• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (Problemet kan bli att)

Problemet i din situation kan lätt bli att det blir extremt svårt att hitta någon som vill ha en otrohetsaffär med en.

Är man medelålders, gift, inte rik, och har en nivå av osexighet som är så stor att inte ens frun som älskar en vill ha sex med en, så blir det väldigt svårt att någon annan kvinna skulle nöja sig med att bli ens sunkiga otrohetsaffär.

Lyckas du inte förföra din egen fru så lyckas du sannolikt inte förföra någon annan heller.

Så satsa på att få tillbaks sexlivet med frun, att hon skall vilja ha sex med dig igen, lyckas du med det kanske du också kan lyckas med att vänstra, men lyckas du inte med det, ja då är det nog kört och det blir sexlöst livet ut.

• Guldnovan
    Anonym (Problemet kan bli att) skrev 2022-06-10 17:51:09 följande:

Problemet i din situation kan lätt bli att det blir extremt svårt att hitta någon som vill ha en otrohetsaffär med en.

Är man medelålders, gift, inte rik, och har en nivå av osexighet som är så stor att inte ens frun som älskar en vill ha sex med en, så blir det väldigt svårt att någon annan kvinna skulle nöja sig med att bli ens sunkiga otrohetsaffär.

Lyckas du inte förföra din egen fru så lyckas du sannolikt inte förföra någon annan heller.

Så satsa på att få tillbaks sexlivet med frun, att hon skall vilja ha sex med dig igen, lyckas du med det kanske du också kan lyckas med att vänstra, men lyckas du inte med det, ja då är det nog kört och det blir sexlöst livet ut.

Är det alltid mannens "osexighet" som är orsaken till att en kvinna saknar lust? 
    Är det alltid så att det är mannen som misslyckats förföra som är orsaken till ett sexlöst äktenskap? 
    Det finns ju mängder av orsaker och en del har ju inget alls med mannen att göra, en del är båda skuld till och en del kan vara hormonellt/medicinskt hos kvinnan. 
  • Anonym (S)
    Casper9 skrev 2022-06-10 12:47:13 följande:

Jag tror det är bättre att du bara runkar ts istället för att tvinga din kvinna till sex. 

Vad snackar du om? Var har TS skrivit att han tvingar sin fru till sex?

• Anonym (Karin1)
    turbopappan skrev 2022-06-05 11:05:21 följande:
    Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

Hej Turboppappa!

Kvinnor anser som mannen det är viktigt med bekräftelse, närhet och sex. Beklagar att din fru aldrig vill ha sex och är alltför konservativ för att prata om det. Din signatur är "turbopappa" så jag antar ni har ett eller flera barn tillsammans. Hur har förlossningarna funkat för din fru? Komplikationer i samband med födande? Vet du något om hormonerna är på optimala nivåer efter barnafödslar? Alla biologiska faktorer sammantaget kan inverka på din kvinnas sexlust. Ett första steg kan därför vara att din fru på egen hand, eller tillsammans med dig, besöker en kvinnoläkare vid kvinnomottagningen. Där kan du/ni beskriva utmaningarna i samlivet. En del hormonprover kan behöva tas för att utesluta en hormonrubbning. Ja, endokrina obalanser kan verkligen påverka kvinnans lust. 

När fysisk utredning gjord vid kvinnomottagningen, och om inget utslagsgivande där i hormonstatus, föreslår jag att ni tillsammans besöker en licentierad sexualrådgivare i den stad ni bor i. Om ni bor på landet kan ni passa på med en omväxlande och mysig hotellweekend i samband med besöket. Har ni tillräckligt med egentid tillsammans, och barnvakt, så öppningar finns för din hustru till det spontana och vuxna er emellan?

Det finns med andra ord massor av trådar att dra i. Tappa inte modet. Du verkar mån om din kvinna och det återstår alltså en hel del att ta till med er tillsammans! :) Lycka till!  
  • Anonym (FP)
    Anonym (Bka) skrev 2022-06-10 17:26:38 följande:
    Det är en fråga om att riva upp förmåga till tillit hos en annan människa. Och vi människor är som bekant beroende av varandra. Uppsåt blir det när någon är medveten om vad handlingen leder till och med öppna ögon planerar för att bryta mot de spelregler som finns för det i det här fallet överenskommet monogamt förhållandet. 

Och Jo, det är ett trauma som är mycket svårt att ta sig förbi. Skilsmässa kan (förutsatt att det inte föregås av svek) vara befriande och leda framåt. 

Nej, otrohet är inte att rekommendera. 

Nej, otrohet är inte traumatiskt per definition, det är nog väldigt sällsynt till och med. 

Nej, du bör kolla upp vad uppsåt betyder. Det blir bara larvigt att försöka omdefiniera ord för att passa in i ditt platta resonemang.

• Anonym (Karin1)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 20:02:10 följande:

Nej, otrohet är inte traumatiskt per definition, det är nog väldigt sällsynt till och med. 

Nej, du bör kolla upp vad uppsåt betyder. Det blir bara larvigt att försöka omdefiniera ord för att passa in i ditt platta resonemang.

Jo, OTROHET ÄR traumatiskt när sanningen uppdagas, fråga vilken familjeterapeut eller psykolog som helst om du tvivlar.

"Otrohet är ett svek som strider mot det som både män och kvinnor värderar högst i ett äktenskap; tillit och respekt".
  • Anonym (A)
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-10 20:08:28 följande:
    Jo, OTROHET ÄR traumatiskt när sanningen uppdagas, fråga vilken familjeterapeut eller psykolog som helst om du tvivlar.

"Otrohet är ett svek som strider mot det som både män och kvinnor värderar högst i ett äktenskap; tillit och respekt".
    Så sant.
  • Anonym (FP)
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-10 20:08:28 följande:

Det är inte detsamma som traumatisk. Varför inte bara kolla uppger innan du börjar bjäfsa? Och SJÄLV rådgöra psykolog om vad som är traumatiskt - terminologiskt, diagnosmässigt och behandlingsmässigt.

?

Trauma eller potentiellt trauma

Inom psykologin är man idag återhållsam med användandet av ordet trauma. Våra reaktioner på kriser är vanligtvis övergående. Ett psykologiskt trauma är något som drabbar de som inte återhämtar sig från en dramatisk händelse av egen kraft. Hos dem fastnar istället händelsen och de hemsöks av minnet av det som hänt.?

• MammAmma
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 20:31:36 följande:

Det är inte detsamma som traumatisk. Varför inte bara kolla uppger innan du börjar bjäfsa? Och SJÄLV rådgöra psykolog om vad som är traumatiskt - terminologiskt, diagnosmässigt och behandlingsmässigt.

?

Inom psykologin är man idag återhållsam med användandet av ordet trauma. Våra reaktioner på kriser är vanligtvis övergående. Ett psykologiskt trauma är något som drabbar de som inte återhämtar sig från en dramatisk händelse av egen kraft. Hos dem fastnar istället händelsen och de hemsöks av minnet av det som hänt.?

Svektrauma är definitivt en riktig grej och väldigt vanligt hos bedragna. 

psychcentral.com/health/long-term-psychological-effects-of-infidelity

www.psychologytoday.com/us/blog/rediscovering-love/201709/how-infidelity-causes-post-traumatic-stress-disorder
  • Anonym (Karin1)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 20:31:36 följande:

?

Absolut allt kollas upp! Och Hej FP!
    Här levereras mitt svar gällande otrohet och trauma. 

Härjar alltjämt en plågsam kunskapsresistens här i tråden? Vad ska vi tillsammans hitta på för att finna någon bot mot denna "förnekelsesjuka". Läs, lär och ta in följande:

Det gäller verkligen att ta hand om det trauma, den otrygghet och smärta som den svikna kvinnan/mannen erfar vid upptäckt otrohet. Något psykologikåren ense om här i landet men oxå internationellt finns en samlad kompetens i bemötande och handläggning. Otroheten beskrivs bäst som ett "svektrauma":

"Ett trauma uppstår när en skada orsakas av en chockartad upplevelse av djupgående karaktär. Vid svektrauma kan detta uppstå vid upptäckt av sexuell eller emotionell otrohet, bedrägeri och lögner i relationen, missbruk eller annat agerande som gör övervåld på det outtalade avtal som utgör basen för tillit i en relation". Nämn gärna exakt vad du motsätter dig i stycket. Moment i svektrauman hemsöker definitivt den utsatte som i posttraumatiska stressyndromet. Ja. Absolut. Ta del av ett par otrohetstrådar som förekommer här i FL så förstår du själva grejen. Många har avstämningsbehov åratal efter traumat en otrohetsaffär medfört.

Om du ännu inte är övertygad om sambandet Otrohet - Trauma ber jag dig vänligast titta in i länken "6 jobbiga frågeställningar vid otrohet". DBK är en instans för sexberoende, trauma och medberoende. Där förmedlas gällande trolöshet att det klienten upplever är ett fullständigt normalt svar på det trauma som otrohet innebär. Motsäger m a o din tes om otrohet synonymt med icke trauma.

www.dbksverige.se/blogg/2019/9/9/6-jobbiga-frgestllningar-vid-otrohet

Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?