• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 17:06:08 följande:
    Du förutsätter massa saker! Man får lov att ha en åsikt om socialtjänsten utan att själv behövt ha stöd av dem, precis som du har rätt att ha en åsikt trots att du inte just nu har kontakt med dem.

Det är din tråd och din frågeställning och jag inbillar mig inte längre att du kommer ändra åsikt. Däremot tycker jag att det verkligen finns en poäng med att inte låta dina absurda påståendet stå helt oemotsagda. 

Jag upplever inte längre din tråd som en människa som vill ha lite stöd i vardagen av främlingar, utan som en tråd i syfte av att skrämma upp människor som faktiskt själv hamnar i en liknande situation.

Du må vara emot såsom samhället organiserat skydd mot barn, men jag står för att jag inte tycker man behöver vara rädd för dem. 
    Du bör ju rimligen bygga dina åsikter på något. Känns inte som du gör det. 
    Jag skulle tro att du är rätt ung och kanske byter du åsikt när du får dig lite mer livserfarenhet och inte längre ser socialtjänstens tjänster som något som guppar omkring på rosa moln och hjälper barn och föräldrar i nöd. 

Mitt syfte med denna tråd har aldrig varit att få något "stöd" av främlingar och troll på familjeliv. Om du läser mitt ursprungliga inlägg framgår det att jag enbart ville veta om det fanns någon schablon för hur mycket frånvaro som tolereras innan det blir en orosanmälan. Inget annat. Jag har inte frågat efter något "stöd". Jag har hela tiden vetat om vad som bör göras, nämligen att byta skola. 
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 17:06:49 följande:
    Vad har jag nämnt rörande socialtjänsten som du tror är spekulationer? 

Att barn inte far illa är ju inte direkt samma sak som socialtjänstens arbete. Eller tror du att socialtjänsten på något vis förmår att förhindra det? Så gott som all forskning visar ju på att ju mer "stöd" och ju fler åtgärder, desto sämre mår föräldrar och barn. Går det dessutom så långt som till LVU finns det forskning som visar att den psykiska ohälsan är enormt mycket större bland placerade barn, än bland barn som bor kvar hos föräldrarna. Tar man självmord så är risken flerfaldig för de barn som socialtjänsten slagit sina klor i. Det är fakta, men har du andra siffror får du gärna presentera dem. 
    Precis! Ditt syfte verkar inte vara att få hjälp, utan att göra folk kritiska till socialtjänsten! 
    Du är så kritisk att till och med ordet stöd får en tydlig markering om att du inte alls håller med, utan vet bäst!
    Så bra för dig.

Jag tycker att det är spekulationer att barn mår dåligt för "att socialtjänsten slagit sina klor" i dem. Det är ju BARN som behöver stöd som får kontakt med socialtjänsten! Inte barn som har det bra, och där folk inte är oroliga!

Vi är i känsliga rummet, där stöttar vi varandra! Vill du ha statistik och bevis så finns det andra delar i forumet där man diskuterar sådant!
  • Lönnsirap
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 17:13:09 följande:
    Du bör ju rimligen bygga dina åsikter på något. Känns inte som du gör det. 
    Jag skulle tro att du är rätt ung och kanske byter du åsikt när du får dig lite mer livserfarenhet och inte längre ser socialtjänstens tjänster som något som guppar omkring på rosa moln och hjälper barn och föräldrar i nöd. 

Mitt syfte med denna tråd har aldrig varit att få något "stöd" av främlingar och troll på familjeliv. Om du läser mitt ursprungliga inlägg framgår det att jag enbart ville veta om det fanns någon schablon för hur mycket frånvaro som tolereras innan det blir en orosanmälan. Inget annat. Jag har inte frågat efter något "stöd". Jag har hela tiden vetat om vad som bör göras, nämligen att byta skola. 
    Självklart bygger jag mina åsikter på något, men jag ser det inte som relevant att svara på exakt vad. Du verkar snabb att komma till slutsatser om andra och spinna vidare i tanken!

Det finns ingen schablon om vid vilken nivå av frånvaro där en skola automatiskt anmäler till socialtjänsten. Många skolor har riktlinjer och rutiner för när de ser det som en del av sit ansvar, med lagtext talar ju om att de ska anmäla oro, inte exakt vad som är oroande.

Jag hade själv velat bolla med någon om mitt barn hade varit mobbat och haft hög frånvaro och inte klarat målen. Jag förutsatte helt enkelt att det var just sådant stöd du ville ha. Jag hoppas du är nöjd med de svaren du fått i tråden om din grundfrågeställning.
  • Anonym (Gode)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 08:26:22 följande:
    Om det vore så enkelt Skrattande

Hemmasittare har alltid funnits. Enda skillnaden är bara att det inte uppmärksammades på samma sätt som tidigare. 

Nära en halv miljon orosanmälningar sker numera varje år. Det bara ökar år efter år. Frågan är om vanvården ökar i samma tak? Det finns nog ingen som tror det.

Vad skulle du göra om ditt barn bara totalvägrar att gå till skolan? . Om dessutom barnet befinner sig i nedre tonåren är det liksom inget man tar under armen och tar med sig ändå. Var tionde barn får en orosanmälan på sig varje år. Jag tycker personligen att dessa siffror borde få berörda instanser att fundera kring om det föreligger någon form av systemfel. Socialtjänsten ojar sig över att de är överbelastade. Vad kan det bero på....?

Att jobba som socialsekreterare kan väl ändå inte vara ett yrke som ska sysselsätta var och varannan invånare?
    Framförallt har du och jag fundamentalt olika synsätt. När något inte fungerar för mina barn så granskar jag alltid mig själv. Vad kunde jag gjort annorlunda så att barnen inte hamnat där? Och så kommer jag alltid på något som jag kunde gjort bättre och gör sedan det också.
    Jag hade inte varit ett dugg rädd för någon social utan tagit emot dem med öppna armar om jag fått en orosanmälan emot mig. Socialen finns där för att skydda barnen och det vill jag också så vi är på samma sida.
    Jag har sett många hemmasittare där det grundar sig i att man gett efter enkelt en gång och så rullar det på. Barn är vaneindivider så om man låter dem vara hemma en gång kommer det var mycket svårare att få dit dem imorgon. Därför det är så extremt viktigt med bra rutiner och att inte göra undantag.
  • Anonym (E)

Att barn inte far illa är ju inte direkt samma sak som socialtjänstens arbete. Eller tror du att socialtjänsten på något vis förmår att förhindra det? Så gott som all forskning visar ju på att ju mer "stöd" och ju fler åtgärder, desto sämre mår föräldrar och barn. Går det dessutom så långt som till LVU finns det forskning som visar att den psykiska ohälsan är enormt mycket större bland placerade barn, än bland barn som bor kvar hos föräldrarna. Tar man självmord så är risken flerfaldig för de barn som socialtjänsten slagit sina klor i. Det är fakta, men har du andra siffror får du gärna presentera dem. 

Detta eskalerade verkligen. Lite kritisk i början men nu rabblar du anti-socialen propaganda. Skulle förstått när du  började prata om institutioner som en risk för ditt mobbade barn.

Vilket i sig är väldigt svårt att faktiskt mäta då barnen har olika bakgrund, mående och förutsättningar. Kurt kanske klarat sig bättre hemma än i dåligt familjehem, Eva i ett bra hem mår ändå dåligt. Det går inte att avgöra.

• Jemp

Att barn med LVU mår dåligt psykiskt är ju inte särskilt förvånande. Det är ju dock inte samma sak som att det varit bättre att låta bli. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-02-09 17:56:03 följande:

Detta eskalerade verkligen. Lite kritisk i början men nu rabblar du anti-socialen propaganda. Skulle förstått när du  började prata om institutioner som en risk för ditt mobbade barn.

Vilket i sig är väldigt svårt att faktiskt mäta då barnen har olika bakgrund, mående och förutsättningar. Kurt kanske klarat sig bättre hemma än i dåligt familjehem, Eva i ett bra hem mår ändå dåligt. Det går inte att avgöra.

Eskalerade? Ja, det kan man kanske säga. Jag berättade om situationen med hög frånvaro och undrade om det fanns någon slags schablon för när det kan bli aktuellt med orosanmälan. En ganska enkel fråga. Istället för ett svar blir jag bemött med påhopp om att jag "behöver stöd". Skulle liksom inte tro det! 😄
  • Anonym (orolig mamma)
    Jemp skrev 2023-02-09 18:29:41 följande:
    Att barn med LVU mår dåligt psykiskt är ju inte särskilt förvånande. Det är ju dock inte samma sak som att det varit bättre att låta bli. 
    I flera fall hade det garanterat varit bättre att låta bli. Det gör ju det hela inte mindre tragiskt direkt. På LVU hem blandas barn med alla möjliga trauman. Krig, missbruk, sexuella övergrepp, misshamdel, våld, personer med psykiatriska diagnoser, funktionsnedsatta. Tyvärr är det så att många barn lämnar dessa hem mer trasiga än vad de var när de placerades där. Att få ansvariga att erkänna detta framför en TV-kamera är förstås inte det lättaste. 
  • EpicF

Ts: Stöd är precis vad du och ditt barn behöver. För att komma till rätta med allt. Att du inte ser det eller vill ta in det.är tecken på bristande föräldrarförmåga. 

Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 18:41:20 följande:
    I flera fall hade det garanterat varit bättre att låta bli. Det gör ju det hela inte mindre tragiskt direkt. På LVU hem blandas barn med alla möjliga trauman. Krig, missbruk, sexuella övergrepp, misshamdel, våld, personer med psykiatriska diagnoser, funktionsnedsatta. Tyvärr är det så att många barn lämnar dessa hem mer trasiga än vad de var när de placerades där. Att få ansvariga att erkänna detta framför en TV-kamera är förstås inte det lättaste. 
    Varför tror du att ditt barn skulle bli LVUad? Det är lite drastiskt att tro det om det inte ligger saker bakom som du vet har en negativ påverkan på en eventuell orosanmälan. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 18:46:25 följande:

Ts: Stöd är precis vad du och ditt barn behöver. För att komma till rätta med allt. Att du inte ser det eller vill ta in det.är tecken på bristande föräldrarförmåga. 

Varför tror du att ditt barn skulle bli LVUad? Det är lite drastiskt att tro det om det inte ligger saker bakom som du vet har en negativ påverkan på en eventuell orosanmälan. 
    Jag tror mer på att byta skola faktiskt. Nej, något stöd utöver det är jag inte i behov av. Att mitt barn blir utfryst i skolan är inte ett tecken på bristande föräldraförmåga hos mig. Dina tragiska försök att misskreditera mig är så barnsliga. Väx upp människa! 😄
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro