• Anonym (Mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Jag har en dotter i högstadiet som varit väldigt utsatt i skolan och nu inte vill gå dit mer. Jag har mejlat och ringt mentorer, biträdande rektor, rektor och kuratorn på skolan. Vi har tätt kontakt, speciellt jag och kuratorn. kränknibgsanmälningar är gjorda samt även en polisanmälan mot en specifik elev. Jag försöker allt jag kan för att få mitt barn till skolan men det är omöjligt just nu.
    nu har skolan satt in undervisning på annan plats i skolan så hoppas det kan funka. Har satt upp för skolbyte men min dotter är så nedkörd att hon bara säger att hon inte orkar börja om. men i kön står vi även om jag inte anser att hon ska byta skola. På något sätt måste hon få undervisning, det är mitt fokus och min stora oro.
    för hennes psykiska hälsa efter allt det här träffar hon regelbundet kuratorn och jag har även fått remiss till bup genom att kontakta ?en väg in?. 

• Anonym (Mamma)
    Goneril skrev 2023-02-10 11:53:03 följande:

Är det då helt omöjligt att prata med barnet, att vädja till det och göra det begripligt att ett  eländigt liv väntar för den som inte har gymnasiekompetens? Inte ens ett enkelt industrijobb kan han få, intressanta och utvecklande arbeten kan han glömma.                      Han trivs inte i skolan, men allt i livet är dessvärre inte trivsamt, och mobbning förekommer i vuxenlivet också.                                                             Genom att inte gå till skolan låter han sina belackare vinna. Ska han verkligen lämna över kontrollen av sitt liv till dessa elaka ungar - som själva givetvis kommer att klara skolan med glans? Det skulle störa mig oerhört om någon annan skulle ta makten över mitt liv - och det precis det som händer nu för skolkaren ifråga.

Jag måste säga som mamma till ett barn som blir mobbat och vägrar gå till skolan att det var inte hjälpt mig alls att vädja och berätta hur livet kommer bli utan gymnasiekompetens. Jag har verkligen försökt hur många gånger som helst. Immun dotters fall handlar det om att hon är rädd och den rädslan är för stark, vilket inte är konstigt eftersom hon även blivit misshandlad i skolan. Polisanmälan är självklar gjord.

nu har vi fått till undervisning men på annan plats i skolan, men det tog tid innan mitt barn vågade gå dit också. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro