• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (-)

Behöver?
    Man överlever utan sex även om det inte är kul. Tycker dina alternativ är att stanna hos henne i ett sexlöst förhållande eller skilj dig och börja om på ny kula. Att skaffa prassel vid sidan om gör bara svin.

• Anonym (FP)
    Mia99 skrev 2022-06-05 15:13:20 följande:
    Jag håller med helt och hållet. Själv har jag inte drabbats av otrohet eller någonsin varit det, men jag har ändå sett det på nära håll och sett hur stor skada det orsakar för alla inblandade. Vi pratar om livslånga och djupa trauman och svårigheter med att kunna lite på människor över huvud taget.

Vi lever trots allt i ett samhälle där monogamitet och exklusivitet är den vedertagna normen. Även om det naturligtvis finns andra former av samvaro, så är det något som bör ske med alla inblandades samtycke. 

Att kunna hålla saker hemligt är en illusion. Man får iskallt räkna med att allt kommer fram förr eller senare. En skilsmässa blir då en fruktansvärd grisig affär som TS kommer att behöva dras med hela livet och hans kontakt med barnen kan bli skadad för en mycket lång tid framöver - möjligtvis för alltid.

Jag är verkligen inte i positionen att komma med råd vad TS ska göra, men tycker att han ska komma ihåg att den rätta vägen inte alltid är den lättaste.

Du staplar halmgubbarna på varandra IMHO. 

De allra flesta affärer vid sidan om skapar inga djupa och livslånga trauman såklart. 

Normen har väl inget med TS enskilda förhållande att göra? 

Det finns många separationer som föregås av en eller flera affärer som är ömsesidiga, respektfulla och smidiga. Att påstå att det måste bli en grisig affär är rent larvigt. Det finns hundratals faktorer, framför allt de inblandades självkänsla och personlighet som avgör om en separation blir smidig och respektfull eller inte. Du fortsätter att förutsätta en massa konstiga grejer i linje med din övertygelse. Varför skulle kontakten med barn bli skadad?! För alltid?

• Mia99
    Anonym (FP) skrev 2022-06-08 19:26:16 följande:

Du staplar halmgubbarna på varandra IMHO. 

De allra flesta affärer vid sidan om skapar inga djupa och livslånga trauman såklart. 

Normen har väl inget med TS enskilda förhållande att göra? 

Det finns många separationer som föregås av en eller flera affärer som är ömsesidiga, respektfulla och smidiga. Att påstå att det måste bli en grisig affär är rent larvigt. Det finns hundratals faktorer, framför allt de inblandades självkänsla och personlighet som avgör om en separation blir smidig och respektfull eller inte. Du fortsätter att förutsätta en massa konstiga grejer i linje med din övertygelse. Varför skulle kontakten med barn bli skadad?! För alltid?

Halmgubbar? Vet du vad straw man argument betyder?

Jag vet inte vilken värld du lever i, men jag har själv aldrig sett någon otrohetsaffär sluta på annat sätt än med tårar och ilska, sorg och besvikelse. Notera att det inte är en separation jag pratar om utan otrohet, där den personen som man litar på mer än någonting annat ljuger och spelar ut en. Jag hävdar med bestämdhet att det oftast lämnar livslånga och ofta djupt traumatiserande sår.

Jag behöver fråga här, försöker du skydda något själv?

• Anonym (FP)
    Mia99 skrev 2022-06-08 19:40:10 följande:

Halmgubbar? Vet du vad straw man argument betyder?

Jag vet inte vilken värld du lever i, men jag har själv aldrig sett någon otrohetsaffär sluta på annat sätt än med tårar och ilska, sorg och besvikelse. Notera att det inte är en separation jag pratar om utan otrohet, där den personen som man litar på mer än någonting annat ljuger och spelar ut en. Jag hävdar med bestämdhet att det oftast lämnar livslånga och ofta djupt traumatiserande sår.

Jag behöver fråga här, försöker du skydda något själv?

Nej, mansplaina, tack. 

Ja, det är ju därför jag använder termen. Du målar upp en bild/ett scenario som du sedan bygger ditt argument på. 

De allra flesta otrohetsaffärer som upptäcks betyder varken separation eller trauman.

De flesta förhållanden överlever. Utan djupa trauman. Det kan ofta vara en väckarklocka och nystart som får parterna att omvärdera, omprioritera och enas mot nya mål. 

Otrohet av olika typer är vanligt förekommande och de flesta mogna människor har råkat ut för det på olika vis. Du vill alltså hävda att samtliga dessa går omkring med djupt traumatiserade sår? 
    Och därtill att alla separationer som följer måste bli grisiga. Och on top of that att barn alltid blir lidande och traumatiserade?

Sverige är skilsmässolandet nummer ett. De allra flesta separationer sker väldigt civiliserat och med barnens bästa i åtanke. Jag känner nog inte till någon som drar in barnen i sina otrohetstjafs. 

Att försöka misskreditera andra genom att påstå att de inte lever i verkligheten för att de inte håller med om din världsbild är ju barnslig argumentation. 

• Anonym (Hp)

Jag förstår att du vill ha sex, till 100%! Men jag förstår inte varför du inte bara skiljer dig istället. Du säger att du inte vill skilja dig för barnens skull. Du tror inte att barnen kommer bli grymt ledsna och framför allt arga och besvikna på DIG när det kommer fram att du är otrogen? Du kommer bli boven i dramat och alla kommer tycka synd om din fru och dina barn. Dina barn kommer ta sin mammas parti och du kommer bli hatad en tid framöver.

• Elefantmannen2

Ett förhållande består av så mycket mer än sex. Man kan älska sin partner, älska ens samvaro, gemensamma värderingar, trygghet och tusen andra saker. 

Jag förstår faktiskt inte hur man kan koka ned problematiken till skilsmässa eller undermåligt sex så enkelt och svart-vitt som många(?) gör i tråden? Gäller det resonemanget på alla faktorer i ett förhållande? 

• Anonym (Mysan)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-08 20:30:33 följande:

Ett förhållande består av så mycket mer än sex. Man kan älska sin partner, älska ens samvaro, gemensamma värderingar, trygghet och tusen andra saker. 

Jag förstår faktiskt inte hur man kan koka ned problematiken till skilsmässa eller undermåligt sex så enkelt och svart-vitt som många(?) gör i tråden? Gäller det resonemanget på alla faktorer i ett förhållande? 

Det gör det för de flesta i det här forumet. Här samlas folk som har haft eller fortfarande har de mest trasiga och dysfunktionella relationerna jag någonsin sett.

Det skrivs till höger och vänster om lögner, otrohet, fejkade orgasmer, avsaknad av sexlust och förakt för allt som har med sex att göra. Rådet på alla relationsproblem är "skilj dig" (så att även andra sitter i samma båt, det är tryggare då).

Det blir det sista jag skriver här, jag behöver få frisk luft från all bitter unkenhet härinne.
  • Mia99
    Anonym (FP) skrev 2022-06-08 20:07:16 följande:

Nej, mansplaina, tack. 

Ja, det är ju därför jag använder termen. Du målar upp en bild/ett scenario som du sedan bygger ditt argument på. 

De allra flesta otrohetsaffärer som upptäcks betyder varken separation eller trauman.

De flesta förhållanden överlever. Utan djupa trauman. Det kan ofta vara en väckarklocka och nystart som får parterna att omvärdera, omprioritera och enas mot nya mål. 

Otrohet av olika typer är vanligt förekommande och de flesta mogna människor har råkat ut för det på olika vis. Du vill alltså hävda att samtliga dessa går omkring med djupt traumatiserade sår? 
    Och därtill att alla separationer som följer måste bli grisiga. Och on top of that att barn alltid blir lidande och traumatiserade?

Sverige är skilsmässolandet nummer ett. De allra flesta separationer sker väldigt civiliserat och med barnens bästa i åtanke. Jag känner nog inte till någon som drar in barnen i sina otrohetstjafs. 

Att försöka misskreditera andra genom att påstå att de inte lever i verkligheten för att de inte håller med om din världsbild är ju barnslig argumentation. 

Ja, jag tror med bestämdhet att otrohet lämnar djupa, bestående sår i människors liv. Det finns inte många känslor som är värre än att bli sviken och bedragen av den man litat mest på i hela livet. Livbojen som visat sig vara ett cementblock. Fallskärmen som visat sig vara en ryggsäck med tegelstenar i.

Det, blandat med en känsla att ha blivit bortvald, är en av de värsta känslorna jag kan tänka mig. Och jag är inte särskilt annorlunda än de flesta. Jag är ingen samtalsterapeut eller psykolog, men människor jag känner väl och nära som har råkat ut för det, har fått gå i samtalsterapi, långt efteråt för att lära sig att hantera känslorna av hat, förakt, sorg och besvikelse och för att på nytt kunna lära sig att lita på någon över huvud taget.

När det är barn inblandade, så blir det ännu värre. Barn är inte dumma, man kan inte bara "lämna dem utanför". De kommer att se mamma eller pappa gråta, och även höra arga ord. De kommer att tänka att när de trodde att mamma eller pappa var på jobbet istället för att tillbringa tid med dem, så ljög hon eller han, och istället valde att vara med någon annan.

Jag har själv varit med om det som barn och det är något jag fortfarande har inuti mig som ett ärr. Likaså flera av mina väninnor. Ingen som i alla fall jag känner som har varit med om det har kunnat bara gå vidare med händerna i fickorna, glatt visslande.

Jag skriver inget som kunde tydas som fientligt eller attackerande. Men din agressiva ton i ditt försvar tycks mig som en triggad försvarsmekanism som du noggrannt byggt upp inom dig själv. Att det inte är så farligt. Att det är vanligt. Att det är "tjafs", ett ord som jag tolkar som ett förringande.

Varför, kan jag inte veta. Möjligtvis skyddar du dig själv. Kanske någon annan. Det kan bara du och ditt eget samvete svara på.
  • Tompa2022
    Mia99 skrev 2022-06-09 08:34:41 följande:
    Ja, jag tror med bestämdhet att otrohet lämnar djupa, bestående sår i människors liv. Det finns inte många känslor som är värre än att bli sviken och bedragen av den man litat mest på i hela livet. Livbojen som visat sig vara ett cementblock. Fallskärmen som visat sig vara en ryggsäck med tegelstenar i.

Det, blandat med en känsla att ha blivit bortvald, är en av de värsta känslorna jag kan tänka mig. Och jag är inte särskilt annorlunda än de flesta. Jag är ingen samtalsterapeut eller psykolog, men människor jag känner väl och nära som har råkat ut för det, har fått gå i samtalsterapi, långt efteråt för att lära sig att hantera känslorna av hat, förakt, sorg och besvikelse och för att på nytt kunna lära sig att lita på någon över huvud taget.

När det är barn inblandade, så blir det ännu värre. Barn är inte dumma, man kan inte bara "lämna dem utanför". De kommer att se mamma eller pappa gråta, och även höra arga ord. De kommer att tänka att när de trodde att mamma eller pappa var på jobbet istället för att tillbringa tid med dem, så ljög hon eller han, och istället valde att vara med någon annan.

Jag har själv varit med om det som barn och det är något jag fortfarande har inuti mig som ett ärr. Likaså flera av mina väninnor. Ingen som i alla fall jag känner som har varit med om det har kunnat bara gå vidare med händerna i fickorna, glatt visslande.

Jag skriver inget som kunde tydas som fientligt eller attackerande. Men din agressiva ton i ditt försvar tycks mig som en triggad försvarsmekanism som du noggrannt byggt upp inom dig själv. Att det inte är så farligt. Att det är vanligt. Att det är "tjafs", ett ord som jag tolkar som ett förringande.

Varför, kan jag inte veta. Möjligtvis skyddar du dig själv. Kanske någon annan. Det kan bara du och ditt eget samvete svara på.
    Så bra skrivet! Som en person som också sett det på nära håll, både som barn och som vuxen, anser jag att du har helt rätt i varje ord.

Ett sätt för folk att hantera sitt eget dåliga samvete är att bygga upp en massa självlögner och ursäkter. När någon vågar sedan utmana dessa, blir han eller hon omedelbart påhoppad som ett sätt att försöka tysta det egna samvetets röst.
  • Anonym (sara)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-08 20:07:16 följande:

Nej, mansplaina, tack. 

Nej. Dina ord är som hån. Jag som har råkat ut för det två gånger i två äktenskap kan vittna om hur djupa spår det lämnar. "Enas mot nya mål" och sånt svammel säger bara dom som har bedragit och desperat försöker två sina händer. Den som blir bedragen sitter kvar med sina blödande sår i själen och ett hjärta som aldrig blir helt igen.
Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?