Mia99 skrev 2022-06-09 14:50:49 följande:
När du använder sarkasm på det sätter, framstår du varken övertygande eller ens särskilt sympatisk. Snarare bitter och desperat, klamrande efter halmstrån.
Du verkar dessutom inte förstå det som jag och nu minst fyra personer i denna tråd försöker förklara, att otrohet och separation inte är samma sak. Man kan alltid upptäcka att man har glidit ifrån varandra i ett äktenskap eller relation. Går det inte att lösa, kan man gå skilda vägar. Det gör ont men det är rent och rakt. Man tar det rätt på med rak rygg. Det blir ett sår, men ett som läker med tiden och respekten till varandra består.
Att istället gå bakom ryggen, ljuga, bedra, låtsas och vilseleda är bara fegt och svagt. Det lämnar trauma, ödeläggelse och förakt.
Förstår du verkligen inte det?
Sarkasm? Han talade uttryckligen om för mig vad jag egentligen pratar om och menar. Hur ska man bemöta det tycker du?
Eller om någon försöker påstå att man inte lever i verkligheten bara för att man inte delar samma åsikter eller domedagsscenarion. Eller att man rätt och slätt inte förstår något. Det är varken argumentativt eller klädsamt? Bara nedlåtande och självförhärligande.
Och du fortsätter i samma ullstrumpor. Att fyra personer(eller, nja, olika nick) påstår något i en tråd på ett forum du själv påstår inte är representativt förändrar inte verkligheten. Inte heller anekdotiska exempel. Bägge är kända argumentationsfel.
Otrohet är vanligt förekommande. Det leder inte till trauman i de flesta fall. Eller ödeläggelse. Väldigt många par fortsätter att leva tillsammans. Och många av dem stärks av att genomlysa sitt förhållande.
Det är förstås bättre om man kommer till det stadiet utan otrohet eller andra felsteg, jag argumenterar inte för otrohet, endast att det inte absolut leder till trauma för barn och partner som du hävdar.
Det leder inte heller ovedersägligen till grisiga skilsmässor. Det vittnar hela omvärlden om. De allra, allra flesta sköts snyggt.
Hälften av alla äktenskap slutar med skilsmässa. I ett land där det inte ens är gängse samlevnadsform och många äktenskap har religiösa förbehåll att skilsmässa inte är ett val. Att skiljas och hur man hanterar det är integrerat i svensk kultur och struktur med välbeprövade hjulspår.