• Anonym (E)

Orosanmälan skolfrånvaro

En orosanmälan behöver inte vara negativt. Soc kan sätta press på skolan och jobba med er. Hemmasittare verkar rätt ofta bli anmälda pga frånvaron men det är en formell sak. Det måste uteslutas att problemet inte sitter i hemmiljön vilket inte är skolans jobb. De plockar inte barn från sina föräldrar som jobbar hårt med att fixa barnets skolgång. Ojojoj så många barn det skulle bli...

• Anonym (E)

Soc kan vara inblandade av olika skäl men det behöver inte vara specifikt riktat mot föräldrarna vid en orosanmälan. Det är för barnets skull och då är det bra att ha se över även hemmiljön. Ett barn kan ha frånvaro pga samma skäl som erat men inte ha stöd hemifrån utan även kaos där. Skolan kan inte utesluta detta men mest väsentligt är deras rutiner. Ni vill hjälpa erat barn, skolans rutiner är också utformade efter den devisen.

• Anonym (E)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 17:06:49 följande:
    Vad har jag nämnt rörande socialtjänsten som du tror är spekulationer? 

Att barn inte far illa är ju inte direkt samma sak som socialtjänstens arbete. Eller tror du att socialtjänsten på något vis förmår att förhindra det? Så gott som all forskning visar ju på att ju mer "stöd" och ju fler åtgärder, desto sämre mår föräldrar och barn. Går det dessutom så långt som till LVU finns det forskning som visar att den psykiska ohälsan är enormt mycket större bland placerade barn, än bland barn som bor kvar hos föräldrarna. Tar man självmord så är risken flerfaldig för de barn som socialtjänsten slagit sina klor i. Det är fakta, men har du andra siffror får du gärna presentera dem. 

Detta eskalerade verkligen. Lite kritisk i början men nu rabblar du anti-socialen propaganda. Skulle förstått när du  började prata om institutioner som en risk för ditt mobbade barn.

Vilket i sig är väldigt svårt att faktiskt mäta då barnen har olika bakgrund, mående och förutsättningar. Kurt kanske klarat sig bättre hemma än i dåligt familjehem, Eva i ett bra hem mår ändå dåligt. Det går inte att avgöra.

• Anonym (E)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 18:33:01 följande:
    Eskalerade? Ja, det kan man kanske säga. Jag berättade om situationen med hög frånvaro och undrade om det fanns någon slags schablon för när det kan bli aktuellt med orosanmälan. En ganska enkel fråga. Istället för ett svar blir jag bemött med påhopp om att jag "behöver stöd". Skulle liksom inte tro det! 😄

Där bemötte du ingenting av vad jag sa. Att alla svar inte är vad du vill ha får man räkna med. Du har valt att göra din tråd här.

Att ha många märkliga påståenden om socialtjänsten, "statistisk" och ja... När det inte lär vara aktuellt ens känns långsökt.

• Anonym (E)
    Anonym (....) skrev 2023-02-16 13:31:01 följande:
    Läsa högskoleprovet? 

Vet du ens vad högskoleprovet är? 
    Du förstår väl att det är autokorrekt
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro