• Anonym (Mami)

Orosanmälan skolfrånvaro

Ja, skolan gjorde orosanmälan men var tydliga med i anmälan att oron inte fanns för hemmet utan för barnet.

Hade redan kontakt med soc iom SIP-möten och föräldrastöd, och då vi redan var i kontakt med vården så hände inget med anmälan. De ringde och pratade och var jättetrevliga.

Tänk på att soc inte är där för att stjälpa utan att hjälpa. Jag har bara god erfarenhet av socialen. De erbjuder stöd till både föräldrar och barn om det behövs. 

• Anonym (Mami)

Ska tillägga att jag hade mycket dialog med mitt barns mentor och skolan gav massa lösningar och förslag och jag kände hela tiden att de stod på mitt barns sida i frågan.
    Även vården sa att ta hjälp av soc. Och på föräldrastöd var jag på ett möte och fick höra att jag gjorde allt rätt som förälder.
    Det var väldigt skönt faktiskt. Kände som du en oro först för soc låter ju stort men tänk på att du bara hör historierna från de föräldrar som faktiskt brister i sitt föräldraskap och vägrar se det.

Du brister inte och kommer få hjälp. Är du jätteorolig så ring dem själv och fråga hur de kan hjälpa till att stötta ditt barn och er familj så att det blir bra för barnet i skolan.

Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro