Orosanmälan skolfrånvaro
Enig med Andrea Bd, det är viktigt att barnet inte halkar efter, det är jättesvårt att ta igen. En möjlighet kan vara att gå om klassen och därmed också slippa plågoandarna. En historisk återblick: Detta tilldrar sig för mer än ett halvt sekel sedan, jag mobbades i folkskolan, men hade ingen direkt frånvaro. Vid den här tiden fick man graderade betyg från tidig ålder. Jag läste tidigt, och kopiöst mycket, och fick som enda elev i klassen ett "a" i läsning och svenska. Jag försummade inte att upplysa mina klasskamrater om det faktum att de alla var tämligen dumma i huvudet. Det skulle jag inte gjort för det renderade mycket stryk under rasterna. Min lärare kom till min undsättning och lät mig sitta kvar i klassrummet och gav mig dessutom någon ny rolig bok, till exempel HC Andersens sagor. Ja, så löstes det på den tiden, jag hade det trevligt och slapp dumbommarna. En fantastisk lärare! Jag tänker ofta på honom med stor tacksamhet. Han var dessutom kantor med en enastående baryton; han vinnlade sig om att upptäcka och uppmuntra sångbegåvningar i klassen. Han var sträng förstås, alla satt som ljus under lektionerna. Allt var inte bättre förr, men just skolan var det, därom är jag övertygad.