• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (FP)
    MammAmma skrev 2022-06-10 21:30:12 följande:
    Svektrauma är definitivt en riktig grej och väldigt vanligt hos bedragna. 

psychcentral.com/health/long-term-psychological-effects-of-infidelity

www.psychologytoday.com/us/blog/rediscovering-love/201709/how-infidelity-causes-post-traumatic-stress-disorder

Herregud. Varför läser du inte mina poster innan du taggar mig. 

Jag har hela tiden skrivit att otrohet KAN upplevas som ett trauma för vissa. Men det betyder inte att det per definition är ett trauma eller att de flesta upplever det traumatiskt.

Ett getingstick kan döda vissa personer, men sticket anses inte dödligt för det. 

Jag kan nog inte vara tydligare än det jag sammanräknat skrivit i ämnet i mina poster nu. 

• Anonym (FP)
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-10 21:40:06 följande:
    Absolut allt kollas upp! Och Hej FP!
    Här levereras mitt svar gällande otrohet och trauma. 

Härjar alltjämt en plågsam kunskapsresistens här i tråden? Vad ska vi tillsammans hitta på för att finna någon bot mot denna "förnekelsesjuka". Läs, lär och ta in följande:

Det gäller verkligen att ta hand om det trauma, den otrygghet och smärta som den svikna kvinnan/mannen erfar vid upptäckt otrohet. Något psykologikåren ense om här i landet men oxå internationellt finns en samlad kompetens i bemötande och handläggning. Otroheten beskrivs bäst som ett "svektrauma":

"Ett trauma uppstår när en skada orsakas av en chockartad upplevelse av djupgående karaktär. Vid svektrauma kan detta uppstå vid upptäckt av sexuell eller emotionell otrohet, bedrägeri och lögner i relationen, missbruk eller annat agerande som gör övervåld på det outtalade avtal som utgör basen för tillit i en relation". Nämn gärna exakt vad du motsätter dig i stycket. Moment i svektrauman hemsöker definitivt den utsatte som i posttraumatiska stressyndromet. Ja. Absolut. Ta del av ett par otrohetstrådar som förekommer här i FL så förstår du själva grejen. Många har avstämningsbehov åratal efter traumat en otrohetsaffär medfört.

Om du ännu inte är övertygad om sambandet Otrohet - Trauma ber jag dig vänligast titta in i länken "6 jobbiga frågeställningar vid otrohet". DBK är en instans för sexberoende, trauma och medberoende. Där förmedlas gällande trolöshet att det klienten upplever är ett fullständigt normalt svar på det trauma som otrohet innebär. Motsäger m a o din tes om otrohet synonymt med icke trauma.

www.dbksverige.se/blogg/2019/9/9/6-jobbiga-frgestllningar-vid-otrohet

Igen då: Jag har inte förnekat förekomsten av svektrauma. Tvärtom. Jag har skrivit det flera gånger.

Men fortfarande är det få människor av de som blir svikna som faktiskt genomgår ett trauma. Då blir det helt felaktigt att benämna skeenden kring upptäckt som traumatiska. 

Och vad jag har sett är de som upplever detta som ett trauma desamma som upplever en skilsmässa som ett trauma. 

• Anonym (Zlatan)
    turbopappan skrev 2022-06-05 11:05:21 följande:
    Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

Från en man till en annan man: Vilken j****a douch du är. 
  • Anonym (Alla kvinnor är nymfomaner)

Vad är det som är så svårt att fatta kvinnor kan få 50 orgasmer vi ett samlag dubbel slid och klitoris samtidigt
    Och det ger du henne men hon vill endå inte ha sex? 
    Är det så finns det inget att göra 
    Men om du slickar henne till en klitoris orgasm 
    Sen sätter på henne 15 min när hon redan är klar
    Då har du en så är ditt logiska tänkande som en 
    Den hjärndöda hästen i famly guy 
    Om hon är klar tror du på riktigt att hon vill att du ska ligga 
    Svettig och roa dig i 20min när hon vill sovs
    Att ni har jobb och röst rätt gör mig rädd 
    Ni måste tänka om försök få gemensam spännande 
    Sex fantasi så ni kan måla senarior för varandra 
    Och lära er när man kan säga vad det är inte lätt
    Men om du kan säga rätt sak vid exakt rätt tid 
    Det som hetsar henne till orgasm dom orden 
    Kan döda hela intim stunden för du sa för grova
    Grejer när hon inte var i stadiet där hon vill höra dom
    Orden 
    Ja fattar du inte detta köp en dkv

• MammAmma
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 23:33:46 följande:

Igen då: Jag har inte förnekat förekomsten av svektrauma. Tvärtom. Jag har skrivit det flera gånger.

Men fortfarande är det få människor av de som blir svikna som faktiskt genomgår ett trauma. Då blir det helt felaktigt att benämna skeenden kring upptäckt som traumatiska. 

Och vad jag har sett är de som upplever detta som ett trauma desamma som upplever en skilsmässa som ett trauma. 

Jag vet inte var du fått det ifrån att det skulle vara få människor.

Ju längre ett par varit ihop, ju tätare omslingrade deras liv är, desto värre svektrauma.
    Tro fan att en 22-åring efter 1,5 års förhållande utan gemensamma barn och investeringar och kanske lite egna skelett i garderoben, tar det lika hårt som en medelålders, efter 20 lojala års äktenskap, tre barn, hus och gemensamma skulder, skulle göra.

Så ja, absolut har du rätt där, inte ALLA bedragna upplever ett svektrauma. 
  • Anonym (FP)
    MammAmma skrev 2022-06-11 00:43:50 följande:
    Jag vet inte var du fått det ifrån att det skulle vara få människor.

Ju längre ett par varit ihop, ju tätare omslingrade deras liv är, desto värre svektrauma.
    Tro fan att en 22-åring efter 1,5 års förhållande utan gemensamma barn och investeringar och kanske lite egna skelett i garderoben, tar det lika hårt som en medelålders, efter 20 lojala års äktenskap, tre barn, hus och gemensamma skulder, skulle göra.

Så ja, absolut har du rätt där, inte ALLA bedragna upplever ett svektrauma. 

Den eventuellt traumatiska upplevelsen handlar inte om antal år tillsammans eller ålder, det handlar om förväntningar på sin partner. Att man målar upp ett ideal ingen människa kan leva upp till och lägger det och andra ansvar på sin partner. 

Så, tvärtemot är svek och break ups enklare att hantera med ålder och erfarenhet. 

Upprepar att det är väldigt få som faktiskt upplever detta som ett trauma och att man ska vara försiktig att slänga termer omkring sig.

"Ett psykiskt trauma uppstår i en situation som är ovanligt uppskakande, hotar något livsviktigt eller är katastrofal. En traumatisk situation kan t. ex. vara en närståendes död, ett självmord i den närmaste kretsen, en allvarlig sjukdom eller skada, en olycka eller våld."

• Anonym (Karin1)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 23:33:46 följande:

Det finns givetvis olika sorters trauma i olika svårighetsgrad. Här diskuterar vi som bekant svektrauma/otrohetstrauma. Din förminskning av de psykologiska och fysiska reaktioner vid upptäckten för knappast våra samtal framåt. Uppfattar en fortsatt faktaresistens. Nej det är inte "få människor" som genomlider traumareaktioner vid avslöjad otrogen partner. 

Visa och ta fram underlag på din hypotes om "få traumatiserade partners" tack!! Innan du upprepar samma mantra. Annars får vi svårt att resonera vidare, om du håller för öronen. I själva verket är symtom hos den bedragne som nämnts identiska med dem vid PTSD - posttraumatiskt stressyndrom. 

Otroheten förstör tilliten och den förråda partnern infångas av en känslomässig och psykisk tornado. Förutom humörsvängningar kan reaktionen innebära -

* Att du förvandlas till Sherlock Holmes - undersöker telefoner, bankkortsräkningar, plånböcker, dator etc.

* Att du blir besatt till den punkt att du förlorar fokus på vardagen och försummar det dagliga livet.

* Att du får sömnbrist antingen klarar du inte att somna eller så vaknar du ofta, eller så sover du för mycket.

* Att du utvecklar depressiva drag eller depression.

* Att du upplever ångest.

* Att du isolerar dig socialt eller känslomässigt.

* Att du får vredesutbrott.

* Att du ägnar dig åt att undvika problemet - ofta genom att använda olika beteenden eller kemiska substanser för att för att bedöva sig.

Både du och ditt förhållande är i kris - utan egen förskyllan.

• Anonym (FP)
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-11 02:40:09 följande:
    Det finns givetvis olika sorters trauma i olika svårighetsgrad. Här diskuterar vi som bekant svektrauma/otrohetstrauma. Din förminskning av de psykologiska och fysiska reaktioner vid upptäckten för knappast våra samtal framåt. Uppfattar en fortsatt faktaresistens. Nej det är inte "få människor" som genomlider traumareaktioner vid avslöjad otrogen partner. 

Visa och ta fram underlag på din hypotes om "få traumatiserade partners" tack!! Innan du upprepar samma mantra. Annars får vi svårt att resonera vidare, om du håller för öronen. I själva verket är symtom hos den bedragne som nämnts identiska med dem vid PTSD - posttraumatiskt stressyndrom. 

Otroheten förstör tilliten och den förråda partnern infångas av en känslomässig och psykisk tornado. Förutom humörsvängningar kan reaktionen innebära -

* Att du förvandlas till Sherlock Holmes - undersöker telefoner, bankkortsräkningar, plånböcker, dator etc.

* Att du blir besatt till den punkt att du förlorar fokus på vardagen och försummar det dagliga livet.

* Att du får sömnbrist antingen klarar du inte att somna eller så vaknar du ofta, eller så sover du för mycket.

* Att du utvecklar depressiva drag eller depression.

* Att du upplever ångest.

* Att du isolerar dig socialt eller känslomässigt.

* Att du får vredesutbrott.

* Att du ägnar dig åt att undvika problemet - ofta genom att använda olika beteenden eller kemiska substanser för att för att bedöva sig.

Både du och ditt förhållande är i kris - utan egen förskyllan.

Din argumentationsteknik är förvirrad och mycket bristfällig. 

Att kalla någon som inte tycker som en själv för faktaresistent och liknande är bara lågt. 

Nej, trauma är är en definition och en term och ett tillstånd. Precis som följdtillståndet PTSD.
    "Inom psykologin är man idag återhållsam med användandet av ordet trauma. Våra reaktioner på kriser är vanligtvis övergående. Ett psykologiskt trauma är något som drabbar de som inte återhämtar sig från en dramatisk händelse av egen kraft. Hos dem fastnar istället händelsen och de hemsöks av minnet av det som hänt."

Du försöker vända bevisbördan när du blir ifrågasatt. Det är du som påstår att en otrohet alltid upplevs som ett trauma och då är det du som ska backa det. Jag har flera gånger skrivit själva definitionen av trauma och du klistrar in en lista över något som inte har med det att göra utan hur man eventuellt kan reagera vid otrohet. 
    Fortsätt klistra, men på ingen av dessa sidor kommer du hitta annat än att otrohet, skilsmässa och mycket annat KAN upplevas som ett trauma. 

• Elefantmannen2
    Anonym (Karin1) skrev 2022-06-10 16:31:15 följande:
    Du spekulerar alltså endast i avgränsat moment: 
    Annan adekvat frågeställning förnekar eller avvisar du alltså?
    Vi tar i så fall vad vi har att gå på:

"Sannolikt ställer man inte frågan för att man vet att den är sårande, medan ingen mår dåligt över något man inte känner till?".

Artiklar påvisar att den bedragne visst "känner in" (om personen ifråga inte är känslomässigt avstängd eller emotionellt distanserad) när partnern vänstrar. Den otrogne sänder vid försök till "dold otrohet" icke verbala (i sitt kroppsspråk och fysiska uttryckssätt) och verbala budskap (felsägningar, skumt historieberättande osv) samt motsägelsefulla signaler. Sinnesstämningen skiftar på ett obehagligt sätt inför den bedragna. Dem som känslomässigt "luras bäst" med att föra sin kvinna/man och familj (barn tar stor skada av ex vis pappas otrohet mot modern) bakom ljuset är ofta behäftade med en narcissistisk eller psykopatisk personlighetsstörning. Psykologiskt klarar de av sitt "dubbelspel", sin mörkläggning och sitt manipulerande bäst i alla kategorier. De har det liksom i sig, ofta från start. Värt att fundera kring innan man sjunger den otrogne bedragarens lov alltför konsekvent. 

"Rörande att fråga sin partner om man får träffa andra. Väldigt många gör ju inte det, som bekant. och då funderar jag över varför". 

Ja, den frågan är något vi tillsammans får klura ut varför den är så sårande att ställa (din egen fundering och input). 
    Därtill tänker jag trohet är något som värderas mycket högt inledningsvis av en relation. Båda parter är i allmänhet rörande överens. Det kan därför ta emot eller kännas som "ett svek" (eller fräckt rentav) att plötsligt vilja "omförhandla förhållandets fundament". 

Jag förstår inte riktigt. För min del upplever jag dina textmassor all over the place i avsaknad av röd tråd och stringens. 

Vad menar du att jag avvisar eller förnekar något? Det är ju DU som misstolkat två meningar och ifrågasätter det. Då är det väl det jag svarar på och det betyder inte att man förnekar något annat. 

Påstår du att alla alltid märker om partnern är otrogen? Vad har psykopater och narcissister med saken att göra? Varför försöker du skapa en sanning om att barn tar skada av pappans(!?) otrohet mitt i allt?

• Anonym (Bka)

FP. Du lider av svår faktaresistens.  Du är också mer intresserad av ordklyveri än att skapa mer insikt i en fråga. Du diskuterar inte utan säger bara nej till vad folk än skriver om det går emot vad du tror och läser inte de artiklar som hänvisas till. Du kommer inte med några vetenskapliga belägg för att det du påstår är korrekt. Du tillför inget. Kan du komma med något intressant i frågan istället för att klanka ner på andras inlägg? 

Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?