• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (S)
    turbopappan skrev 2022-06-05 11:44:24 följande:

Tack för alla svar

Vet inte hur man svarar enskilt på varje svar....

Någon frågade: varför inledde du ens ett förhållande med henne? Det var lite mer sex i början av förhållandet, men det handlade såklart om kärlek. Vi var kära och älskade varandra, då vill man ju inte avbryta ett förhållande bara för att hon inte verkar så intresserad av sex. Jag tänkte att det ordnar sig, klart att hon vill ha sex......hon kanske bara är nervös, eller whatever.......jag vet inte, men hoppades det skulle ordna sig. 

Någon annan skrev: "Jag utgår från att du talat med henne om hur du känner och hur viktigt sex är för dig? Hon vill inte ha sex och vill inte göra något åt det, då är det svårt. "

Ja, så är det, har talat med henne om detta många gånger. Men om hon faktiskt inte har någon sexlust så känns det fel att på något sätt tvinga henne till något som hon inte vill. 

Separation? Ja kanske, men för barnens skull så helst inte. 
    Förhållandet är ju bra annars, men hon har ingen sexlust och min sexlust är väldigt stor...........

Just det, du frågade om det vore ok att ha en älskarinna, så det ser du uppenbarligen också som ett alternativ. Nej, jag tycker inte att det vore ok. Hade du själv velat att din fru var otrogen? Fråga henne om hon tycker att det är ok att du har sex med andra. Kanske säger hon ja. Men jag tycker inte du ska gå bakom ryggen på henne.
  • turbopappan
    Anonym (S) skrev 2022-06-05 13:06:08 följande:
    Just det, du frågade om det vore ok att ha en älskarinna, så det ser du uppenbarligen också som ett alternativ. Nej, jag tycker inte att det vore ok. Hade du själv velat att din fru var otrogen? Fråga henne om hon tycker att det är ok att du har sex med andra. Kanske säger hon ja. Men jag tycker inte du ska gå bakom ryggen på henne.
    Men om hon inte vill ha sex, då har jag ju bara 3 alternativ:
    - skilsmässa
    - leva i ett sexlöst äktenskap
    - älskarinna

Prata med henne säger du kanske, men jag har gjort detta så många gånger och det leder ingen vart
  • Klangen

Tycker du ska ta det ett steg i taget. Börja med att fundera över om du det skulle vara värt att fortsätta att leva med denna kvinna trots att hon inte delar ditt intresse för sex. När du gjort det kan du försöka öppna dig och vara följsam med henne för att se vad hon tycker, är hon okej med att du är missnöjd? Kan hon tänka sig att kompromissa? Och i slutändan kanske du får lägga fram att du väldigt gärna vill ha sex och om hon inte vill det så kan du tänka dig att ha en älskarinna!

I det stora hela finns det människor som lever tillsammans men kan av medicinska skäl inte ha sex. Det kan va diabetes eller depression, vad som helst egentligen. I många fall slutar man bry sig om varandra när man inte längre får det man vill ha och då är det nog utför med den relationen!

Vad tycker du är viktigast? Sexet med din fru eller relationen till henne? Om inte annat kanske ni kan separera och förbli vänner men att du träffar andra kvinnor?

Egentligen kan bara ni bestämma hur ni vill ha det och för din egen del är det bara du som beslutar för dig själv och vilken väg du vill gå!

Var inte feg utan stå för vad du vill oavsett om det kommer bli obekvämt!

• Anonym (S)
    turbopappan skrev 2022-06-05 13:12:51 följande:
    - skilsmässa
    - älskarinna

Prata med henne säger du kanske, men jag har gjort detta så många gånger och det leder ingen vart
    Ja, det var ju det jag sa? Jag skrev ju två inlägg efter varandra. Det jag skrev att du skulle prata med henne om, var ju huruvida hon är ok med att du har en älskarinna eller inte. Har du alltså frågat henne det?
  • Gameofthrones
    turbopappan skrev 2022-06-05 11:44:24 följande:

Tack för alla svar

Vet inte hur man svarar enskilt på varje svar....

Någon frågade: varför inledde du ens ett förhållande med henne? Det var lite mer sex i början av förhållandet, men det handlade såklart om kärlek. Vi var kära och älskade varandra, då vill man ju inte avbryta ett förhållande bara för att hon inte verkar så intresserad av sex. Jag tänkte att det ordnar sig, klart att hon vill ha sex......hon kanske bara är nervös, eller whatever.......jag vet inte, men hoppades det skulle ordna sig. 

Någon annan skrev: "Jag utgår från att du talat med henne om hur du känner och hur viktigt sex är för dig? Hon vill inte ha sex och vill inte göra något åt det, då är det svårt. "

Ja, så är det, har talat med henne om detta många gånger. Men om hon faktiskt inte har någon sexlust så känns det fel att på något sätt tvinga henne till något som hon inte vill. 

Separation? Ja kanske, men för barnens skull så helst inte. 
    Förhållandet är ju bra annars, men hon har ingen sexlust och min sexlust är väldigt stor...........

Kom igen, skyll inte på barnen. Vi har tre barn. Barn ser mer än vad d u tror kärlekshandlingar säger mkt kroppsspråk säger otroligt mkt.

Barn formar sig efter de man gör själv. Mår du bra mår barnen bra. Så är livet. Föräldrar ska alltid skylla på barnen skull. Varför kan man inte säga kämpar för min partner och mig själv. För oss. Barnen är inkluderade självklart. Man  kämpar.

Generellt, gör man en skilsmässa snyggt och fint och inte smutskasta varandra. Då går det bra för alla. 
    Det är inte kul gör ingen men ska man må dåligt under ett äktenskap? Vad väljer du? Ska man inte kunna känna va kul, mysigt och komma hem efter en arbetsdag? Även hur trött man är. Man har en partner och barn.
    Eller vill m a n komma hem till ett kärlekslöst äktenskap?

Jag känner att det är mysigt att komma hem. F ör min man med. Självklart har man up and downs, motgångar etc. Annars är det väldigt tråkigt äktenskap. Slentrian. Usch. 

Eller ska du ett riva upp ett äktenskap med otrohet? Vad tror du vad dina barn tycker om det när ert kommer fram? Då kan jag slå vad om att det blir en smutsig skilsmässa. 
  • Anonym (svårt)
    turbopappan skrev 2022-06-05 13:12:51 följande:
    - skilsmässa
    - älskarinna

Om ni överhuvudtaget inte kan kommunicera om problemet trots många försök och situationen inte blir bättre tror jag tyvärr att skilsmässa är enda utvägen, hur svårt det än är att bryta upp. Otrohet tror jag inte på som lösning eftersom det vore oärligt och riskerar att leda till stor katastrof om det uppdagas.
  • Klangen

Jag har en fundering om "äktenskapets natur i modern ålder"..

Vi står inför andra utmaningar idag än förr! Det finns flera potentiella partners, det är lättare att ha casual sex, det finns väldigt lite behov för praktiska företeelser t.ex. så behöver mannen inte stå i åkern hela dagen för att familjen ska få mat. Med andra ord så är verkligheten mer skonsam på ett grundläggande överlevnadsvis.. Vi klarar oss faktiskt ensamma bortsett från att vi är människor och behöver mänsklig kontakt.

Problemet jag ser är att vi söker närhet och intimitet med människor men vi behöver inte varandra och då är det svårare att sen en anledning att vara nära och behöva varandra. Så var det inte förr!

• Anonym (K)

Hon har alltså uttryckligen sagt nej till öppet förhållande?

• Mia99
    Gameofthrones skrev 2022-06-05 13:39:54 följande:
    ...

Eller ska du ett riva upp ett äktenskap med otrohet? Vad tror du vad dina barn tycker om det när ert kommer fram? Då kan jag slå vad om att det blir en smutsig skilsmässa. 
    Jag håller med helt och hållet. Själv har jag inte drabbats av otrohet eller någonsin varit det, men jag har ändå sett det på nära håll och sett hur stor skada det orsakar för alla inblandade. Vi pratar om livslånga och djupa trauman och svårigheter med att kunna lite på människor över huvud taget.

Vi lever trots allt i ett samhälle där monogamitet och exklusivitet är den vedertagna normen. Även om det naturligtvis finns andra former av samvaro, så är det något som bör ske med alla inblandades samtycke. 

Att kunna hålla saker hemligt är en illusion. Man får iskallt räkna med att allt kommer fram förr eller senare. En skilsmässa blir då en fruktansvärd grisig affär som TS kommer att behöva dras med hela livet och hans kontakt med barnen kan bli skadad för en mycket lång tid framöver - möjligtvis för alltid.

Jag är verkligen inte i positionen att komma med råd vad TS ska göra, men tycker att han ska komma ihåg att den rätta vägen inte alltid är den lättaste.
  • Gameofthrones
    turbopappan skrev 2022-06-05 11:46:06 följande:
    jag sårar min fru? ehhhh? hon bryr sig ju inte om vi har sex.........det är ju jag som är sårad
    Eehh, nä du är sårad för att du inte får ngt

Du sårar henne om du knullar en annan det är du som kommer göra en smutsig skilsmässa om otroheten kommer fram. Vad fattar du inte?

Barn formar efter er. Hur ni beter mot varandra. Är du inte lycklig, skilj dig gör en skilsmässa ren och snyggt.

Fattar du inte det här då har du det du förtjänar. 
    Detta är generellt oavsett kön. Kvinna som man.
    Hade du varit en kvinna hade jag sagt likadant. 
Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?