• turbopappan

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

• Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?
  • Anonym (Jag)

Jag tycker alltid sådana här trådar är så konstiga. Vill inte min man ha sex med mig så onanerar jag. Och jag tänker att ts borde kunna göra detsamma?

• Elefantmannen2
    Mimosa86 skrev 2022-06-09 16:55:31 följande:
    har du sagt till henne att du antingen vill skiljas alt skaffa en älskarinna för att du inte kan leva såhär längre?

alltså varför inte kräva  parterapi? Hur kan otrohet vara den första lösningen som poppar upp?

vet du, jag förstår dig. Jag skulle heller inte kunna leva ett sexlöst liv. MEN att gå bakom ryggen på min partner och förstöra all tillit och förtroende... finns liksom inte på världskartan att göra så mot någon jag älskar.

Lägg korten på bordet att ni behöver söka hjälp för detta eller lägg fram förslaget om älskarinna alt skiljsmässa.  Ta inte ynkryggsvarianten utan ha lite stake att våga stå upp för vad du vill ha ut av relationen. 

Det verkar ju inte direkt vara "första lösningen"? Det har varit så här länge om jag läser rätt. Och partnern vill inte prata om det. 

Att någon saknar sexlust går sällan att prata bort eller göra något åt via parterapi. Eller via något slags ultimatum: Ställ upp mer eller vi skiljer oss. När man inte ens vill skiljas, bara få ytterligare ett grundläggande behov tillgodosett. 

Det här är ju en väldigt vanlig frågeställning och en problematik som ofta dyker upp i förhållanden över tid. Därav många trådar i ämnet. Jag blir fascinerad över att man som utomstående utan kännedom om förhållandets uppbyggnad direkt kan råda någon om att skilja sig? Varför skulle det nu göra mindre ont för partnern att riva upp hela livet än att någon löser just den biten på annat vis? 

Alla reagerar olika. Men jag vet att många hellre har överseende med nätflirtar, köpesex, KK:s och annat än att rasera allt man byggt upp och trivs med tillsammans. 

• Elefantmannen2
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-09 17:15:06 följande:

Jag tycker alltid sådana här trådar är så konstiga. Vill inte min man ha sex med mig så onanerar jag. Och jag tänker att ts borde kunna göra detsamma?

Varför det? Det ger ju inte närhet, uppskattning, attraktion, endorfiner och mycket annat. 
  • Anonym (FP)
    Anonym (svårt) skrev 2022-06-09 17:09:31 följande:
    Så otrohet är inte riktat mot en person? Märklig uppfattning.
    Man är otrogen för sig själv, inte mot någon. 
  • Anonym (Jag)

Elefantmannen: närhet kan man ju få vid kramar, uppskattning kan man få på en mängd olika sätt. Så det köper jag inte. 

• Mimosa86
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-09 17:26:50 följande:

Det verkar ju inte direkt vara "första lösningen"? Det har varit så här länge om jag läser rätt. Och partnern vill inte prata om det. 

Att någon saknar sexlust går sällan att prata bort eller göra något åt via parterapi. Eller via något slags ultimatum: Ställ upp mer eller vi skiljer oss. När man inte ens vill skiljas, bara få ytterligare ett grundläggande behov tillgodosett. 

Det här är ju en väldigt vanlig frågeställning och en problematik som ofta dyker upp i förhållanden över tid. Därav många trådar i ämnet. Jag blir fascinerad över att man som utomstående utan kännedom om förhållandets uppbyggnad direkt kan råda någon om att skilja sig? Varför skulle det nu göra mindre ont för partnern att riva upp hela livet än att någon löser just den biten på annat vis? 

Alla reagerar olika. Men jag vet att många hellre har överseende med nätflirtar, köpesex, KK:s och annat än att rasera allt man byggt upp och trivs med tillsammans. 

Jag kan såklart bara prata för mig själv men i mitt fall, i alla jag känner som varit med om otrohet så har sveket varit betydligt värre än att partnern haft sex med någon annan. om tilliten får en törn så kan de riva hela fundamentet för relationen och även förstöra för barnen.

varför inte då lägga korten på bordet och kräva en förändring? Jag menar inte att TS ska tvinga frun att ha sex- absolut inte! MEN detta är ett fundamentalt problem för TS och då kan frun inte vifta bort detta eller vägra se att det är ett problem. Hon måste vara delaktig i problemet och komma med lösningar hon med för att rädda relationen. De behöver få igång en dialog, annars funkar det inte. Och kanske lösningen de kommer fram till är att TS får sköta den biten snyggt och diskret med en älskarinna. Men då har frun varit med i beslutet istället för att bli förd bakom ljuset av den person hon ska lita mest på.

varför leva ett liv i lönndom? Det är varken ärligt mot familjen eller honom själv. man måste kunna stå upp för sina val och handlingar- allt annat är fegt.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-09 17:32:19 följande:
    Man är otrogen för sig själv, inte mot någon. 
    Det innebär ett svek att gå bakom ryggen på partnern.
  • Elefantmannen2
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-09 17:34:30 följande:

Elefantmannen: närhet kan man ju få vid kramar, uppskattning kan man få på en mängd olika sätt. Så det köper jag inte. 

Fast inte när du onanerar väl?

Ofta menas avsaknaden av närhet, attraktion och den typen av uppskattning när man pratar om "sexlöst" förhållande, inte bara själva sexakten. Allt detta är grundläggande mänskliga behov. 

Man kan inte tvinga sig själv att ha dessa känslor för sin partner eller sexlust, men det känns empatilöst att inte ha förståelse för att partnern har dessa som alla andra människor. 

Det är heller inget konstigt med att få andra grundläggande behov eller uppskattning uppfyllda på annat håll. Det är mycket märkligt. 

• Anonym (svårt)
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-09 15:25:33 följande:
    Lever i en lögn? Nej då. Inte gillar att ha sex med honom? Jo det gör jag men jag har ingen sexlust. 
    Du skriver ju att du inte är intresserad av sex.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-09 17:15:06 följande:

Suck, har du fortfarande inte förstått skillnaden mellan onani och sex efter alla trådar där det diskuteras? Du skriver samma råd om onani i varenda tråd om sexbrist men tar inte till dig förklaringarna om att sex med en annan människa ger en viss typ av intimitet som man inte kan få på annat sätt.
Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?