• Lönnsirap

Orosanmälan skolfrånvaro

Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 12:13:34 följande:
    Ja, det där låter ju inte bra. Att hela tillvaron bara utvecklas till något slags "krig" med anmälningar och motanmälningar där man fokuserar på problemen snarare än lösningarna. 

Jag har ingen lust att anmäla till Skolinspektionen, lika lite som jag själv önskar att skolan gör en orosanmälan till socialen. Har svårt att se att det liksom leder någon vart, förutom att suga ut ännu mer energi från alla inblandade parter. 
    Det verkar som att du har fokus i fel fråga. Istället för att fundera på hur ni ska lösa barnets skolgång, att hen inte hamnar efter sitter du på ett forum och spekulerar om hur du tror det fungerar.

Har ena barn 50% frånvaro är det rimligt att omgivningen reagerar. Frågan är varför du håller på och oroar dig här på nätet istället för att prata med skolan om situationen.
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 13:48:25 följande:
    Något särskilt som får dig att tro att jag inte gör både och?

Jag undrar bara hur det fungerar vad gäller orosanmälningar i sådana här situationer. Av svaren att döma tycks det vara väldigt olika. 
    Absolut! Du svarar och resonerar vidare på de som är kritiska till socialtjänsten och nämner rätt lite vad du själv tror är lösningen. Du svarar som att du inte vet, men du har minsann hört berättelser om hur det är.

Jag tänker att det är fel fokus om du vill stötta ditt barn. Ännu har ju ingen flaggat, men rätt ofta är det rimligt att barn får möjlighet att få stöd. Socialtjänsten är en aktör.
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 17:09:54 följande:
    Jag är nog rätt kritisk till socialtjänsten rörande den här typen av problem ja. 
    Socialtjänsten utreder ju problem i hemmet och där ligger ju inte problemet i det här fallet. Problemet återfinns i skolan och relationerna till de andra eleverna.

En del säger att en anmälan till socialen är bra för att det sätter press på skolan. Hur då undrar jag då? På vilket sätt ska socialtjänsten träda in i klassrum och korridorer eller andra gemensamhetsutrymmen i skolan? Jag förstår inte det faktiskt. Vad menar du för form av stöd? Samtal med kurator eller dyl? Mitt barn har erbjudits det av skolan men tackat nej. 
    Jag tycker inte du låter lite kritisk, utan faktiskt väldigt kritisk. Dessutom förutsätter du saker om socialtjänsten som inte är rimliga. 

Socialtjänsten utreder barn och en stor del är ju naturligtvis hemmet. Det är inte samma sak som att problemen är i hemmet. 

Frågorna om vad socialtjänsten i din kommun kan hjälpa till med är ju omöjliga att svara på. Precis som att olika skolor har olika förutsättningar har olika kommuner olika lösningar.

Och ditt barn är ju inte äns uppmärksammad av socialtjänsten. Än så länge är du ju fri att försöka få ditt barn att fungera bättre och lyckas med skolan.

Min tolkning av situationen är att du riskerar ditt barn genom att vara så rädd för hjälp. Anmäler skolan, så anmäler dom. Och då kommer du få ett samtal, eller brev från socialtjänsten varesig du vill eller inte. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 18:02:06 följande:
    Vad är det för saker jag förutsätter om socialtjänsten som du inte tycker känns rimliga? 
    Det är ju i princip något i varje inlägg du skrivit. Att du är kritisk och inte tror de överhuvudtaget kan hjälpa dig! 

Ditt barn tackar nej till stöd och du ser att problemet är skolan... Men en anmälan till socialtjänsten handlar inte om vad du tror är problemet, utan om att det är socialtjänstens uppdrag att skydda barn från att fara illa.
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 18:02:06 följande:
    Ännu så länge "fri" skriver du. Vad menar du med det? Är jag inte fri att hjälpa mitt barn att både vilja gå till skolan och att lyckas där om skolan skickar en orosanmälan till socialtjänsten pga den höga frånvaron?
    Jag borde kanske uttryckt mig ännu tydligare. Jag tycker att du som förälder själv borde ta tag i situationen. Du avfärdar problemet som att det bara handlar om skolan och kamrater, men du har ju inte bytt skola. Så jag menar att om du inte vill ha samhällets stöd, lös ditt barns problem själv då, när du ju har full koll på såväl problem som lösningarna.

Själv lever jag vidare i välfärdsstaten och fortsätter förutsätta att kommunen inte vill mig och familjen illa!
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 10:10:01 följande:
    Vad är din förklaring till att det ökar så pass då? Den är ju helt otroligt höga siffror. Skulle varenda orosanmälan leda till en utredning måste ju halva Sveriges befolkning snart börja jobba som socialsekreterare mot barn och unga. Det är givetvis helt orimligt. 
    Åter igen gör du orimliga antaganden och spekulationer om socialtjänsten. Det är knappast så att barn är de enda som har rätt till stöd och hjälp i samhället och om siffrorna faktiskt är höga kan man debattera..... Men det är ju att faktiskt gå rätt utanför din ursprungliga frågeställning.

Tack och lov ställer samhället de där höga kraven att barn ska ha rätt till skolgång, att skyddas från våld, att få tillgång till vård, att slippa extrem fattigdom och att kommunen har en skyldighet att faktiskt följa socialtjänstlagen.

Just nu utsetts socialtjänsten sedan flertalet år för smutskastning av olika människor. Själv ser jag det som en trygghet att det finns gränser för vad som är okej, och aktörer som jobbar på att skydda barn som far illa.

Eftersom du har ett barn som är i en situation som faktiskt inte är så bra, att missa skola oavsett anledning är en utmaning, så tycker jag det är märkligt att du inte lägger din tid på att försöka få reda på mer saker som skulle kunna hjälpa, snarare än att hetsa upp dig med massa antaganden om "socialtjänsten". 

Jag har ingen aning om vilka resurser som finns i din kommun, om vad er skola kan hjälpa till med, vilka släktingar som ni har som kan stötta, vilka möjligheter du och din familj har att ändra ditt barns förutsättningar, men jag tycker du lägger onödig energi på att diskutera socialtjänsten. 

Du verkar väldigt samhällskritisk, och argumentation du för upplevs av mig som ogenomtänkt och populistisk. Det har de all rätt att vara, men handlar detta verkligen bara om ditt barns skolgång?
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 10:56:11 följande:
    Jag tycker absolut att man ska verka för att alla i ett samhälle (inte bara barn) ska må så bra som möjligt. 

Ställer mig däremot djupt kritisk till att det skulle råda ett samband mellan folkets välmående och tilldelade resurser till socialtjänsten. Här skiljer sig nog våra åsikter och värderingar åt. 
    Ja, att du är djupt kritisk till socialtjänsten tror jag ingen missat i tråden. Det behövs resurser lite överallt i samhället. Såväl hos socialtjänsten, som i skolan och också att vi medborgare gör vad vi kan för att samhället ska fungera.

Grunden i att vara förälder är att fostra sina barn till fungerande vuxna, utifrån deras förutsättningar. Man har olika uppfattningar om hur det går till, men jag tänker att man gör klokt i att inse att vissa saker löser man inte på egen hand.

Det låter som att ditt barn behöver stöd. På vilket sätt kan jag som lekman inte avgöra i en diskussion på internet, det jag däremot kan avgöra är att jag tycker du gör fel som hetsar upp dig själv över samhällets strukturer och vad du inte tycker fungerar rent strukturellt och INTE aktivt lyckats lösa de problem som ditt barn har.

Folk överlever och lyckas med sin skolgång trots mobbing, men då behöver det finnas saker som skyddar barnet och hjälper barnet. Du talar nedsättande om "stöd", men vilka resurser har du själv att lösa detta?

Utifrån ditt resonemang i tråden så verkar du inte kunna ta in att socialtjänsten skulle kunna vara en resurs som hjälper er. Och den mesta av hjälpen är ju frivilligt, så troligen blir ditt barn utan det stödet. Jag tycker du låter ovanligt fast i din åsikt och blir faktiskt mer och mer misstänksam till om du klarar av att vara en tillräckligt god förälder.
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 16:02:03 följande:
    I ärlighetens namn inledde vi processen med ev skolbyte redan innan jag startade tråden, så nej det var inte direkt avgörande. Däremot har det kommit en massa annat trams och rena trollskrivningar, vilket jag också förväntade mig, för det sker alltid när någon har trassel med skolan eller andra myndigheter. Det finns flera som du som finner nöja i att skuldbelägga såväl föräldrar och barn som har det svårt. Förolämpa rent ut sagt. Nu är ju detta ett anonymt forum, så allt sådant trams rinner av mig som vatten från en gås ska du veta. Blir inte det minsta arg vare sig på dig eller andra som håller på, på det viset. Ni har antagligen själva rätt miserabla liv. 
    Du må tycka att det är trams och troll och att du blir förolämpad.... Själv undrar jag varför det tar dig massa inlägg innan du skriver att du funderar på att byta skola, och ÄNNU fler innan du säger att det ska göras. 
    Att spekulera och kritisera socialtjänsten i allmänhet har du dock orkat sedan ditt första inlägg.
    Är folk troll för att de inte håller med dig? Eller vad menar du? Varenda sak någon nämner blir ett nytt resonemang om något annat än att ditt barn inte går i skolan.

Vi må ha miserabla liv... men vem är det vars barn mår dåligt och inte får stöd i vardagen? Vi kanske inte finner nöje i att skuldbelägga dig, vi kanske finner liten tillfredställelse i att inte låta dina spekulationer om socialtjänsten stå helt oemotsagda. För vi kanske tror på barns rätt att inte fara illa. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 16:55:49 följande:
    Som jag skrivit redan från början. Vi funderar på att byta skola. Det är inte enbart mitt beslut, utan mitt barn får faktiskt bestämma vad som känns bäst. 

Om du känner att du fått bra stöd av socialtjänsten när du haft det trassligt kan jag bara gratulera. Väldigt många andra delar inte den erfarenheten, men det fina med ett forum är ju att man kan diskutera och utbyta erfarenheter. Jag känner inte att socialtjänsten är något för oss i det läget vi befinner oss. Visst, sänder skolan en orosanmälan till socialen kanske det blir någon aktivitet hos dem. De fattar sina beslut och jag fattar mina. Jag tror kort sagt inte att de förmår att ändra vare sig på skolan, eller de elever som går i den klassen. Det är helt enkelt inte deras uppgift. 
    Du förutsätter massa saker! Man får lov att ha en åsikt om socialtjänsten utan att själv behövt ha stöd av dem, precis som du har rätt att ha en åsikt trots att du inte just nu har kontakt med dem.

Det är din tråd och din frågeställning och jag inbillar mig inte längre att du kommer ändra åsikt. Däremot tycker jag att det verkligen finns en poäng med att inte låta dina absurda påståendet stå helt oemotsagda. 

Jag upplever inte längre din tråd som en människa som vill ha lite stöd i vardagen av främlingar, utan som en tråd i syfte av att skrämma upp människor som faktiskt själv hamnar i en liknande situation.

Du må vara emot såsom samhället organiserat skydd mot barn, men jag står för att jag inte tycker man behöver vara rädd för dem. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 17:06:49 följande:
    Vad har jag nämnt rörande socialtjänsten som du tror är spekulationer? 

Att barn inte far illa är ju inte direkt samma sak som socialtjänstens arbete. Eller tror du att socialtjänsten på något vis förmår att förhindra det? Så gott som all forskning visar ju på att ju mer "stöd" och ju fler åtgärder, desto sämre mår föräldrar och barn. Går det dessutom så långt som till LVU finns det forskning som visar att den psykiska ohälsan är enormt mycket större bland placerade barn, än bland barn som bor kvar hos föräldrarna. Tar man självmord så är risken flerfaldig för de barn som socialtjänsten slagit sina klor i. Det är fakta, men har du andra siffror får du gärna presentera dem. 
    Precis! Ditt syfte verkar inte vara att få hjälp, utan att göra folk kritiska till socialtjänsten! 
    Du är så kritisk att till och med ordet stöd får en tydlig markering om att du inte alls håller med, utan vet bäst!
    Så bra för dig.

Jag tycker att det är spekulationer att barn mår dåligt för "att socialtjänsten slagit sina klor" i dem. Det är ju BARN som behöver stöd som får kontakt med socialtjänsten! Inte barn som har det bra, och där folk inte är oroliga!

Vi är i känsliga rummet, där stöttar vi varandra! Vill du ha statistik och bevis så finns det andra delar i forumet där man diskuterar sådant!
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 17:13:09 följande:
    Du bör ju rimligen bygga dina åsikter på något. Känns inte som du gör det. 
    Jag skulle tro att du är rätt ung och kanske byter du åsikt när du får dig lite mer livserfarenhet och inte längre ser socialtjänstens tjänster som något som guppar omkring på rosa moln och hjälper barn och föräldrar i nöd. 

Mitt syfte med denna tråd har aldrig varit att få något "stöd" av främlingar och troll på familjeliv. Om du läser mitt ursprungliga inlägg framgår det att jag enbart ville veta om det fanns någon schablon för hur mycket frånvaro som tolereras innan det blir en orosanmälan. Inget annat. Jag har inte frågat efter något "stöd". Jag har hela tiden vetat om vad som bör göras, nämligen att byta skola. 
    Självklart bygger jag mina åsikter på något, men jag ser det inte som relevant att svara på exakt vad. Du verkar snabb att komma till slutsatser om andra och spinna vidare i tanken!

Det finns ingen schablon om vid vilken nivå av frånvaro där en skola automatiskt anmäler till socialtjänsten. Många skolor har riktlinjer och rutiner för när de ser det som en del av sit ansvar, med lagtext talar ju om att de ska anmäla oro, inte exakt vad som är oroande.

Jag hade själv velat bolla med någon om mitt barn hade varit mobbat och haft hög frånvaro och inte klarat målen. Jag förutsatte helt enkelt att det var just sådant stöd du ville ha. Jag hoppas du är nöjd med de svaren du fått i tråden om din grundfrågeställning.
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 19:18:38 följande:
    Hur tycker du att jag konkret ska hindra andra elever att mobba mitt barn i skolan? Jag är ju inte där. Tänker du igenom innan du skriver? 

Jag rycker absolut inte på axlarna. Då hade jag inte tagit upp problematiken med dem på eget initiativ. Att polisanmäla barn för utfrysning borde du begripa inte leder någon vart. Hade inte ens fungerat för vuxna. 

Jag tar inte ifrån mitt barn skolgången. Tvärtom verkar jag ju i totalt motsatt riktning. 

Du svarar inte på frågan vilken "press" soc kan sätta på skolan. Vilka påtryckningsmedel anser du att soc förfogar över på den punkten? Jag känner inte till ett enda ett. 
    Tänker du själv igen ditt agerande? Är det rimligt att förutsätta prata om socialtjänsten i din tråd, eller är det rimligt att prata med sitt barn/skolan/vården?

Jag uppfattar dig som fullständigt fokuserad på annat än ditt barns bästa. Om du tycker att lägga energi på att försöka få främlingar att förklara vad socialtjänsten kan och inte kan är viktigt så får det stå för dig. 

Du pratar om att du verkar för sitt barns skolgång. Vad har du tagit tag i denna veckan? 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro