på ett forum och spekulerar om hur du tror det fungerar.

Har ena barn 50% frånvaro är det rimligt att omgivningen reagerar. Frågan är varför du håller på och oroar dig här på nätet istället för att prata med skolan om situationen.
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-08 12:37:58 följande:
    Det verkar som att du har fokus i fel fråga. Istället för att fundera på hur ni ska lösa barnets skolgång, att hen inte hamnar efter sitter du på ett forum och spekulerar om hur du tror det fungerar.

Har ena barn 50% frånvaro är det rimligt att omgivningen reagerar. Frågan är varför du håller på och oroar dig här på nätet istället för att prata med skolan om situationen.
    Något särskilt som får dig att tro att jag inte gör både och?

Jag undrar bara hur det fungerar vad gäller orosanmälningar i sådana här situationer. Av svaren att döma tycks det vara väldigt olika. 
  • Jemp
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 11:52:41 följande:
    Jo, jag kan bara hålla med. Som jag uppfattar det handlar det inte om fysisk misshandel eller regelrätta trakasserier, utan precis som du säger handlar det om utfrysning. Det kan säkerligen vara nog så jobbigt.

Många här kritiserar skolan och visst är det så att skolan har ansvar i detta, men på ett sätt kan jag faktiskt ta deras parti, även om jag kanske inte borde göra det. Skolan kan liksom inte tvinga andra elever att umgås med min tonåring. Tidigare under skolgången gjordes det försök från en lärare. Dvs, säga åt de andra eleverna att inkludera, men som jag förstått slutade det hela mest med tråkningar det med. Kanske borde inget sådant försök ha gjorts, för det är väl kanske på ett sätt dömt att misslyckas?

Jag hoppas också att vi hittar åtgärder ut ur detta. Vi har lite saker på gång i vart fall Tror som du att fokus om det inte fungerar i skolan är att fokusera på uppgiften. Dvs, skolarbetet. Fast det är också lätt för oss vuxna att säga. För ett barn/tonåring blir det lätt en spiral av negativa tankar. Att man känner sig värdelös och struntar i det mesta. 
    Vad bra att saker är på gång, för det kan ju inte bara fortsätta i samma stil som nu? Det låter lite så i ditt inlägg. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Jemp skrev 2023-02-08 14:36:40 följande:
    Vad bra att saker är på gång, för det kan ju inte bara fortsätta i samma stil som nu? Det låter lite så i ditt inlägg. 
    Okej. Ja, det blir högst sannolikt ett skolbyte. 

Måste bara undersökas hur det ser ut med plats i nya skolor och klasser. I vissa klasser är det tydligen fullt, i andra är det stökigt och turbulent. Verkar vara mycket problem överlag tyvärr. Eller så vill de bara inte ha in en ny elev som ev kommer behöva extra stöd, då det tar resurser i anspråk. Jag vet inte. 

Med facit i hand borde man förstås bytt långt tidigare. Hade väl hoppats på att det skulle lösa sig av sig självt, men så har det tyvärr inte blivit. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 13:48:25 följande:
    Något särskilt som får dig att tro att jag inte gör både och?

Jag undrar bara hur det fungerar vad gäller orosanmälningar i sådana här situationer. Av svaren att döma tycks det vara väldigt olika. 
    Absolut! Du svarar och resonerar vidare på de som är kritiska till socialtjänsten och nämner rätt lite vad du själv tror är lösningen. Du svarar som att du inte vet, men du har minsann hört berättelser om hur det är.

Jag tänker att det är fel fokus om du vill stötta ditt barn. Ännu har ju ingen flaggat, men rätt ofta är det rimligt att barn får möjlighet att få stöd. Socialtjänsten är en aktör.
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-08 16:08:17 följande:
    Absolut! Du svarar och resonerar vidare på de som är kritiska till socialtjänsten och nämner rätt lite vad du själv tror är lösningen. Du svarar som att du inte vet, men du har minsann hört berättelser om hur det är.

Jag tänker att det är fel fokus om du vill stötta ditt barn. Ännu har ju ingen flaggat, men rätt ofta är det rimligt att barn får möjlighet att få stöd. Socialtjänsten är en aktör.
    Jag är nog rätt kritisk till socialtjänsten rörande den här typen av problem ja. 
    Socialtjänsten utreder ju problem i hemmet och där ligger ju inte problemet i det här fallet. Problemet återfinns i skolan och relationerna till de andra eleverna.

En del säger att en anmälan till socialen är bra för att det sätter press på skolan. Hur då undrar jag då? På vilket sätt ska socialtjänsten träda in i klassrum och korridorer eller andra gemensamhetsutrymmen i skolan? Jag förstår inte det faktiskt. Vad menar du för form av stöd? Samtal med kurator eller dyl? Mitt barn har erbjudits det av skolan men tackat nej. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 17:09:54 följande:
    Jag är nog rätt kritisk till socialtjänsten rörande den här typen av problem ja. 
    Socialtjänsten utreder ju problem i hemmet och där ligger ju inte problemet i det här fallet. Problemet återfinns i skolan och relationerna till de andra eleverna.

En del säger att en anmälan till socialen är bra för att det sätter press på skolan. Hur då undrar jag då? På vilket sätt ska socialtjänsten träda in i klassrum och korridorer eller andra gemensamhetsutrymmen i skolan? Jag förstår inte det faktiskt. Vad menar du för form av stöd? Samtal med kurator eller dyl? Mitt barn har erbjudits det av skolan men tackat nej. 
    Jag tycker inte du låter lite kritisk, utan faktiskt väldigt kritisk. Dessutom förutsätter du saker om socialtjänsten som inte är rimliga. 

Socialtjänsten utreder barn och en stor del är ju naturligtvis hemmet. Det är inte samma sak som att problemen är i hemmet. 

Frågorna om vad socialtjänsten i din kommun kan hjälpa till med är ju omöjliga att svara på. Precis som att olika skolor har olika förutsättningar har olika kommuner olika lösningar.

Och ditt barn är ju inte äns uppmärksammad av socialtjänsten. Än så länge är du ju fri att försöka få ditt barn att fungera bättre och lyckas med skolan.

Min tolkning av situationen är att du riskerar ditt barn genom att vara så rädd för hjälp. Anmäler skolan, så anmäler dom. Och då kommer du få ett samtal, eller brev från socialtjänsten varesig du vill eller inte. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro