• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (FP)
    Anonym (sara) skrev 2022-06-09 09:46:42 följande:
    Nej. Dina ord är som hån. Jag som har råkat ut för det två gånger i två äktenskap kan vittna om hur djupa spår det lämnar. "Enas mot nya mål" och sånt svammel säger bara dom som har bedragit och desperat försöker två sina händer. Den som blir bedragen sitter kvar med sina blödande sår i själen och ett hjärta som aldrig blir helt igen.

Vad tråkigt. 

Och för att du upplevt något på ett visst vis måste det vara likadant för alla andra? Du vill projicera dina känslor, beteenden och agerande på alla andra?  

Är det så argumentationen fungerar. Hur gör vi då med faktumet att jag separerat, bedragit, blivit bedragen och lever lycklig med den senaste som bedrog mig saknar trauman, har ett lyckligt hjärta, fridfullt sinne och fokuserar på det goda och lärdomen från det förflutna. 
    Tänker jag att det måste vara likadant för alla andra och känner mig hånad om de haft en annorlunda upplevelse eller ens beskriver den? 

En otrohet måste vara traumatiserande? Eller ska man vara lite försiktig med att slänga sig med den typen av begrepp. På tal om hån alltså. 

Och en otrohet måste leda till separation?

Och separationen måste bli grisig?

Och barnen måste dras in i grisigheterna?

Det är ju inte så. Då skulle hela landets vuxna befolkning ha PTSD och andra symptom efter att ha upplevt separationer. Inga par skulle leva vidare tillsammans efter allt detta trauma. 

Jag förstår att skilsmässor kan vara extremt uppslitande för en del människor. Men man hjälper ingen genom att projicera trauman och katastrofscenarion på andra? 
    För liksom jag vet att det kan vara väldigt jobbigt borde andra se att de flesta separationer är helt civiliserade med delat bohag och barn varannan vecka och framåt mot nya livet. 

• Anonym (Jag)

Jag är inte heller intresserad av sex. Men jag har sex med min man ändå ca 2 ggr i veckan. Han ställer upp på mig med annat. Tänker att ett förhållande är lite ge och ta. 

• Tompa2022
    Anonym (FP) skrev 2022-06-09 12:20:05 följande:

Vad tråkigt. 

Och för att du upplevt något på ett visst vis måste det vara likadant för alla andra? Du vill projicera dina känslor, beteenden och agerande på alla andra?  

Är det så argumentationen fungerar. Hur gör vi då med faktumet att jag separerat, bedragit, blivit bedragen och lever lycklig med den senaste som bedrog mig saknar trauman, har ett lyckligt hjärta, fridfullt sinne och fokuserar på det goda och lärdomen från det förflutna. 
    Tänker jag att det måste vara likadant för alla andra och känner mig hånad om de haft en annorlunda upplevelse eller ens beskriver den? 

En otrohet måste vara traumatiserande? Eller ska man vara lite försiktig med att slänga sig med den typen av begrepp. På tal om hån alltså. 

Och en otrohet måste leda till separation?

Och separationen måste bli grisig?

Och barnen måste dras in i grisigheterna?

Det är ju inte så. Då skulle hela landets vuxna befolkning ha PTSD och andra symptom efter att ha upplevt separationer. Inga par skulle leva vidare tillsammans efter allt detta trauma. 

Jag förstår att skilsmässor kan vara extremt uppslitande för en del människor. Men man hjälper ingen genom att projicera trauman och katastrofscenarion på andra? 
    För liksom jag vet att det kan vara väldigt jobbigt borde andra se att de flesta separationer är helt civiliserade med delat bohag och barn varannan vecka och framåt mot nya livet. 

Jag tror att ni pratar förbi varandra, eller om olika saker.

Du pratar om när en relation är på upphällningen och man hittar någon annan som man lämnar för. En relativt snabb och civiliserad skilsmässa eller separation. Det är klart att det kan förekomma, men jag tror inte att det är det vanliga.

Jag (och jag tror att sara) beskriver när allt till synes är perfekt, men plötsligt rasar världen samman när det kommer fram att ens partner har bedragit en, kanske under längre tid. Vackra, glada minnen som man har samlat på sig och kanske byggt en del av ens identitet på förvandlas på en sekund till aska och till öppna sår.

Det var 40 år sedan det kom fram att min far under flera års tid haft en älskarinna vid sidan om min mor. Hon är snart 80 och har inte förlåtit honom ännu. En manlig kollega råkade ut för det för 25 år sedan och han aldrig mer gått in i en ny relation. Min bästa vän likaså, aldrig mer en djup relation med en kvinna, bara lösa flings. En nära väninna råkade ut för samma sak med hennes man vilket ledde till att deras 19-åriga dotter har fått gå i terapi för sin PTSD på grund av detta. Det är de fallen jag ser. 

Otrohet ska man inte ta lätt på. Det skadar. 
  • Anonym (Suck)

Behöver?
    Om du har så mycket större behov så är det väl ändå bättre att lämna henne än att överväga otrohet. Är man inte lyckliga ihop så förstår jag inte varför man stannar.

• MammAmma
    Anonym (Jag anser) skrev 2022-06-08 13:56:17 följande:

Du förtjänar ett bra sexliv.

Mitt tips är att du skaffar någon / några vid sidan av.
    Rätt vad det är så träffar du någon som du verkligen klickar med.

Sedan får ni ser var det leder.

För monkey branching är absolut ett snyggt sätt att sköta saker på och säkerställer en trygg tillvaro för barnen Obestämd
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-09 12:41:39 följande:

Jag är inte heller intresserad av sex. Men jag har sex med min man ändå ca 2 ggr i veckan. Han ställer upp på mig med annat. Tänker att ett förhållande är lite ge och ta. 

De flesta vill inte ha sex med någon som bara ställer upp, utan vill ha en partner som är engagerad i sexet.
  • Anonym (FP)
    Tompa2022 skrev 2022-06-09 12:57:40 följande:
    Jag tror att ni pratar förbi varandra, eller om olika saker.

Du pratar om när en relation är på upphällningen och man hittar någon annan som man lämnar för. En relativt snabb och civiliserad skilsmässa eller separation. Det är klart att det kan förekomma, men jag tror inte att det är det vanliga.

Jag (och jag tror att sara) beskriver när allt till synes är perfekt, men plötsligt rasar världen samman när det kommer fram att ens partner har bedragit en, kanske under längre tid. Vackra, glada minnen som man har samlat på sig och kanske byggt en del av ens identitet på förvandlas på en sekund till aska och till öppna sår.

Det var 40 år sedan det kom fram att min far under flera års tid haft en älskarinna vid sidan om min mor. Hon är snart 80 och har inte förlåtit honom ännu. En manlig kollega råkade ut för det för 25 år sedan och han aldrig mer gått in i en ny relation. Min bästa vän likaså, aldrig mer en djup relation med en kvinna, bara lösa flings. En nära väninna råkade ut för samma sak med hennes man vilket ledde till att deras 19-åriga dotter har fått gå i terapi för sin PTSD på grund av detta. Det är de fallen jag ser. 

Otrohet ska man inte ta lätt på. Det skadar. 

Ha ha ha. 

Ännu mer mansplaing. Ska du tala om för mig vad jag pratar om? 

Civiliserade skilsmässor är det vanliga, inte tvärtom. 

Att du försöker använda anekdotisk bevisföring för att hävda att något jag aldrig förnekat kan förekomma förstår jag inte vitsen med. Ska jag nämna närstående som gått igenom olika saker utan trauman nu? Eller vad är ditt syfte? Att din mamma är långsint, självsvag och bitter beklagar jag verkligen, men det gör inte heller otrohet, svek, separation eller vad du vill till ett givet trauma. Och även i de fall det verkligen sårar betyder det inte heller att en separation måste bli grisig. 
    Och barnen blir inte automatiskt indragna i just en otrohet om inte en av parterna med vilje drar in det, och då ligger ju skammen på den personen.
    Argumentationen att en otrohet alltid kommer fram är ju också osann. Folk har olika typer av relationer vid sidan av hela tiden som aldrig upptäcks.

Att försöka skapa någon slags indiciekedja med skakiga och osanna resonemang kommer alltid att leda till en skev, osann slutsats. 

• Mia99
    Anonym (FP) skrev 2022-06-09 14:36:41 följande:

Ha ha ha. 

Att du försöker använda anekdotisk bevisföring för att hävda att något jag aldrig förnekat kan förekomma förstår jag inte vitsen med. Ska jag nämna närstående som gått igenom olika saker utan trauman nu? Eller vad är ditt syfte? Att din mamma är långsint, självsvag och bitter beklagar jag verkligen, men det gör inte heller otrohet, svek, separation eller vad du vill till ett givet trauma. Och även i de fall det verkligen sårar betyder det inte heller att en separation måste bli grisig. 
    Och barnen blir inte automatiskt indragna i just en otrohet om inte en av parterna med vilje drar in det, och då ligger ju skammen på den personen.
    Argumentationen att en otrohet alltid kommer fram är ju också osann. Folk har olika typer av relationer vid sidan av hela tiden som aldrig upptäcks.

Att försöka skapa någon slags indiciekedja med skakiga och osanna resonemang kommer alltid att leda till en skev, osann slutsats. 

När du använder sarkasm på det sätter, framstår du varken övertygande eller ens särskilt sympatisk. Snarare bitter och desperat, klamrande efter halmstrån.

Du verkar dessutom inte förstå det som jag och nu minst fyra personer i denna tråd försöker förklara, att otrohet och separation inte är samma sak. Man kan alltid upptäcka att man har glidit ifrån varandra i ett äktenskap eller relation. Går det inte att lösa, kan man gå skilda vägar. Det gör ont men det är rent och rakt. Man tar det rätt på med rak rygg. Det blir ett sår, men ett som läker med tiden och respekten till varandra består.

Att istället gå bakom ryggen, ljuga, bedra, låtsas och vilseleda är bara fegt och svagt. Det lämnar trauma, ödeläggelse och förakt.

Förstår du verkligen inte det?
  • Tompa2022
    Anonym (FP) skrev 2022-06-09 14:36:41 följande:

Ha ha ha. 

Svagt, FP. Svagt.

Du bara vevar och försöker förolämpa alla medan du desperat försöker försvarar det mesta föraktliga mänskliga beteendet jag känner till.

Du får gärna fortsätta att gasta bäst du vill, jag kommer varken att läsa det eller svara dig.
  • Anonym (Jag)

Min partner vet inte att jag ställer upp på sex. Det behöver man ju inte berätta 

Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?