• Anonym (Masha)

Orosanmälan skolfrånvaro

Vårt barn hade 50% frånvaro ett läsår. 100% än så länge under detta. Ingen orosanmälan. Vi har god kontakt med skolan och samverkansmöten med BUP/skolan.

• Anonym (Masha)
    Anonym (socc) skrev 2023-02-07 17:45:05 följande:

Mina föräldrar blev anmälda när jag slutade gå till skolan. Soc tänkte tvångplacera mig i ett familjehem bara pga det. Det spelade ingen roll att de inte fann brister i föräldraskapet i övrigt, om mina föräldrar inte kunde få mig att gå till skolan (trots att de gjorde allt de kunde) "behövde" jag placeras någon annanstans. 

Gick du till psykolog? Gick de föräldrautbildning eller sökte annat stöd? Hjälpte dina föräldrar dig så att du hängde med i skolarbetet? Hade de möten med rektor, kurator, elevvårdsteam? Gjordes inte såna saker tycker jag att en orosanmälan var på sin plats. 
  • Anonym (Masha)
    Anonym (Gode) skrev 2023-02-09 08:07:44 följande:
    Poängen är att det är ointressant om ditt barn vill gå till skolan eller inte. Det är ofta mina barn inte vill gå till skolan men likväl får de göra det ändå. Extremt många barn skulle vara hemma från skolan om de fick välja. Varför tror du att hemmasittare är ett helt nytt fenomen och dessutom kopplat till vår del av världen. Jo, gör att tidigare fanns inte föräldrar som lät barnen var hemma från skolan bara för att de ville det.

Jag tror inte du förstår nivån av ovilja det rör sig om för hemmasittarna. Mitt barn har legat skakande, hyperventilerande och skrikande i panik när vi försökt få iväg hen. Hen har också sprungit hela vägen hem på vintern, utan jacka eller skor, för att hen fick panik i klassrummet. 

Det är inte ointressant vad barnet vill i det läget. Innan vi lät barnet vara hemma började också ätstörningar och tecken på självskadebeteende komma. Måendet (och kroppsvikten!) har blivit så otroligt mycket bättre sedan vi slutade tvinga barnet till skolan. Hen har börjat ägna sig åt sina intressen och vill ha kontakt med släkt och vänner igen. 

• Anonym (Masha)

I ditt läge hade jag själv kontaktat Soc eller BUP för att få stöd i samtalen med skolan. Det låter som att de borde ha gjort betydligt mer än de har. Du behöver få hjälp med att ställa krav och soc och bups röster väger tyngre än din. 

Vad får ditt barn för stöd i nuläget (bup, elevvården, mobilt team? 

Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro