• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • Åsa
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-11-07 13:26:37 följande:
    Är era gemensamma totala tillgångar (pengar, fonder, hus, bil, båt etc - lån) 1 200.000 kr så blir Augusts del 600.000 kr (den andra hälften äger du).

De pengarna skall delas på Augusts barn, så om Felicia är är ert gemensamma barn och Disa + Doris är hans barn sen tidigare så stämmer uträkningen. (Ditt barn sedan tidigare ärver inte honom automatiskt).

Alla hans barn har rätt att få ut resten av sina arvslotter när du dör, om det finns något värde kvar då.
    Vad syftar du på med "resten av sina arvslotter"? Får barnen ut en  tredjedel av arvet så har de fått ut hela sitt arv enligt arvsordningen. Begränsas arvet genom testamente till laglotten så har de i och med arv av denna fått ut hela sitt arv enligt lag och testamente. Efterarv blir bara aktuellt för det gemensamma barnet till gifta makar.
  • Anonym (XXX)
    Sharper skrev 2018-11-06 12:45:30 följande:

Vi håller på att skriva äktenskapsförord och testamente då vi båda har barn sent tidigare. Barnen får sin arvslott när föräldern går bort. Resterande del testamenteras till den makan som lever vidare och delas upp den mellan alla barn den dagen den efterlevande makan går bort. Vi ska teckna livförsäkring med varandra som förmånstagare för att kunna lösa ut den andres barn för att kunna bo kvar.

Problemet med det är bara, att den efterlevande maken/makan kan råka ut för en lycksökerska/sol-och-vårare, som lurar av honom/henne alla pengarna medan de är tillsammans. I så fall kan inte barnen göra något åt det nämligen, deras förälder/styvförälder kan göra av med precis alla sina pengar under sin livstid, så att det inte blir något kvar den dag vederbörande dör. 

Behöver inte vara en kärleksbedragare heller för den delen, folk förändras när de blir gamla och han eller hon kan få för sig att skänka stora summor till Cancerfonden eller ett katthem eller en religiös församling. Samma där: vederbörande gör vad h*n vill med pengarna så länge h*n lever...

Om jag hade varit barn/styvbarn och ställts inför det valet, så hade jag valt att ta ut det arv jag kan få på en gång. Hellre än att kanske inte få något om 20 år...
  • Anonym (Ylva/TS)

Felicia är vårt gemensamma barn.

Hur i hundan ärver barnen 400.000 av 600.000?? Jag menar nu hus, bil och sparpengar, resten är inte så viktigt. Men inte menar du att 400.000 av 600.000 blir barnens?!?

• Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (XXX) skrev 2018-11-07 16:52:32 följande:

Problemet med det är bara, att den efterlevande maken/makan kan råka ut för en lycksökerska/sol-och-vårare, som lurar av honom/henne alla pengarna medan de är tillsammans. I så fall kan inte barnen göra något åt det nämligen, deras förälder/styvförälder kan göra av med precis alla sina pengar under sin livstid, så att det inte blir något kvar den dag vederbörande dör. 

Behöver inte vara en kärleksbedragare heller för den delen, folk förändras när de blir gamla och han eller hon kan få för sig att skänka stora summor till Cancerfonden eller ett katthem eller en religiös församling. Samma där: vederbörande gör vad h*n vill med pengarna så länge h*n lever...

Om jag hade varit barn/styvbarn och ställts inför det valet, så hade jag valt att ta ut det arv jag kan få på en gång. Hellre än att kanske inte få något om 20 år...

Förstår dig till viss del, men ett gift par borde ha trygghet med varandra inte giriga särkullbarn. Hade det varit jag, hade jag inte låtit mitt syskons förälder gå från hus och hem.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 16:56:03 följande:

Hur i hundan ärver barnen 400.000 av 600.000?? Jag menar nu hus, bil och sparpengar, resten är inte så viktigt. Men inte menar du att 400.000 av 600.000 blir barnens?!?

Hälften av det är laglotten, så din uträkning på 200.000 stämmer.
  • Åsa

Menade du mitt inlägg?
    Om arvslotten genom testamente begränsas till laglotten blir summan 100 000 kr/barn, men det framgick inte i ditt inlägg om du talade om arvslott eller laglott. I mitt svar var jag tydlig med att jag uttalade mig om arvslott utan testamente.

• Sharper
    Anonym (XXX) skrev 2018-11-07 16:52:32 följande:

Jag skrev lite fel i mitt inlägg. Våra barn sen tidigare förhållande får enbart sin laglott vid dödsfall. Resterande halva testamenterar vi till varandra. Alltså 50% av förälderns halva av tillgångarna. Ser inget fel i den lösningen.
  • Sharper

Skrivs det då testamente och enbart laglotten som gäller får Augusts 2 tidigare barn 100 000:- Var. Felicia får inget automatiskt utan får vänta tills du gått bort också innan hon får något arv och när du gått bort får även de 2 tidigare Barnen sin resterande del av arvet.
  • Anonym (Biobonus)
    Åsa skrev 2018-11-07 16:09:16 följande:

Vad syftar du på med "resten av sina arvslotter"? Får barnen ut en  tredjedel av arvet så har de fått ut hela sitt arv enligt arvsordningen. Begränsas arvet genom testamente till laglotten så har de i och med arv av denna fått ut hela sitt arv enligt lag och testamente. Efterarv blir bara aktuellt för det gemensamma barnet till gifta makar.

Yes, detta stämmer förstås. Såvida han inte testamenterat hälften av pengarna, dvs det som inte är laglotten, till sin fru med fri förfoganderätt för då kan han bestämma att de ska få ut resten av sin arvslott när hon dör. Full äganderätt ger större valfrihet för den efterlevande att bestämma över pengarna.
  • Anonym (visa)
    Sharper skrev 2018-11-07 18:57:10 följande:
    Skrivs det då testamente och enbart laglotten som gäller får Augusts 2 tidigare barn 100 000:- Var. Felicia får inget automatiskt utan får vänta tills du gått bort också innan hon får något arv och när du gått bort får även de 2 tidigare Barnen sin resterande del av arvet.
    Nej, vänta lite nu.... om Augusts två barn får sin laglott enl testamente så har de fått sitt. De får inget mer när Augusts fru avlider.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!