• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (Tess)

Tycker du ska prata med din fru om hur hon ser på det först, tala om att du vill ha ett sexliv. Det är dåligt av dig om du är otrogen mot din fru bakom ryggen på henne, vill du vara med någon annan och hon inte är okej med det får du väl lämna förhållandet och bli tillsammans med någon ny som är mer intresserad av sex.

• Anonym (K)

Varför inledde du ens ett förhållande med henne??

Lägg fram förslaget om en älskarinna vid sidan om. Gillar hon inte det, och inte kommer med egna förslag, är det nog dags att skilja sig. 

• Anonym (mina40)

Du kan testa att krydda sexlivet lite, jag har gjort det genom åren med min man, nu senast ville han att jag skulle testa stoppa in ett finger i rumpan på han, vilket jag gjorde men kände att det tog liksom emot så hade stoppat fingret rätt i en skit nageln var full med bajs, höll på att spy fy fan

• Tecum

Det naturliga alternativet är separation, varför utesluter du det? För jag antar att hon inte går med på öppet förhållande. Otrohet är ingen bra lösning men det kan vara så att hon accepterar det, bara hon slipper veta och höra något om det. Den tysta acceptansen är vanligare än man tror.

Jag utgår från att du talat med henne om hur du känner och hur viktigt sex är för dig? Hon vill inte ha sex och vill inte göra något åt det, då är det svårt. 

• Anonym (S)
    Anonym (mina40) skrev 2022-06-05 11:18:48 följande:

Du kan testa att krydda sexlivet lite, jag har gjort det genom åren med min man, nu senast ville han att jag skulle testa stoppa in ett finger i rumpan på han, vilket jag gjorde men kände att det tog liksom emot så hade stoppat fingret rätt i en skit nageln var full med bajs, höll på att spy fy fan

TS skriver att hans fru är konservativ och i princip ointresserad av sex. Att föreslå att hon ska pilla TS i stjärten är knappast steg ett för att lösa problemet.
  • Gameofthrones

Varför skiljer du dig inte? - ärligt talat? Du sårar hela familjen, speciellt din fru.

Är själv gift i många år vi är inte för som många är snarare tvärtom.

Ansök skilsmässa, skriv på dela lika. Köp ut dig eller frun. Beroende på hur ni bor.

Varför valde ni bli tillsammans överhuvudtaget? Visste du att hon var ointresserad av sex? Då får ni skylla er själva lite grann.

Man måste vara öppen, eller att man märker hur ens partner är med sexdriften.

Kommunikation, sex är prio A O eller hur? Det här säger jag inte för att du är man. Det spelar ingen roll vilket kön man är utan ibland måste man fan tänka till. Kvinna som man.

Jag hade inte velat vara tillsammans med en per in med lågt sexdrift eftersom jag har en hög sexlust 

• turbopappan

Tack för alla svar

Vet inte hur man svarar enskilt på varje svar....

Någon frågade: varför inledde du ens ett förhållande med henne? Det var lite mer sex i början av förhållandet, men det handlade såklart om kärlek. Vi var kära och älskade varandra, då vill man ju inte avbryta ett förhållande bara för att hon inte verkar så intresserad av sex. Jag tänkte att det ordnar sig, klart att hon vill ha sex......hon kanske bara är nervös, eller whatever.......jag vet inte, men hoppades det skulle ordna sig. 

Någon annan skrev: "Jag utgår från att du talat med henne om hur du känner och hur viktigt sex är för dig? Hon vill inte ha sex och vill inte göra något åt det, då är det svårt. "

Ja, så är det, har talat med henne om detta många gånger. Men om hon faktiskt inte har någon sexlust så känns det fel att på något sätt tvinga henne till något som hon inte vill. 

Separation? Ja kanske, men för barnens skull så helst inte. 
    Förhållandet är ju bra annars, men hon har ingen sexlust och min sexlust är väldigt stor...........

• turbopappan
    Gameofthrones skrev 2022-06-05 11:38:38 följande:

Varför skiljer du dig inte? - ärligt talat? Du sårar hela familjen, speciellt din fru.

Är själv gift i många år vi är inte för som många är snarare tvärtom.

Ansök skilsmässa, skriv på dela lika. Köp ut dig eller frun. Beroende på hur ni bor.

Varför valde ni bli tillsammans överhuvudtaget? Visste du att hon var ointresserad av sex? Då får ni skylla er själva lite grann.

Man måste vara öppen, eller att man märker hur ens partner är med sexdriften.

Kommunikation, sex är prio A O eller hur? Det här säger jag inte för att du är man. Det spelar ingen roll vilket kön man är utan ibland måste man fan tänka till. Kvinna som man.

Jag hade inte velat vara tillsammans med en per in med lågt sexdrift eftersom jag har en hög sexlust 

jag sårar min fru? ehhhh? hon bryr sig ju inte om vi har sex.........det är ju jag som är sårad
  • Mia99
    turbopappan skrev 2022-06-05 11:44:24 följande:

Tack för alla svar

Någon frågade: varför inledde du ens ett förhållande med henne? Det var lite mer sex i början av förhållandet, men det handlade såklart om kärlek. Vi var kära och älskade varandra, då vill man ju inte avbryta ett förhållande bara för att hon inte verkar så intresserad av sex. Jag tänkte att det ordnar sig, klart att hon vill ha sex......hon kanske bara är nervös, eller whatever.......jag vet inte, men hoppades det skulle ordna sig. 

Någon annan skrev: "Jag utgår från att du talat med henne om hur du känner och hur viktigt sex är för dig? Hon vill inte ha sex och vill inte göra något åt det, då är det svårt. "

Ja, så är det, har talat med henne om detta många gånger. Men om hon faktiskt inte har någon sexlust så känns det fel att på något sätt tvinga henne till något som hon inte vill. 

Förhållandet är ju bra annars, men hon har ingen sexlust och min sexlust är väldigt stor...........

Jag tycker uppriktigt synd om dig, det där måste vara ett stort problem.

När en part visar ointresse för sex i början av relationen, är det sällan som det blir bättre längre fram. Kanske överväger andra faktorer till en början, men så småningom hinner problemen ifatt. Där är du nu.

Av det lilla du skriver, så vet man inte hur hon tänker. Har hon haft en större sexlust i tidigare relationer eller har hon alltid varit sådan? Tänker ifall det är något du gör som får henne avtänd. Det kan vara små saker som man inte ens tänker på, t ex att man tuggar med öppen mun, petar sig i näsan, har mjäll eller har problem med andedräkten. Det kan vara att hon har smärtor under samlag pga torra slemhinnor. Alla de där är saker man kan avhjälpa om man bara känner till det.

Om det däremot är så att hon inte längre finner dig sexuellt attraktiv eller att hon helt enkelt inte tycker om att ha sex över huvud taget, behöver du ta ställning till vad du vill. Klarar du att ha ett liv med en kvinna som inte du har sex med, dvs där du får leva i livslångt celibat? 

Att gå bakom ryggen på henne och skaffa en älskarinna handlar om mer än bara dig. Om det är så att ni har ett exklusivt förhållande med full tillit till varandra, så kan en otrohet skapa livslånga trauman hos både henne och hos barnen. Samt kanske även älskarinnan som kan börja tro att ni en dag kommer att bli ett par. Det vill du inte göra.

Då är det mycket bättre att avbryta relationen och gå skilda vägar. Det gör ont i början men det är det renaste och minst skadliga på sikt. Även för barnen. Tro mig.
  • Anonym (S)
    turbopappan skrev 2022-06-05 11:44:24 följande:

Tack för alla svar

Ni verkar ju helt klart vara inkompatibla när det gäller sex. Hon borde ha varit ärligt mot dig från början med att hon är asexuell. Eftersom du har försökt prata med henne många gånger utan att det har hjälpt, så finns det ju bara två alternativ kvar: stanna kvar och gilla läget eller separera.
Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?