• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Elefantmannen2
    Mimosa86 skrev 2022-06-10 15:06:19 följande:

Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen med varandra. Du verkar vara en konflikträdd person och jag är en person som anser att det är viktigt att man kan stå upp för sina val i livet. Min pappa är en väldigt rakryggad man så dessa gener som flödet i min kropp kommer inte ge sig i denna fråga hur vi än diskuterar  :)

jag hoppas dock att den här debatten med allt vridande och vändande ger TS något att tänka på. Så får han ta ställning till hur han vill göra. 

Ok. Ad hominem utan grund istället för att bemöta i sak. 

Jag har ingen konflikt, jag försöker föra en dialog. 

Det är ju du själv som definierat vad du anser rakryggat. Och sedan vill du att andra ska leva efter den definitionen eller vara fegisar? 

Du verkar ha fått simplistiskt resonemang med generna också. Det är fint. Men det betyder såklart inte att andra resonerar likadant. 

• Elefantmannen2
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-10 14:21:20 följande:
    Nu tycker jag allt du krånglar till det! ?Som ett sätt att undvika ett rakt och hederligt svar på min fråga ställd till dig?

Om vi undviker "märka ord" (skippar snacket om panelmedlemmar när vi lika gärna kan definiera oss som FL-medlemmar i ett öppet diskussionsforum) och återgår till själva ämnet. Har ett par frågetecken som behöver rätas ut. Ja visst, definitivt utan att svika TS:s frågeställning det minsta! Det är väl närmast en självklarhet! 

TS är ledsen när hans fru aldrig vill ha sex och ställer sig frågan om hen måste skaffa sig ett förhållande vid sidan av; för att få sina emotionella och sexuella behov bättre tillgodosedda. En lös förbindelse eftersom hen säger "förhållande" och klassificeringen landar under rubriken "en älskarinna vid sidan av". Något jag tror alla är överens om. Punkt. Alltså överväger TS ett högre trappsteg i "otrohetsstegen" ställd mot sexchatt, cam-sex eller en ngt mindre personlig KK-relation (påminner dock i vissa fall om älskarinna/älskare konstruktion). 

Du ger öppet råd till TS i hans ärende när du rakt av föreslår killen bör smussla med den planerade otroheten. I ditt resonemang "det partnern inte vet något om far den inte illa av". Varför jag ställde och ställer en adekvat fråga till dig: "Gör inte mot andra vad du inte vill ha gjort mot dig själv". Därmed är min fråga till dig - utifrån din undermåliga "rådgivning" till TS - om du själv kunde uppskatta om din partner (om du är i ett stadigt etablerat förhållande vill säga) i lönn smög med partners bakom din rygg? 

I tråden "Otrogna på jobbet va fan" är du Elefantmannen2 väl själv inne på den gyllene regeln om jag inte minns fel? I aktuell tråd uppmuntrar du TS till  praktisera ett älskarinneförhållande bakom hustruns rygg. Oj vilken attitydförändring du i så fall bjuder på. Säg gärna något om exakt hur din empati mot paret i kris yttrar sig när mannen i sin kärlekstörst på väg ut ur äktenskapet genom en sidorelation? Och ja, övertramp upptäcks förr eller senare. Familjeidyllen som du till varje pris vill bibehålla i status quo rasar som ett korthus vid "Upptäckten". Det är bara i distanserade särbo förhållanden utan särskilt mycket känsla investerat, mer ett samarbete av praktisk natur och hålla varandra sällskap, som mannens otrohetsmönster kan upprätthållas. I TS fall verkar dock förhållandet till hustrun vara av mer genuin natur. Varför mycket mer står på spel rent känslomässigt.    

Jag har aldrig föreslagit något i stil med "Varför gör du inte bara så här". Vare sig till TS eller till dig. Var har jag uttryckligen sagt att paret omedelbart ska skilja sig?? Du kan ha blandat ihop mitt inlägg med en annan debattörs. Uppskattar mycket om du från och med nu rättar in dig i ledet, håller dig till topic och kör med raka puckar. 

Nej, det gör jag inte. Jag spekulerar:

"Sannolikt ställer man inte frågan för att man vet att den är sårande, medan ingen mår dåligt över något man inte känner till?"

Rörande att fråga sin partner om man får träffa andra. Väldigt många gör ju inte det, som bekant, och då funderar jag över varför. 

Läs om, läs rätt. 

• Elefantmannen2
    Nu tycker jag allt du krånglar till det! ?Som ett sätt att undvika ett rakt och hederligt svar på min fråga ställd till dig?

Om vi undviker "märka ord" (skippar snacket om panelmedlemmar när vi lika gärna kan definiera oss som FL-medlemmar i ett öppet diskussionsforum) och återgår till själva ämnet. Har ett par frågetecken som behöver rätas ut. Ja visst, definitivt utan att svika TS:s frågeställning det minsta! Det är väl närmast en självklarhet! 

TS är ledsen när hans fru aldrig vill ha sex och ställer sig frågan om hen måste skaffa sig ett förhållande vid sidan av; för att få sina emotionella och sexuella behov bättre tillgodosedda. En lös förbindelse eftersom hen säger "förhållande" och klassificeringen landar under rubriken "en älskarinna vid sidan av". Något jag tror alla är överens om. Punkt. Alltså överväger TS ett högre trappsteg i "otrohetsstegen" ställd mot sexchatt, cam-sex eller en ngt mindre personlig KK-relation (påminner dock i vissa fall om älskarinna/älskare konstruktion). 

Du ger öppet råd till TS i hans ärende när du rakt av föreslår killen bör smussla med den planerade otroheten. I ditt resonemang "det partnern inte vet något om far den inte illa av". Varför jag ställde och ställer en adekvat fråga till dig: "Gör inte mot andra vad du inte vill ha gjort mot dig själv". Därmed är min fråga till dig - utifrån din undermåliga "rådgivning" till TS - om du själv kunde uppskatta om din partner (om du är i ett stadigt etablerat förhållande vill säga) i lönn smög med partners bakom din rygg? 

I tråden "Otrogna på jobbet va fan" är du Elefantmannen2 väl själv inne på den gyllene regeln om jag inte minns fel? I aktuell tråd uppmuntrar du TS till  praktisera ett älskarinneförhållande bakom hustruns rygg. Oj vilken attitydförändring du i så fall bjuder på. Säg gärna något om exakt hur din empati mot paret i kris yttrar sig när mannen i sin kärlekstörst på väg ut ur äktenskapet genom en sidorelation? Och ja, övertramp upptäcks förr eller senare. Familjeidyllen som du till varje pris vill bibehålla i status quo rasar som ett korthus vid "Upptäckten". Det är bara i distanserade särbo förhållanden utan särskilt mycket känsla investerat, mer ett samarbete av praktisk natur och hålla varandra sällskap, som mannens otrohetsmönster kan upprätthållas. I TS fall verkar dock förhållandet till hustrun vara av mer genuin natur. Varför mycket mer står på spel rent känslomässigt.    

Jag har aldrig föreslagit något i stil med "Varför gör du inte bara så här". Vare sig till TS eller till dig. Var har jag uttryckligen sagt att paret omedelbart ska skilja sig?? Du kan ha blandat ihop mitt inlägg med en annan debattörs. Uppskattar mycket om du från och med nu rättar in dig i ledet, håller dig till topic och kör med raka puckar. 

Detta är inte i närheten av sanningen. De allra flesta snedsprång, nätflirtar och annat upptäcks ju INTE. 

Och om de gör det rasar inte alla förhållanden som korthus. 

Detta är att skapa en falsk grund för argumentation med påhittade konsekvenser. Och därifrån kan inget bli rätt.

Det är "börjar med knappnål, slutar med silverskål"-argument. Det vi ju också är ett larvigt påstående. 

• Anonym (24?)

Har det redan gått 24 timmar? 
  • Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 15:34:04 följande:

Ok. Ad hominem utan grund istället för att bemöta i sak. 
    Jag har ingen konflikt, jag försöker föra en dialog. 

Det är ju du själv som definierat vad du anser rakryggat. Och sedan vill du att andra ska leva efter den definitionen eller vara fegisar? 

Du verkar ha fått simplistiskt resonemang med generna också. Det är fint. Men det betyder såklart inte att andra resonerar likadant. 

@Elefantmannen2,

Intressant...  Synnerligen intressant!

Här far du med en "ad hominem-anklagelse" mot (Mimosa86)..... när det rakt igenom är din egen retorik metod... I flera inlägg bemöter du icke de sakfrågor människor lyfter. Omvänt går du till personangrepp (ad hominem). Samma turer med flera författare. Så snart en individ uttrycker en åsikt som är välgrundad, sannolikt av intresse för TS, men som råkar gå stick i stäv med din egen appliceras "poisining the well" eller "ad hominem" argument mot din meningsmotståndare. No wonder det blir svårt att föra en öppen diskussion eller ett givande samtal.
  • Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 15:42:54 följande:

Nej, det gör jag inte. Jag spekulerar:

"Sannolikt ställer man inte frågan för att man vet att den är sårande, medan ingen mår dåligt över något man inte känner till?"

Rörande att fråga sin partner om man får träffa andra. Väldigt många gör ju inte det, som bekant, och då funderar jag över varför. 

Du spekulerar alltså endast i avgränsat moment: 
    Annan adekvat frågeställning förnekar eller avvisar du alltså?
    Vi tar i så fall vad vi har att gå på:

"Sannolikt ställer man inte frågan för att man vet att den är sårande, medan ingen mår dåligt över något man inte känner till?".

Artiklar påvisar att den bedragne visst "känner in" (om personen ifråga inte är känslomässigt avstängd eller emotionellt distanserad) när partnern vänstrar. Den otrogne sänder vid försök till "dold otrohet" icke verbala (i sitt kroppsspråk och fysiska uttryckssätt) och verbala budskap (felsägningar, skumt historieberättande osv) samt motsägelsefulla signaler. Sinnesstämningen skiftar på ett obehagligt sätt inför den bedragna. Dem som känslomässigt "luras bäst" med att föra sin kvinna/man och familj (barn tar stor skada av ex vis pappas otrohet mot modern) bakom ljuset är ofta behäftade med en narcissistisk eller psykopatisk personlighetsstörning. Psykologiskt klarar de av sitt "dubbelspel", sin mörkläggning och sitt manipulerande bäst i alla kategorier. De har det liksom i sig, ofta från start. Värt att fundera kring innan man sjunger den otrogne bedragarens lov alltför konsekvent. 

"Rörande att fråga sin partner om man får träffa andra. Väldigt många gör ju inte det, som bekant. och då funderar jag över varför". 

Ja, den frågan är något vi tillsammans får klura ut varför den är så sårande att ställa (din egen fundering och input). 
    Därtill tänker jag trohet är något som värderas mycket högt inledningsvis av en relation. Båda parter är i allmänhet rörande överens. Det kan därför ta emot eller kännas som "ett svek" (eller fräckt rentav) att plötsligt vilja "omförhandla förhållandets fundament". 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 15:26:16 följande:
    Vilket annat ord tänker du skulle passa bättre? Ordet definierar inte uppsåt. Man är fortfarande otrogen för sig själv och inte mot någon/något. Uppsåtet är inte att skada sin partner. Det är inte heller säkert att partnern tar skada av olika anledningar. 
    Även om inte uppsåtet är att skada borde man vara medveten om risken för skada. De i tråden som vittnat om hur det är att bli bedragen visar ju att otrohet kan orsaka mycket smärta och skadad tillit till andra människor.
  • Anonym (FP)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-10 16:32:13 följande:
    Även om inte uppsåtet är att skada borde man vara medveten om risken för skada. De i tråden som vittnat om hur det är att bli bedragen visar ju att otrohet kan orsaka mycket smärta och skadad tillit till andra människor.

Ja? Det förändrar inte frågan om uppsåt.

Och trauma och annat är långt från given utkomst. Om det finns chans till det hos en specifik partner vet ju den otrogne nog det bättre än random anonym på det här forumet? Blir larvigt att måla upp det som uppenbar konsekvens. 

Man kan resonera att hos en person som får trauma av någon typ av otrohet skulle likväl en skilsmässa göra det. De två valen en del råder om i tråden skulle ha samma utfall.
    Dynamiken i ett sånt förhållande är trasigt i grund. 
    Damned If I do, damned If I don?t.

För att föregå; Jag uppmanar inte till varken bu eller bä, men tycker man borde inse komplexiteten i varje enskilt fall. 

• Anonym (Bka)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 17:05:40 följande:

Ja? Det förändrar inte frågan om uppsåt.

Och trauma och annat är långt från given utkomst. Om det finns chans till det hos en specifik partner vet ju den otrogne nog det bättre än random anonym på det här forumet? Blir larvigt att måla upp det som uppenbar konsekvens. 

Man kan resonera att hos en person som får trauma av någon typ av otrohet skulle likväl en skilsmässa göra det. De två valen en del råder om i tråden skulle ha samma utfall.
    Dynamiken i ett sånt förhållande är trasigt i grund. 
    Damned If I do, damned If I don?t.

För att föregå; Jag uppmanar inte till varken bu eller bä, men tycker man borde inse komplexiteten i varje enskilt fall. 

Det är en fråga om att riva upp förmåga till tillit hos en annan människa. Och vi människor är som bekant beroende av varandra. Uppsåt blir det när någon är medveten om vad handlingen leder till och med öppna ögon planerar för att bryta mot de spelregler som finns för det i det här fallet överenskommet monogamt förhållandet. 

Och Jo, det är ett trauma som är mycket svårt att ta sig förbi. Skilsmässa kan (förutsatt att det inte föregås av svek) vara befriande och leda framåt. 

Nej, otrohet är inte att rekommendera. 
  • Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 15:50:41 följande:

Detta är inte i närheten av sanningen. De allra flesta snedsprång, nätflirtar och annat upptäcks ju INTE. 

Och om de gör det rasar inte alla förhållanden som korthus. 

Detta är att skapa en falsk grund för argumentation med påhittade konsekvenser. Och därifrån kan inget bli rätt.

Det är "börjar med knappnål, slutar med silverskål"-argument. Det vi ju också är ett larvigt påstående. 

"Detta är inte i närheten av sanningen. De allra flesta snedsprång, nätflirtar och annat upptäcks ju INTE".

Chans/risk (utifrån perspektiv) för UPPTÄCKT av sexuell otrohet, sexchatt och cam-sex är som sagt avhängigt flera faktorer jag lyfter i #106. Speciellt spelar mannens/kvinnans personlighetsläggning såsom i narcissism och psykopati in. En gränslöshet i "otrohetsspelet" och en samvetslöshet mot partnern tillkommer (trolöshet sätts dessutom gärna i system) i egenskaper, där något uppenbart utöver ordinära människors betänkligheter och samvetskval (dåliga samvetet). Här har jag googlat på mer uppenbara signaler på otrohet när mina "verbala och icke verbala tecken" inte passar alla. Mer konkret märks snedsprång i det här:

Tecken på otrohet hos partner:
    a) partnern utvecklar nytt intresse för sitt utseende.
    b) partnern gömmer sin telefon.
    c) fysisk närhet och sex minskar i relationen.
    d) sociala mönster och rutiner ändras.
    e) ologiska förklaringar till aktiviteter ändras.
    f) en mystisk "ny vän".
    g) Magkänslan (den jag med många om och men beskrev).

"Nya beteenden" av sorten "mörkas" såklart mer i särboskap eller i distansrelationer i Europa och internationellt.
    En erfaren kvinna beskrev upptäckta mannens otrohet som "stöld av hennes tid" som allra värst. 

"Och om de gör det rasar inte alla förhållanden som korthus".

Det stämmer det du för fram såtillvida att en viss procent bedragna trots allt väljer stanna kvar i förhållandet/äktenskapet med den otrogne. (Sitter inte inne med färsk statistik, har du den?). Under förutsättning att den trolöse beredd till ett gigantiskt reparationsarbete, gör allt och mer därtill för att återskapa ett sargat förtroende samt kapar alla sidoförbindelser. Bara för att nämna något om det heltidsjobb som väntar i en otrohetskris. "Otrohet är nämligen ett svek som strider mot det som både män och kvinnor värderar högst i ett äktenskap; tillit och respekt". Citatet berör varför det kan vara så svårt (eller gränslöst?) att föreslå ett förhållande vid sidan av som "recept" mot en olycklig och tråkig intimitets- och sexbrist. TS bör överväga alla ingångar plus en kick off i befintligt relation, innan samtalet om extrapartners tills med hustrun tar vid. 

Vad som blir rätt och vad som blir fel kan bäst avgöras genom att läsa den andre "rätt". Ta in vad den andre och statistiken för fram. Kunskapsresistens tar på! Det blir lite som att beskriva nutid för sin farfars far. 

Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?