Inlägg från: Anonym (FP) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FP)

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Mia99 skrev 2022-06-05 15:13:20 följande:
    Jag håller med helt och hållet. Själv har jag inte drabbats av otrohet eller någonsin varit det, men jag har ändå sett det på nära håll och sett hur stor skada det orsakar för alla inblandade. Vi pratar om livslånga och djupa trauman och svårigheter med att kunna lite på människor över huvud taget.

Vi lever trots allt i ett samhälle där monogamitet och exklusivitet är den vedertagna normen. Även om det naturligtvis finns andra former av samvaro, så är det något som bör ske med alla inblandades samtycke. 

Att kunna hålla saker hemligt är en illusion. Man får iskallt räkna med att allt kommer fram förr eller senare. En skilsmässa blir då en fruktansvärd grisig affär som TS kommer att behöva dras med hela livet och hans kontakt med barnen kan bli skadad för en mycket lång tid framöver - möjligtvis för alltid.

Jag är verkligen inte i positionen att komma med råd vad TS ska göra, men tycker att han ska komma ihåg att den rätta vägen inte alltid är den lättaste.

Du staplar halmgubbarna på varandra IMHO. 

De allra flesta affärer vid sidan om skapar inga djupa och livslånga trauman såklart. 

Normen har väl inget med TS enskilda förhållande att göra? 

Det finns många separationer som föregås av en eller flera affärer som är ömsesidiga, respektfulla och smidiga. Att påstå att det måste bli en grisig affär är rent larvigt. Det finns hundratals faktorer, framför allt de inblandades självkänsla och personlighet som avgör om en separation blir smidig och respektfull eller inte. Du fortsätter att förutsätta en massa konstiga grejer i linje med din övertygelse. Varför skulle kontakten med barn bli skadad?! För alltid?

• Anonym (FP)
    Mia99 skrev 2022-06-08 19:40:10 följande:

Halmgubbar? Vet du vad straw man argument betyder?

Jag vet inte vilken värld du lever i, men jag har själv aldrig sett någon otrohetsaffär sluta på annat sätt än med tårar och ilska, sorg och besvikelse. Notera att det inte är en separation jag pratar om utan otrohet, där den personen som man litar på mer än någonting annat ljuger och spelar ut en. Jag hävdar med bestämdhet att det oftast lämnar livslånga och ofta djupt traumatiserande sår.

Jag behöver fråga här, försöker du skydda något själv?

Nej, mansplaina, tack. 

Ja, det är ju därför jag använder termen. Du målar upp en bild/ett scenario som du sedan bygger ditt argument på. 

De allra flesta otrohetsaffärer som upptäcks betyder varken separation eller trauman.

De flesta förhållanden överlever. Utan djupa trauman. Det kan ofta vara en väckarklocka och nystart som får parterna att omvärdera, omprioritera och enas mot nya mål. 

Otrohet av olika typer är vanligt förekommande och de flesta mogna människor har råkat ut för det på olika vis. Du vill alltså hävda att samtliga dessa går omkring med djupt traumatiserade sår? 
    Och därtill att alla separationer som följer måste bli grisiga. Och on top of that att barn alltid blir lidande och traumatiserade?

Sverige är skilsmässolandet nummer ett. De allra flesta separationer sker väldigt civiliserat och med barnens bästa i åtanke. Jag känner nog inte till någon som drar in barnen i sina otrohetstjafs. 

Att försöka misskreditera andra genom att påstå att de inte lever i verkligheten för att de inte håller med om din världsbild är ju barnslig argumentation. 

• Anonym (FP)
    Anonym (sara) skrev 2022-06-09 09:46:42 följande:
    Nej. Dina ord är som hån. Jag som har råkat ut för det två gånger i två äktenskap kan vittna om hur djupa spår det lämnar. "Enas mot nya mål" och sånt svammel säger bara dom som har bedragit och desperat försöker två sina händer. Den som blir bedragen sitter kvar med sina blödande sår i själen och ett hjärta som aldrig blir helt igen.

Vad tråkigt. 

Och för att du upplevt något på ett visst vis måste det vara likadant för alla andra? Du vill projicera dina känslor, beteenden och agerande på alla andra?  

Är det så argumentationen fungerar. Hur gör vi då med faktumet att jag separerat, bedragit, blivit bedragen och lever lycklig med den senaste som bedrog mig saknar trauman, har ett lyckligt hjärta, fridfullt sinne och fokuserar på det goda och lärdomen från det förflutna. 
    Tänker jag att det måste vara likadant för alla andra och känner mig hånad om de haft en annorlunda upplevelse eller ens beskriver den? 

En otrohet måste vara traumatiserande? Eller ska man vara lite försiktig med att slänga sig med den typen av begrepp. På tal om hån alltså. 

Och en otrohet måste leda till separation?

Och separationen måste bli grisig?

Och barnen måste dras in i grisigheterna?

Det är ju inte så. Då skulle hela landets vuxna befolkning ha PTSD och andra symptom efter att ha upplevt separationer. Inga par skulle leva vidare tillsammans efter allt detta trauma. 

Jag förstår att skilsmässor kan vara extremt uppslitande för en del människor. Men man hjälper ingen genom att projicera trauman och katastrofscenarion på andra? 
    För liksom jag vet att det kan vara väldigt jobbigt borde andra se att de flesta separationer är helt civiliserade med delat bohag och barn varannan vecka och framåt mot nya livet. 

• Anonym (FP)
    Tompa2022 skrev 2022-06-09 12:57:40 följande:
    Jag tror att ni pratar förbi varandra, eller om olika saker.

Du pratar om när en relation är på upphällningen och man hittar någon annan som man lämnar för. En relativt snabb och civiliserad skilsmässa eller separation. Det är klart att det kan förekomma, men jag tror inte att det är det vanliga.

Jag (och jag tror att sara) beskriver när allt till synes är perfekt, men plötsligt rasar världen samman när det kommer fram att ens partner har bedragit en, kanske under längre tid. Vackra, glada minnen som man har samlat på sig och kanske byggt en del av ens identitet på förvandlas på en sekund till aska och till öppna sår.

Det var 40 år sedan det kom fram att min far under flera års tid haft en älskarinna vid sidan om min mor. Hon är snart 80 och har inte förlåtit honom ännu. En manlig kollega råkade ut för det för 25 år sedan och han aldrig mer gått in i en ny relation. Min bästa vän likaså, aldrig mer en djup relation med en kvinna, bara lösa flings. En nära väninna råkade ut för samma sak med hennes man vilket ledde till att deras 19-åriga dotter har fått gå i terapi för sin PTSD på grund av detta. Det är de fallen jag ser. 

Otrohet ska man inte ta lätt på. Det skadar. 

Ha ha ha. 

Ännu mer mansplaing. Ska du tala om för mig vad jag pratar om? 

Civiliserade skilsmässor är det vanliga, inte tvärtom. 

Att du försöker använda anekdotisk bevisföring för att hävda att något jag aldrig förnekat kan förekomma förstår jag inte vitsen med. Ska jag nämna närstående som gått igenom olika saker utan trauman nu? Eller vad är ditt syfte? Att din mamma är långsint, självsvag och bitter beklagar jag verkligen, men det gör inte heller otrohet, svek, separation eller vad du vill till ett givet trauma. Och även i de fall det verkligen sårar betyder det inte heller att en separation måste bli grisig. 
    Och barnen blir inte automatiskt indragna i just en otrohet om inte en av parterna med vilje drar in det, och då ligger ju skammen på den personen.
    Argumentationen att en otrohet alltid kommer fram är ju också osann. Folk har olika typer av relationer vid sidan av hela tiden som aldrig upptäcks.

Att försöka skapa någon slags indiciekedja med skakiga och osanna resonemang kommer alltid att leda till en skev, osann slutsats. 

• Anonym (FP)
    Mia99 skrev 2022-06-09 14:50:49 följande:
    När du använder sarkasm på det sätter, framstår du varken övertygande eller ens särskilt sympatisk. Snarare bitter och desperat, klamrande efter halmstrån.

Du verkar dessutom inte förstå det som jag och nu minst fyra personer i denna tråd försöker förklara, att otrohet och separation inte är samma sak. Man kan alltid upptäcka att man har glidit ifrån varandra i ett äktenskap eller relation. Går det inte att lösa, kan man gå skilda vägar. Det gör ont men det är rent och rakt. Man tar det rätt på med rak rygg. Det blir ett sår, men ett som läker med tiden och respekten till varandra består.

Att istället gå bakom ryggen, ljuga, bedra, låtsas och vilseleda är bara fegt och svagt. Det lämnar trauma, ödeläggelse och förakt.

Förstår du verkligen inte det?

Sarkasm? Han talade uttryckligen om för mig vad jag egentligen pratar om och menar. Hur ska man bemöta det tycker du? 

Eller om någon försöker påstå att man inte lever i verkligheten bara för att man inte delar samma åsikter eller domedagsscenarion. Eller att man rätt och slätt inte förstår något. Det är varken argumentativt eller klädsamt? Bara nedlåtande och självförhärligande. 

Och du fortsätter i samma ullstrumpor. Att fyra personer(eller, nja, olika nick) påstår något i en tråd på ett forum du själv påstår inte är representativt förändrar inte verkligheten. Inte heller anekdotiska exempel. Bägge är kända argumentationsfel. 

Otrohet är vanligt förekommande. Det leder inte till trauman i de flesta fall. Eller ödeläggelse. Väldigt många par fortsätter att leva tillsammans. Och många av dem stärks av att genomlysa sitt förhållande. 
    Det är förstås bättre om man kommer till det stadiet utan otrohet eller andra felsteg, jag argumenterar inte för otrohet, endast att det inte absolut leder till trauma för barn och partner som du hävdar. 

Det leder inte heller ovedersägligen till grisiga skilsmässor. Det vittnar hela omvärlden om. De allra, allra flesta sköts snyggt. 

Hälften av alla äktenskap slutar med skilsmässa. I ett land där det inte ens är gängse samlevnadsform och många äktenskap har religiösa förbehåll att skilsmässa inte är ett val. Att skiljas och hur man hanterar det är integrerat i svensk kultur och struktur med välbeprövade hjulspår. 

• Anonym (FP)
    Tompa2022 skrev 2022-06-09 14:58:18 följande:
    Svagt, FP. Svagt.

Du bara vevar och försöker förolämpa alla medan du desperat försöker försvarar det mesta föraktliga mänskliga beteendet jag känner till.

Du får gärna fortsätta att gasta bäst du vill, jag kommer varken att läsa det eller svara dig.
    Jag har inte försvarat något. Jag bara hävdar att otrohet inte 100% leder till trauma, grisiga skilsmässor och att barnen blir indragna. Om det vittnar din omvärld. 
  • Anonym (FP)
    Tompa2022 skrev 2022-06-09 14:58:18 följande:
    Svagt, FP. Svagt.

Du bara vevar och försöker förolämpa alla medan du desperat försöker försvarar det mesta föraktliga mänskliga beteendet jag känner till.

Du får gärna fortsätta att gasta bäst du vill, jag kommer varken att läsa det eller svara dig.
    Ok. De flesta tänker nog som jag att saker riktade mot en person är lite värre. Fysisk- och psykisk misshandel, tortyr, våldtäkt, förslavande, mord, mobbing och så där. Om man tittar på vad som kan utlösa trauma är ovanstående kanske vanligare förekommande än otrohet?
  • Anonym (FP)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-09 17:09:31 följande:
    Så otrohet är inte riktat mot en person? Märklig uppfattning.
    Man är otrogen för sig själv, inte mot någon. 
  • Anonym (FP)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-09 17:45:00 följande:
    Det innebär ett svek att gå bakom ryggen på partnern.
    Jaha? Du är fortfarande otrogen för dina egna behov, inte mot en partner. Och det var det du frågade. 
  • Anonym (FP)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-10 13:11:00 följande:
    Men otrohet innebär respektlöst beteende mot partnern, därför kallas det att vara otrogen mot någon.
    Vilket annat ord tänker du skulle passa bättre? Ordet definierar inte uppsåt. Man är fortfarande otrogen för sig själv och inte mot någon/något. Uppsåtet är inte att skada sin partner. Det är inte heller säkert att partnern tar skada av olika anledningar. 
  • Anonym (FP)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-10 16:32:13 följande:
    Även om inte uppsåtet är att skada borde man vara medveten om risken för skada. De i tråden som vittnat om hur det är att bli bedragen visar ju att otrohet kan orsaka mycket smärta och skadad tillit till andra människor.

Ja? Det förändrar inte frågan om uppsåt.

Och trauma och annat är långt från given utkomst. Om det finns chans till det hos en specifik partner vet ju den otrogne nog det bättre än random anonym på det här forumet? Blir larvigt att måla upp det som uppenbar konsekvens. 

Man kan resonera att hos en person som får trauma av någon typ av otrohet skulle likväl en skilsmässa göra det. De två valen en del råder om i tråden skulle ha samma utfall.
    Dynamiken i ett sånt förhållande är trasigt i grund. 
    Damned If I do, damned If I don?t.

För att föregå; Jag uppmanar inte till varken bu eller bä, men tycker man borde inse komplexiteten i varje enskilt fall. 

• Anonym (FP)
    Anonym (Bka) skrev 2022-06-10 17:26:38 följande:
    Det är en fråga om att riva upp förmåga till tillit hos en annan människa. Och vi människor är som bekant beroende av varandra. Uppsåt blir det när någon är medveten om vad handlingen leder till och med öppna ögon planerar för att bryta mot de spelregler som finns för det i det här fallet överenskommet monogamt förhållandet. 

Och Jo, det är ett trauma som är mycket svårt att ta sig förbi. Skilsmässa kan (förutsatt att det inte föregås av svek) vara befriande och leda framåt. 

Nej, otrohet är inte att rekommendera. 

Nej, otrohet är inte traumatiskt per definition, det är nog väldigt sällsynt till och med. 

Nej, du bör kolla upp vad uppsåt betyder. Det blir bara larvigt att försöka omdefiniera ord för att passa in i ditt platta resonemang.

• Anonym (FP)
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-10 20:08:28 följande:
    Jo, OTROHET ÄR traumatiskt när sanningen uppdagas, fråga vilken familjeterapeut eller psykolog som helst om du tvivlar.

"Otrohet är ett svek som strider mot det som både män och kvinnor värderar högst i ett äktenskap; tillit och respekt".

Det är inte detsamma som traumatisk. Varför inte bara kolla uppger innan du börjar bjäfsa? Och SJÄLV rådgöra psykolog om vad som är traumatiskt - terminologiskt, diagnosmässigt och behandlingsmässigt.

?

Trauma eller potentiellt trauma

Inom psykologin är man idag återhållsam med användandet av ordet trauma. Våra reaktioner på kriser är vanligtvis övergående. Ett psykologiskt trauma är något som drabbar de som inte återhämtar sig från en dramatisk händelse av egen kraft. Hos dem fastnar istället händelsen och de hemsöks av minnet av det som hänt.?

• Anonym (FP)
    MammAmma skrev 2022-06-10 21:30:12 följande:
    Svektrauma är definitivt en riktig grej och väldigt vanligt hos bedragna. 

psychcentral.com/health/long-term-psychological-effects-of-infidelity

www.psychologytoday.com/us/blog/rediscovering-love/201709/how-infidelity-causes-post-traumatic-stress-disorder

Herregud. Varför läser du inte mina poster innan du taggar mig. 

Jag har hela tiden skrivit att otrohet KAN upplevas som ett trauma för vissa. Men det betyder inte att det per definition är ett trauma eller att de flesta upplever det traumatiskt.

Ett getingstick kan döda vissa personer, men sticket anses inte dödligt för det. 

Jag kan nog inte vara tydligare än det jag sammanräknat skrivit i ämnet i mina poster nu. 

• Anonym (FP)
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-10 21:40:06 följande:
    Absolut allt kollas upp! Och Hej FP!
    Här levereras mitt svar gällande otrohet och trauma. 

Härjar alltjämt en plågsam kunskapsresistens här i tråden? Vad ska vi tillsammans hitta på för att finna någon bot mot denna "förnekelsesjuka". Läs, lär och ta in följande:

Det gäller verkligen att ta hand om det trauma, den otrygghet och smärta som den svikna kvinnan/mannen erfar vid upptäckt otrohet. Något psykologikåren ense om här i landet men oxå internationellt finns en samlad kompetens i bemötande och handläggning. Otroheten beskrivs bäst som ett "svektrauma":

"Ett trauma uppstår när en skada orsakas av en chockartad upplevelse av djupgående karaktär. Vid svektrauma kan detta uppstå vid upptäckt av sexuell eller emotionell otrohet, bedrägeri och lögner i relationen, missbruk eller annat agerande som gör övervåld på det outtalade avtal som utgör basen för tillit i en relation". Nämn gärna exakt vad du motsätter dig i stycket. Moment i svektrauman hemsöker definitivt den utsatte som i posttraumatiska stressyndromet. Ja. Absolut. Ta del av ett par otrohetstrådar som förekommer här i FL så förstår du själva grejen. Många har avstämningsbehov åratal efter traumat en otrohetsaffär medfört.

Om du ännu inte är övertygad om sambandet Otrohet - Trauma ber jag dig vänligast titta in i länken "6 jobbiga frågeställningar vid otrohet". DBK är en instans för sexberoende, trauma och medberoende. Där förmedlas gällande trolöshet att det klienten upplever är ett fullständigt normalt svar på det trauma som otrohet innebär. Motsäger m a o din tes om otrohet synonymt med icke trauma.

www.dbksverige.se/blogg/2019/9/9/6-jobbiga-frgestllningar-vid-otrohet

Igen då: Jag har inte förnekat förekomsten av svektrauma. Tvärtom. Jag har skrivit det flera gånger.

Men fortfarande är det få människor av de som blir svikna som faktiskt genomgår ett trauma. Då blir det helt felaktigt att benämna skeenden kring upptäckt som traumatiska. 

Och vad jag har sett är de som upplever detta som ett trauma desamma som upplever en skilsmässa som ett trauma. 

• Anonym (FP)
    MammAmma skrev 2022-06-11 00:43:50 följande:
    Jag vet inte var du fått det ifrån att det skulle vara få människor.

Ju längre ett par varit ihop, ju tätare omslingrade deras liv är, desto värre svektrauma.
    Tro fan att en 22-åring efter 1,5 års förhållande utan gemensamma barn och investeringar och kanske lite egna skelett i garderoben, tar det lika hårt som en medelålders, efter 20 lojala års äktenskap, tre barn, hus och gemensamma skulder, skulle göra.

Så ja, absolut har du rätt där, inte ALLA bedragna upplever ett svektrauma. 

Den eventuellt traumatiska upplevelsen handlar inte om antal år tillsammans eller ålder, det handlar om förväntningar på sin partner. Att man målar upp ett ideal ingen människa kan leva upp till och lägger det och andra ansvar på sin partner. 

Så, tvärtemot är svek och break ups enklare att hantera med ålder och erfarenhet. 

Upprepar att det är väldigt få som faktiskt upplever detta som ett trauma och att man ska vara försiktig att slänga termer omkring sig.

"Ett psykiskt trauma uppstår i en situation som är ovanligt uppskakande, hotar något livsviktigt eller är katastrofal. En traumatisk situation kan t. ex. vara en närståendes död, ett självmord i den närmaste kretsen, en allvarlig sjukdom eller skada, en olycka eller våld."

• Anonym (FP)
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-11 02:40:09 följande:
    Det finns givetvis olika sorters trauma i olika svårighetsgrad. Här diskuterar vi som bekant svektrauma/otrohetstrauma. Din förminskning av de psykologiska och fysiska reaktioner vid upptäckten för knappast våra samtal framåt. Uppfattar en fortsatt faktaresistens. Nej det är inte "få människor" som genomlider traumareaktioner vid avslöjad otrogen partner. 

Visa och ta fram underlag på din hypotes om "få traumatiserade partners" tack!! Innan du upprepar samma mantra. Annars får vi svårt att resonera vidare, om du håller för öronen. I själva verket är symtom hos den bedragne som nämnts identiska med dem vid PTSD - posttraumatiskt stressyndrom. 

Otroheten förstör tilliten och den förråda partnern infångas av en känslomässig och psykisk tornado. Förutom humörsvängningar kan reaktionen innebära -

* Att du förvandlas till Sherlock Holmes - undersöker telefoner, bankkortsräkningar, plånböcker, dator etc.

* Att du blir besatt till den punkt att du förlorar fokus på vardagen och försummar det dagliga livet.

* Att du får sömnbrist antingen klarar du inte att somna eller så vaknar du ofta, eller så sover du för mycket.

* Att du utvecklar depressiva drag eller depression.

* Att du upplever ångest.

* Att du isolerar dig socialt eller känslomässigt.

* Att du får vredesutbrott.

* Att du ägnar dig åt att undvika problemet - ofta genom att använda olika beteenden eller kemiska substanser för att för att bedöva sig.

Både du och ditt förhållande är i kris - utan egen förskyllan.

www.dbksverige.se/blogg/2019/9/9/6-jobbiga-frgestllningar-vid-otrohet 

Din argumentationsteknik är förvirrad och mycket bristfällig. 

Att kalla någon som inte tycker som en själv för faktaresistent och liknande är bara lågt. 

Nej, trauma är är en definition och en term och ett tillstånd. Precis som följdtillståndet PTSD.
    "Inom psykologin är man idag återhållsam med användandet av ordet trauma. Våra reaktioner på kriser är vanligtvis övergående. Ett psykologiskt trauma är något som drabbar de som inte återhämtar sig från en dramatisk händelse av egen kraft. Hos dem fastnar istället händelsen och de hemsöks av minnet av det som hänt."

Du försöker vända bevisbördan när du blir ifrågasatt. Det är du som påstår att en otrohet alltid upplevs som ett trauma och då är det du som ska backa det. Jag har flera gånger skrivit själva definitionen av trauma och du klistrar in en lista över något som inte har med det att göra utan hur man eventuellt kan reagera vid otrohet. 
    Fortsätt klistra, men på ingen av dessa sidor kommer du hitta annat än att otrohet, skilsmässa och mycket annat KAN upplevas som ett trauma. 

Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?