Anonym (FP) skrev 2022-06-10 23:33:46 följande:
Igen då: Jag har inte förnekat förekomsten av svektrauma. Tvärtom. Jag har skrivit det flera gånger.
Men fortfarande är det få människor av de som blir svikna som faktiskt genomgår ett trauma. Då blir det helt felaktigt att benämna skeenden kring upptäckt som traumatiska.
Och vad jag har sett är de som upplever detta som ett trauma desamma som upplever en skilsmässa som ett trauma.
Det finns givetvis olika sorters trauma i olika svårighetsgrad. Här diskuterar vi som bekant svektrauma/otrohetstrauma. Din förminskning av de psykologiska och fysiska reaktioner vid upptäckten för knappast våra samtal framåt. Uppfattar en fortsatt faktaresistens. Nej det är inte "få människor" som genomlider traumareaktioner vid avslöjad otrogen partner.
Visa och ta fram underlag på din hypotes om "få traumatiserade partners" tack!! Innan du upprepar samma mantra. Annars får vi svårt att resonera vidare, om du håller för öronen. I själva verket är symtom hos den bedragne som nämnts identiska med dem vid PTSD - posttraumatiskt stressyndrom.
Otroheten förstör tilliten och den förråda partnern infångas av en känslomässig och psykisk tornado. Förutom humörsvängningar kan reaktionen innebära -
* Att du förvandlas till Sherlock Holmes - undersöker telefoner, bankkortsräkningar, plånböcker, dator etc.
* Att du blir besatt till den punkt att du förlorar fokus på vardagen och försummar det dagliga livet.
* Att du får sömnbrist antingen klarar du inte att somna eller så vaknar du ofta, eller så sover du för mycket.
* Att du utvecklar depressiva drag eller depression.
* Att du upplever ångest.
* Att du isolerar dig socialt eller känslomässigt.
* Att du får vredesutbrott.
* Att du ägnar dig åt att undvika problemet - ofta genom att använda olika beteenden eller kemiska substanser för att för att bedöva sig.
Både du och ditt förhållande är i kris - utan egen förskyllan.
www.dbksverige.se/blogg/2019/9/9/6-jobbiga-frgestllningar-vid-otrohet