• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • Anonym (leone)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 15:36:53 följande:
    Ja, jag vet inte. 

Tänker att socialen kanske tror eller kommer fram till andra orsaker till den höga skolfrånvaron. De har ju inte hela bakgrunden, utan startar väl sin utredning förutsättningslöst?

Vad händer om någon från skolan säger att jag är knepig, att barnet ofta verkar trött och slitet osv? Är orolig för att det skulle kunna vändas mot mig på något vis. Att socialen får en hopdiktad story på något vis. Att skolan slår ifrån sig allt vad gäller problem hos dem. 
    Ta det lugnt och ta inte ut något i förskott. Du vet att du är en bra mamma och har gjort det du kan. Ingen av oss är perfekt och jag tror inte de förväntar sig det heller. Andas. 

Har du någon att prata med, bolla med? Barnets far? Någon vän som också är förälder?
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (leone) skrev 2023-02-07 15:39:57 följande:
    Ta det lugnt och ta inte ut något i förskott. Du vet att du är en bra mamma och har gjort det du kan. Ingen av oss är perfekt och jag tror inte de förväntar sig det heller. Andas. 

Har du någon att prata med, bolla med? Barnets far? Någon vän som också är förälder?
    Nej, jag känner inte att jag har så många att prata om rörande det här. Kanske därför jag skriver här.Flört

Jo, jag vet att jag bara sitter här och spekulerar, men vill ändå förbereda mig mentalt på något vis. Tänker att det kanske bara är en tidsfråga innan socialen får en anmälan. Tycker också man läst så mycket om alla instanser som bara skyller ifrån sig på varandra och på föräldrarna går det ju alltid att skylla på. Jag har ju inte tagit min del av ansvaret eftersom barnet inte är tillräckligt mycket i skolan. Så kan det tolkas. 
  • Anonym (olika)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 15:22:44 följande:
    Tycker man hör så mycket skräckhistorier så vet inte riktigt vad jag ska tro. Vore ju väldigt snyggt om jag blir fråntagen vårdnaden och barnet satt på institution för att barnet mobbas i skolan och uppvisar hög skolfrånvaro. Att det på något vis tolkas som att jag brister i föräldraskapet på något vis. 

Barnet bär liksom inga konstiga kläder, ser konstig ut på något vis osv. Däremot ganska lugn och tystlåten. Tror inte det krävs jättemycket för att hamna utanför. Vi pratar högstadiemiljö. 
    Ta ett djupt andetag och andas! Folk pratar inte om socialtjänsten med varandra eftersom det är rätt tabubelagt. Tror du, om du tänker logiskt att ert barn skulle hamna på institution utifrån skolfrånvaro. Vi har inte råd att omplacera mobbade barn där skolan inte fungerar, utan samhället jobbar ju i första hand med att hitta lösningar med det som inte fungerar.

Vill du veta mer om processen i din kommun, ring anonymt till socialtjänsten och fråga. Familjeliv kryllar av folk som ÄLSKAR att sprida skit om landets socialtjänster.
  • Anonym (E)

En orosanmälan behöver inte vara negativt. Soc kan sätta press på skolan och jobba med er. Hemmasittare verkar rätt ofta bli anmälda pga frånvaron men det är en formell sak. Det måste uteslutas att problemet inte sitter i hemmiljön vilket inte är skolans jobb. De plockar inte barn från sina föräldrar som jobbar hårt med att fixa barnets skolgång. Ojojoj så många barn det skulle bli...

• Anonym (S)

Hej
    Jag har jobbat några år som skolkurator i skolan (gör det inte nu) och har gjort mååååånga anmälningar pga hög frånvaro.
    På många skolor är det rutin efter en viss procentsats medan andra skolor mer kanske anmäler när det verkar som att föräldrarna inte bryr sig om frånvaron, låter barnet styra eller direkt motverkar skolan trots att det råder skolplikt.

Jag tycker inte att du ska vara så orolig för en anmälan i och med att ni försöker samarbeta med skolan och hitta lösningar.

Det är ju föräldrarnas skyldighet att se till att barnen får barnen till skolan (därför kan föräldrar få vite om barnen är borta mycket) men det är också skolans skyldighet att se till att det finns en bra miljö och anpassad undervisning under skoldagen.
    Om skolan inte sköter sin del, trots att ni pratat med dem så kan ni faktiskt i sin tur anmäla till skolverket.

Du skriver att:
    "Skolan säger att de inte riktigt rår på hur barnen behandlar andra barn. Vilka de vill hänga med på rasterna osv och det köper jag ju, även om det förstås är väldigt tragiskt"

Detta är oacceptabelt. Skolan FÅR inte slå ifrån sig på detta sätt. Det är deras skyldighet att se till att ingen är mobbad eller utanför.
    Stå på er!

Massa styrkekramar

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-02-07 16:40:12 följande:

En orosanmälan behöver inte vara negativt. Soc kan sätta press på skolan och jobba med er. Hemmasittare verkar rätt ofta bli anmälda pga frånvaron men det är en formell sak. Det måste uteslutas att problemet inte sitter i hemmiljön vilket inte är skolans jobb. De plockar inte barn från sina föräldrar som jobbar hårt med att fixa barnets skolgång. Ojojoj så många barn det skulle bli...

Trodde soc bara utreder ev problem hos föräldrar och barn. Inte att de utreder problem i skolan, för det är väl tänkt att skolan själva ska göra? 

Tänker därför att en orosanmälan bara kan syfta till att flytta fokus från skolan till förälder och elev. Vet skolan att problemet ligger i skolmiljön finns ju inget skäl att upprätta en orosanmälan, om man nu inte vill skuldbelägga föräldrar. Kan väl inte vara på något annat vis? 

Hur ska socialen komma fram till var problemet ligger? Enda som sitter inne med svaret är ju egentligen eleven.
  • Anonym (E)

Soc kan vara inblandade av olika skäl men det behöver inte vara specifikt riktat mot föräldrarna vid en orosanmälan. Det är för barnets skull och då är det bra att ha se över även hemmiljön. Ett barn kan ha frånvaro pga samma skäl som erat men inte ha stöd hemifrån utan även kaos där. Skolan kan inte utesluta detta men mest väsentligt är deras rutiner. Ni vill hjälpa erat barn, skolans rutiner är också utformade efter den devisen.

• Anonym (olika)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 17:05:04 följande:
    Trodde soc bara utreder ev problem hos föräldrar och barn. Inte att de utreder problem i skolan, för det är väl tänkt att skolan själva ska göra? 

Tänker därför att en orosanmälan bara kan syfta till att flytta fokus från skolan till förälder och elev. Vet skolan att problemet ligger i skolmiljön finns ju inget skäl att upprätta en orosanmälan, om man nu inte vill skuldbelägga föräldrar. Kan väl inte vara på något annat vis? 

Hur ska socialen komma fram till var problemet ligger? Enda som sitter inne med svaret är ju egentligen eleven.
    Ja, troligen tror du en himla massa om socialtjänsten som inte är sant. Det är inte ens sagt att det blir en utredning av en anmälan, socialtjänsten jobbar med barn och ungdomar som folk tror kan riskera att fara illa, självklart kan de inte bara skylla på föräldrar och "flytta fokus". En av anledningarna att skolan INTE anmält kan tvärtom vara att de VET att de själva faktiskt inte jobbat tillräckligt väl med ditt barn och att de vet att socialtjänsten inte kommer göra något annat än att just påpeka detta!

Socialtjänsten kan utreda och försöka kartlägga vilka problemen en ungdom har och hitta lösningar. Det är ju inte som att en ungdom alltid precis vet allt...
  • Anonym (Mami)

Ja, skolan gjorde orosanmälan men var tydliga med i anmälan att oron inte fanns för hemmet utan för barnet.

Hade redan kontakt med soc iom SIP-möten och föräldrastöd, och då vi redan var i kontakt med vården så hände inget med anmälan. De ringde och pratade och var jättetrevliga.

Tänk på att soc inte är där för att stjälpa utan att hjälpa. Jag har bara god erfarenhet av socialen. De erbjuder stöd till både föräldrar och barn om det behövs. 

• Anonym (Mami)

Ska tillägga att jag hade mycket dialog med mitt barns mentor och skolan gav massa lösningar och förslag och jag kände hela tiden att de stod på mitt barns sida i frågan.
    Även vården sa att ta hjälp av soc. Och på föräldrastöd var jag på ett möte och fick höra att jag gjorde allt rätt som förälder.
    Det var väldigt skönt faktiskt. Kände som du en oro först för soc låter ju stort men tänk på att du bara hör historierna från de föräldrar som faktiskt brister i sitt föräldraskap och vägrar se det.

Du brister inte och kommer få hjälp. Är du jätteorolig så ring dem själv och fråga hur de kan hjälpa till att stötta ditt barn och er familj så att det blir bra för barnet i skolan.

Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro