Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 10:10:01 följande:
Vad är din förklaring till att det ökar så pass då? Den är ju helt otroligt höga siffror. Skulle varenda orosanmälan leda till en utredning måste ju halva Sveriges befolkning snart börja jobba som socialsekreterare mot barn och unga. Det är givetvis helt orimligt.
Åter igen gör du orimliga antaganden och spekulationer om socialtjänsten. Det är knappast så att barn är de enda som har rätt till stöd och hjälp i samhället och om siffrorna faktiskt är höga kan man debattera..... Men det är ju att faktiskt gå rätt utanför din ursprungliga frågeställning.
Tack och lov ställer samhället de där höga kraven att barn ska ha rätt till skolgång, att skyddas från våld, att få tillgång till vård, att slippa extrem fattigdom och att kommunen har en skyldighet att faktiskt följa socialtjänstlagen.
Just nu utsetts socialtjänsten sedan flertalet år för smutskastning av olika människor. Själv ser jag det som en trygghet att det finns gränser för vad som är okej, och aktörer som jobbar på att skydda barn som far illa.
Eftersom du har ett barn som är i en situation som faktiskt inte är så bra, att missa skola oavsett anledning är en utmaning, så tycker jag det är märkligt att du inte lägger din tid på att försöka få reda på mer saker som skulle kunna hjälpa, snarare än att hetsa upp dig med massa antaganden om "socialtjänsten".
Jag har ingen aning om vilka resurser som finns i din kommun, om vad er skola kan hjälpa till med, vilka släktingar som ni har som kan stötta, vilka möjligheter du och din familj har att ändra ditt barns förutsättningar, men jag tycker du lägger onödig energi på att diskutera socialtjänsten.
Du verkar väldigt samhällskritisk, och argumentation du för upplevs av mig som ogenomtänkt och populistisk. Det har de all rätt att vara, men handlar detta verkligen bara om ditt barns skolgång?