• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-09 15:09:50 följande:

Min partner vet inte att jag ställer upp på sex. Det behöver man ju inte berätta 

Då lever han ju i en lögn, är det inte fel mot honom? Det är också stor risk för att han en dag inser att du inte gillar att ha sex med honom eftersom det är svårt att låtsas i all evighet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-09 15:17:35 följande:
    Då lever han ju i en lögn, är det inte fel mot honom? Det är också stor risk för att han en dag inser att du inte gillar att ha sex med honom eftersom det är svårt att låtsas i all evighet.
    Lever i en lögn? Nej då. Inte gillar att ha sex med honom? Jo det gör jag men jag har ingen sexlust. 
  • Anonym (FP)
    Mia99 skrev 2022-06-09 14:50:49 följande:
    När du använder sarkasm på det sätter, framstår du varken övertygande eller ens särskilt sympatisk. Snarare bitter och desperat, klamrande efter halmstrån.

Du verkar dessutom inte förstå det som jag och nu minst fyra personer i denna tråd försöker förklara, att otrohet och separation inte är samma sak. Man kan alltid upptäcka att man har glidit ifrån varandra i ett äktenskap eller relation. Går det inte att lösa, kan man gå skilda vägar. Det gör ont men det är rent och rakt. Man tar det rätt på med rak rygg. Det blir ett sår, men ett som läker med tiden och respekten till varandra består.

Att istället gå bakom ryggen, ljuga, bedra, låtsas och vilseleda är bara fegt och svagt. Det lämnar trauma, ödeläggelse och förakt.

Förstår du verkligen inte det?

Sarkasm? Han talade uttryckligen om för mig vad jag egentligen pratar om och menar. Hur ska man bemöta det tycker du? 

Eller om någon försöker påstå att man inte lever i verkligheten bara för att man inte delar samma åsikter eller domedagsscenarion. Eller att man rätt och slätt inte förstår något. Det är varken argumentativt eller klädsamt? Bara nedlåtande och självförhärligande. 

Och du fortsätter i samma ullstrumpor. Att fyra personer(eller, nja, olika nick) påstår något i en tråd på ett forum du själv påstår inte är representativt förändrar inte verkligheten. Inte heller anekdotiska exempel. Bägge är kända argumentationsfel. 

Otrohet är vanligt förekommande. Det leder inte till trauman i de flesta fall. Eller ödeläggelse. Väldigt många par fortsätter att leva tillsammans. Och många av dem stärks av att genomlysa sitt förhållande. 
    Det är förstås bättre om man kommer till det stadiet utan otrohet eller andra felsteg, jag argumenterar inte för otrohet, endast att det inte absolut leder till trauma för barn och partner som du hävdar. 

Det leder inte heller ovedersägligen till grisiga skilsmässor. Det vittnar hela omvärlden om. De allra, allra flesta sköts snyggt. 

Hälften av alla äktenskap slutar med skilsmässa. I ett land där det inte ens är gängse samlevnadsform och många äktenskap har religiösa förbehåll att skilsmässa inte är ett val. Att skiljas och hur man hanterar det är integrerat i svensk kultur och struktur med välbeprövade hjulspår. 

• Anonym (FP)
    Tompa2022 skrev 2022-06-09 14:58:18 följande:
    Svagt, FP. Svagt.

Du bara vevar och försöker förolämpa alla medan du desperat försöker försvarar det mesta föraktliga mänskliga beteendet jag känner till.

Du får gärna fortsätta att gasta bäst du vill, jag kommer varken att läsa det eller svara dig.
    Jag har inte försvarat något. Jag bara hävdar att otrohet inte 100% leder till trauma, grisiga skilsmässor och att barnen blir indragna. Om det vittnar din omvärld. 
  • Anonym (Jag)

Kan du inte runka då? 

• Anonym (FP)
    Tompa2022 skrev 2022-06-09 14:58:18 följande:
    Svagt, FP. Svagt.

Du bara vevar och försöker förolämpa alla medan du desperat försöker försvarar det mesta föraktliga mänskliga beteendet jag känner till.

Du får gärna fortsätta att gasta bäst du vill, jag kommer varken att läsa det eller svara dig.
    Ok. De flesta tänker nog som jag att saker riktade mot en person är lite värre. Fysisk- och psykisk misshandel, tortyr, våldtäkt, förslavande, mord, mobbing och så där. Om man tittar på vad som kan utlösa trauma är ovanstående kanske vanligare förekommande än otrohet?
  • Danne59
    Tompa2022 skrev 2022-06-09 12:57:40 följande:
    Jag tror att ni pratar förbi varandra, eller om olika saker.

Du pratar om när en relation är på upphällningen och man hittar någon annan som man lämnar för. En relativt snabb och civiliserad skilsmässa eller separation. Det är klart att det kan förekomma, men jag tror inte att det är det vanliga.

Jag (och jag tror att sara) beskriver när allt till synes är perfekt, men plötsligt rasar världen samman när det kommer fram att ens partner har bedragit en, kanske under längre tid. Vackra, glada minnen som man har samlat på sig och kanske byggt en del av ens identitet på förvandlas på en sekund till aska och till öppna sår.

Det var 40 år sedan det kom fram att min far under flera års tid haft en älskarinna vid sidan om min mor. Hon är snart 80 och har inte förlåtit honom ännu. En manlig kollega råkade ut för det för 25 år sedan och han aldrig mer gått in i en ny relation. Min bästa vän likaså, aldrig mer en djup relation med en kvinna, bara lösa flings. En nära väninna råkade ut för samma sak med hennes man vilket ledde till att deras 19-åriga dotter har fått gå i terapi för sin PTSD på grund av detta. Det är de fallen jag ser. 

Otrohet ska man inte ta lätt på. Det skadar. 
    Hej.
    Känner till det. Tog mig ca. 10 år att lita på en kvinna igen, och det aldrig blivit det samma 100%.
    Mina barn. Traumatiserad över flera är, och villa inte träffa mamma.

Nej skall man inte ta lätt på. 
  • Mimosa86
    turbopappan skrev 2022-06-05 13:12:51 följande:
    Men om hon inte vill ha sex, då har jag ju bara 3 alternativ:
    - skilsmässa
    - leva i ett sexlöst äktenskap
    - älskarinna

Prata med henne säger du kanske, men jag har gjort detta så många gånger och det leder ingen vart
    har du sagt till henne att du antingen vill skiljas alt skaffa en älskarinna för att du inte kan leva såhär längre?

alltså varför inte kräva  parterapi? Hur kan otrohet vara den första lösningen som poppar upp?

vet du, jag förstår dig. Jag skulle heller inte kunna leva ett sexlöst liv. MEN att gå bakom ryggen på min partner och förstöra all tillit och förtroende... finns liksom inte på världskartan att göra så mot någon jag älskar.

Lägg korten på bordet att ni behöver söka hjälp för detta eller lägg fram förslaget om älskarinna alt skiljsmässa.  Ta inte ynkryggsvarianten utan ha lite stake att våga stå upp för vad du vill ha ut av relationen. 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-09 16:30:27 följande:
    Ok. De flesta tänker nog som jag att saker riktade mot en person är lite värre. Fysisk- och psykisk misshandel, tortyr, våldtäkt, förslavande, mord, mobbing och så där. Om man tittar på vad som kan utlösa trauma är ovanstående kanske vanligare förekommande än otrohet?
    Så otrohet är inte riktat mot en person? Märklig uppfattning.
  • Anonym (svårt)
    Mimosa86 skrev 2022-06-09 16:55:31 följande:
    har du sagt till henne att du antingen vill skiljas alt skaffa en älskarinna för att du inte kan leva såhär längre?

alltså varför inte kräva  parterapi? Hur kan otrohet vara den första lösningen som poppar upp?

vet du, jag förstår dig. Jag skulle heller inte kunna leva ett sexlöst liv. MEN att gå bakom ryggen på min partner och förstöra all tillit och förtroende... finns liksom inte på världskartan att göra så mot någon jag älskar.

Lägg korten på bordet att ni behöver söka hjälp för detta eller lägg fram förslaget om älskarinna alt skiljsmässa.  Ta inte ynkryggsvarianten utan ha lite stake att våga stå upp för vad du vill ha ut av relationen. 
    Mycket bra råd. Hoppas ts lyssnar på det.
Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?