• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (svårt)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-09 18:05:05 följande:
    Jaha? Du är fortfarande otrogen för dina egna behov, inte mot en partner. Och det var det du frågade. 
    Men otrohet innebär respektlöst beteende mot partnern, därför kallas det att vara otrogen mot någon.
  • Anonym (svårt)
    Casper9 skrev 2022-06-10 12:47:13 följande:

Jag tror det är bättre att du bara runkar ts istället för att tvinga din kvinna till sex. 

Men har du läst tråden? Ts har aldrig skrivit att han vill tvinga sin fru till sex. Och det har redan förklarats varför sex inte kan ersättas med onani.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-10 13:12:33 följande:
    Men har du läst tråden? Ts har aldrig skrivit att han vill tvinga sin fru till sex. Och det har redan förklarats varför sex inte kan ersättas med onani.
    Jag onanerar om min partner inte vill ha sex så för mig fungerar det utmärkt 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-10 13:16:49 följande:
    Jag onanerar om min partner inte vill ha sex så för mig fungerar det utmärkt 
    Men för många andra fungerar det inte eftersom onani skiljer sig från sex på de sätt som redan beskrivits.
  • Anonym (Lova)

Om din fru accepterar att du har sex med andra kan du söka det på annat håll, men troligen gör hon inte det vilket är förståeligt eftersom otrohet och utomäktenskapligt sex ändrar dynamiken i ett förhållande och hur man förhåller sig känslomässigt.

Du borde istället ta dig en funderare och lämna relationen eftersom du inte får en så viktig del av dina behov tillgodosedda. Man får göra val i en relation då man tyvärr aldrig får allt. För en öppen dialog om detta med din fru och få henne att förstå hur viktigt det är för dig och hur mycket du lider av avsaknad av sex och närhet. Kanske kan ni lösa det gemensamt eller gå skilda vägar.

• Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 12:40:32 följande:

Vadå på samma sida av boken? Varför ska vi hålla oss till dina definitioner? Är det utgångspunkten?
    (Det här är ingen panel, såklart. Jag hoppas att du försöker skämta och inte tror att du är här som någon slags panelmedlem?)

Jag har inte förespråkat något. Hur ska jag kunna diskutera något med dig som baseras på falska grunder? Eller dina definitioner?

Det här har vi redan gått igenom med dig under annat nick. Så det blir bara konstigt att du förutsätter något felaktigt jag redan förklarat. 

Tråden handlar inte om mig och hur jag hanterar mina förhållanden utan om TS och alla andra trådar med samma premisser. Min frågeställning gäller främst "råden" många delar med sig av slentrianmässigt och försöker förankra i missledande faktoider som inte stämmer överens med verkligheten. 

Om någon startar en tråd med frågeställningen om att de saknar sex/intimitet/närhet från sin partner men trivs men annat och inte vill skiljas är det väl inte speciellt utvecklande att råda att de ska skiljas? Och måla upp något slags katastrofscenario som enda utfallet om denne inte gör det? 
    Jag tänker att de flesta förstår att det inte är så enkelt och undrar då varför man ens ger det "rådet" utan reflektion? 

Att ställa frågan "varför gör du inte bara så här" efter att ha simplifierat situationen visar mest på brist på empati, inlevelseförmåga och vilja att faktiskt hjälpa någon. 

Nu tycker jag allt du krånglar till det! ?Som ett sätt att undvika ett rakt och hederligt svar på min fråga ställd till dig?

Om vi undviker "märka ord" (skippar snacket om panelmedlemmar när vi lika gärna kan definiera oss som FL-medlemmar i ett öppet diskussionsforum) och återgår till själva ämnet. Har ett par frågetecken som behöver rätas ut. Ja visst, definitivt utan att svika TS:s frågeställning det minsta! Det är väl närmast en självklarhet! 

TS är ledsen när hans fru aldrig vill ha sex och ställer sig frågan om hen måste skaffa sig ett förhållande vid sidan av; för att få sina emotionella och sexuella behov bättre tillgodosedda. En lös förbindelse eftersom hen säger "förhållande" och klassificeringen landar under rubriken "en älskarinna vid sidan av". Något jag tror alla är överens om. Punkt. Alltså överväger TS ett högre trappsteg i "otrohetsstegen" ställd mot sexchatt, cam-sex eller en ngt mindre personlig KK-relation (påminner dock i vissa fall om älskarinna/älskare konstruktion). 

Du ger öppet råd till TS i hans ärende när du rakt av föreslår killen bör smussla med den planerade otroheten. I ditt resonemang "det partnern inte vet något om far den inte illa av". Varför jag ställde och ställer en adekvat fråga till dig: "Gör inte mot andra vad du inte vill ha gjort mot dig själv". Därmed är min fråga till dig - utifrån din undermåliga "rådgivning" till TS - om du själv kunde uppskatta om din partner (om du är i ett stadigt etablerat förhållande vill säga) i lönn smög med partners bakom din rygg? 

I tråden "Otrogna på jobbet va fan" är du Elefantmannen2 väl själv inne på den gyllene regeln om jag inte minns fel? I aktuell tråd uppmuntrar du TS till  praktisera ett älskarinneförhållande bakom hustruns rygg. Oj vilken attitydförändring du i så fall bjuder på. Säg gärna något om exakt hur din empati mot paret i kris yttrar sig när mannen i sin kärlekstörst på väg ut ur äktenskapet genom en sidorelation? Och ja, övertramp upptäcks förr eller senare. Familjeidyllen som du till varje pris vill bibehålla i status quo rasar som ett korthus vid "Upptäckten". Det är bara i distanserade särbo förhållanden utan särskilt mycket känsla investerat, mer ett samarbete av praktisk natur och hålla varandra sällskap, som mannens otrohetsmönster kan upprätthållas. I TS fall verkar dock förhållandet till hustrun vara av mer genuin natur. Varför mycket mer står på spel rent känslomässigt.    

Jag har aldrig föreslagit något i stil med "Varför gör du inte bara så här". Vare sig till TS eller till dig. Var har jag uttryckligen sagt att paret omedelbart ska skilja sig?? Du kan ha blandat ihop mitt inlägg med en annan debattörs. Uppskattar mycket om du från och med nu rättar in dig i ledet, håller dig till topic och kör med raka puckar. 

• Anonym (Suck)

Vem vill ens blir den där andra kvinnan? inget av det är rätt för varken fru eller älskarinna.

Visst det finns dom som har rena sexuella förhållanden och gillar det, men tror det är få kvinnor som går igång på det med en upptagen man.

• Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 12:40:32 följande:

Om någon startar en tråd med frågeställningen om att de saknar sex/intimitet/närhet från sin partner men trivs med annat och inte vill skiljas är det väl inte speciellt utvecklande att råda att de ska skiljas? Och måla upp något slags katastrofscenarion som enda utfallet om denne inte gör det?  

Möjligen nedanstående post som du förväxlade med min?... Nja, det bör ha lagts upp längre back... Inställningen (Lova) visar på innehåller mkt av common sense och den underlättar om vi förhåller oss med öppet sinne. Vem vet kanske är du av samma opinion som (Lova) innerst inne? Anser du oxå nedanstående skribent lämnar ett icke inkännande, mindre empatiskt råd, när hen föreslår TS antingen löser frågan gemensamt med hustrun eller att paret "går skilda vägar"? Eller används selektiva skygglappar i tråden.
    Anonym (Lova) skrev 2022-06-10 13:36:51 följande:

Om din fru accepterar att du har sex med andra kan du söka det på annat håll, men troligen gör hon inte det vilket är förståeligt eftersom otrohet och utomäktenskapligt sex ändrar dynamiken i ett förhållande och hur man förhåller sig känslomässigt.

Du borde istället ta dig en funderare och lämna relationen eftersom du inte får en så viktig del av dina behov tillgodosedda. Man får göra val i en relation då man tyvärr aldrig får allt. För en öppen dialog om detta med din fru och få henne att förstå hur viktigt det är för dig och hur mycket du lider av avsaknad av sex och närhet. Kanske kan ni lösa det gemensamt eller gå skilda vägar. 

• Mimosa86
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-09 19:20:18 följande:

Förutsätter du att hon skulle godkänna det? Är det inte en konstig fråga med dessa alternativ? Det är ju knappast där problematiken ligger. 

Sannolikt ställer man inte frågan för att man vet att den är sårande, medan ingen mår dåligt över något man inte känner till? Att säga till någon man lever med att denne är otillräcklig är inte enkelt. Det kan ju sätta igång samma process man vill undvika. 

Argumentet att det alltid kommer fram stämmer ju inte. Och det blir inte mer sant för att man upprepar det. 

Nej, TS har inte skrivit uttryckligen att det inte finns närhet, därför skrev jag "de partners" som är i den situationen generellt som svar på din generella spekulation. För så är det ofta. 

Det blir svårt att diskutera vad som verkligen sker och hur man kan tänkas lösa något om det hela tiden styrs in på tillrättalagda faktoider som det korshänvisas till. 

Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen med varandra. Du verkar vara en konflikträdd person och jag är en person som anser att det är viktigt att man kan stå upp för sina val i livet. Min pappa är en väldigt rakryggad man så dessa gener som flödet i min kropp kommer inte ge sig i denna fråga hur vi än diskuterar  :)

jag hoppas dock att den här debatten med allt vridande och vändande ger TS något att tänka på. Så får han ta ställning till hur han vill göra. 

• Anonym (FP)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-10 13:11:00 följande:
    Men otrohet innebär respektlöst beteende mot partnern, därför kallas det att vara otrogen mot någon.
    Vilket annat ord tänker du skulle passa bättre? Ordet definierar inte uppsåt. Man är fortfarande otrogen för sig själv och inte mot någon/något. Uppsåtet är inte att skada sin partner. Det är inte heller säkert att partnern tar skada av olika anledningar. 
Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?