• Anonym (Mia)

Orosanmälan skolfrånvaro

Skolan bör göra en soc anmälan vid hög frånvaro. Runt 20% frånvaro kan vara rimligt att göra en anmälan kring. För vårdnadshavare har långt gående skyldigheter att få sin skolpliktiga barn till skolan och skolan kan inte lösa mobbningen om eleven inte är på plats. Nu vet jag att det är hemskt u elevens synpunkt och många skolor är undermåliga men du som förälder måste få ditt barn till skolan, ställa krav på skolan att lösa problem eller byta skola till ditt barn. En soc anmälan är eg ditt minsta bekymmer. Att ditt barn är mobbat och hemmasittande är betydligt värre.

• Anonym (Mia)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 18:02:06 följande:
    Vad är det för saker jag förutsätter om socialtjänsten som du inte tycker känns rimliga? Menar du att jag har fel om att de inte utreder missförhållanden i skolan?

Eftersom problemen finns i skolan (och inte i hemmet) undrar jag förstås vad socialtjänsten då ska göra åt situationen? Låter det som en helt orimlig fundering tycker du?

Ännu så länge "fri" skriver du. Vad menar du med det? Är jag inte fri att hjälpa mitt barn att både vilja gå till skolan och att lyckas där om skolan skickar en orosanmälan till socialtjänsten pga den höga frånvaron?

Ja, vi får väl se hur det går. Vill socialtjänsten träda in i skolan så får de gärna göra det för mig, men jag tror inte det kommer ske. 
    Problem finns visst i hemmet i detta fall. Det är ett stort problem att du inte förmår ditt barn att gå till skolan. Men soc tittar på helheten och anmäler skolan kommer du, skolan och soc ha ett samtal gemensamt. Vilket sätter press på skolan att komma till bukt med problem i skolan. Men är inte ditt barn i skolan kan skolan heller inte göra något. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 07:40:06 följande:
    Exakt vilket jobb som förälder är det jag inte gör för att min barn mobbas i skolan och därför inte vill gå dit? Vad hade du tänkt att socialen skulle göra åt det? Jag är uppriktigt sagt nyfiken på ditt svar. 
    Nu frågade du inte mig men? jag får känslan av att du driver det här lite orimligt? Hittar du på? Är detta på riktigt? Det jobbet du inte gör är att få ditt skolpliktiga barn till skolan. Det jobbet du inte gör är att se till/tjata/anmäla/följa till skolan så att ditt barn inte blir mobbat. Istället tycker du på axlarna och menar på att skolan inte kan tvinga andra barn att vara med ditt barn. Skolan ansvar är att ditt barn inte blir mobbat. Hur skolan ser till att ditt barn inte blir mobbat är olika. De kan prata med eleverna, de kan faktiskt till och med omplacera elever. Soc kan sätta press på skolan men nej de kan inte ge skolan varken föreläggande eller vite. Du kan också polisanmäla elever som mobbar ditt barn om det är av sådan karaktär. Och ja rent hypotetiskt och rent objektvit kan ditt barn LVU för att du inte får barnet till skolan. Hur mycket du än påstår att det inte finns problem hemma. Nej ditt barn mår förmodligen inte bra av LVU om allt är bra hemma men rättigheten att gå i skolan samt skyldigheten att gå i skolan är stark i Sverige. Det ska ingen ta ifrån ett barn. Just nu gör du det då du inte tycker det finns så mycket du kan göra då allt är skolans fel och inget fel hemma finns .. Hade du krigat för att få ditt barn till skolan och gjort allt i din makt för att få barnet till skolan hade jag tyckt annat. I tråden framstår du som rent nonchalant över skolan betydelse och vad du som mamma bör göra.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 19:18:38 följande:
    Hur tycker du att jag konkret ska hindra andra elever att mobba mitt barn i skolan? Jag är ju inte där. Tänker du igenom innan du skriver? 

Jag rycker absolut inte på axlarna. Då hade jag inte tagit upp problematiken med dem på eget initiativ. Att polisanmäla barn för utfrysning borde du begripa inte leder någon vart. Hade inte ens fungerat för vuxna. 

Jag tar inte ifrån mitt barn skolgången. Tvärtom verkar jag ju i totalt motsatt riktning. 

Du svarar inte på frågan vilken "press" soc kan sätta på skolan. Vilka påtryckningsmedel anser du att soc förfogar över på den punkten? Jag känner inte till ett enda ett. 

Du kan inte hindra andra att frysa ut ditt barn. Du kan få ditt barn till skolan. Du kan ?slåss? för att skolan hindrar att ditt barn blir utfryst. Hur de gör är upp till dem. Att de gör är upp till dig att kämpa för. 

Är det ?bara? utfrysning så ja då kommer inte en polisanmälan hjälpa. 

Att soc, skolan och föräldrar sitter ner tillsammans är ett påtryckningsmedel. Sedan är det ju så att du som förälder inte ska behöva känna till allt som soc och skolan kan göra. Du Arbetar ju inte med det men därför är det extra viktigt att ni tre samtalar tillsammans så alla instanser är inblandade.

Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro