• Sharper

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Vi håller på att skriva äktenskapsförord och testamente då vi båda har barn sent tidigare. Barnen får sin arvslott när föräldern går bort. Resterande del testamenteras till den makan som lever vidare och delas upp den mellan alla barn den dagen den efterlevande makan går bort. Vi ska teckna livförsäkring med varandra som förmånstagare för att kunna lösa ut den andres barn för att kunna bo kvar.

• Sharper
    sextiotalist skrev 2018-11-06 13:47:09 följande:

Men det konceptet så innebär det att de barn som har sin förälder kvar får mycket mindre, eller är det laglotten du tänker på, för arvslotten är den delen som barnen ärver utan testamente (motsvarar giftorrätten).

Ja förlåt, jag menar givetvis laglotten. De får hälften av förälderns halva och den andra halvan testamenteras till den efterlevande :)
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 06:00:26 följande:

Kanske är smart att göra så, men ärver inte barn någon livförsäkring?

Nej man bestämmer en förmånstagare och denne får hela summan. Man kan sätta barnen som förmånstagare och då får de hela summan. Du kan sätta en förälder som förmånstagare och då får denne hela summan. Du bestämmer alltså.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 06:10:25 följande:

Okej, men tycker nog att barnen kan få det och vi sitta kvar i skyddat bo! Det blir ju som att byta pengar.

Anledningen till att jag och mannen har livförsäkring med varandra som förmånstagare är för att kunna lösa ut barnen från gården.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 13:12:43 följande:

Okej. Säg att August har 600.000 värderat som ska fördelas på tre barn (1 mitt), då får Disa och Doris dela på 200.000 och Felicia (mitt) får 100.000 som jag ska förvalta fritt fram till min död? Då behöver jag alltså 200.000 för att lösa ut August barn?

Gäller det laglotten och Felicia enbart är ditt så ska Disa och Doris få 150 000 var. Är Felicia det gemensamma barn får doris och disa 100 000 var och Felicia får vänta .
  • Sharper
    Anonym (XXX) skrev 2018-11-07 16:52:32 följande:

Problemet med det är bara, att den efterlevande maken/makan kan råka ut för en lycksökerska/sol-och-vårare, som lurar av honom/henne alla pengarna medan de är tillsammans. I så fall kan inte barnen göra något åt det nämligen, deras förälder/styvförälder kan göra av med precis alla sina pengar under sin livstid, så att det inte blir något kvar den dag vederbörande dör. 

Behöver inte vara en kärleksbedragare heller för den delen, folk förändras när de blir gamla och han eller hon kan få för sig att skänka stora summor till Cancerfonden eller ett katthem eller en religiös församling. Samma där: vederbörande gör vad h*n vill med pengarna så länge h*n lever...

Om jag hade varit barn/styvbarn och ställts inför det valet, så hade jag valt att ta ut det arv jag kan få på en gång. Hellre än att kanske inte få något om 20 år...

Jag skrev lite fel i mitt inlägg. Våra barn sen tidigare förhållande får enbart sin laglott vid dödsfall. Resterande halva testamenterar vi till varandra. Alltså 50% av förälderns halva av tillgångarna. Ser inget fel i den lösningen.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 16:56:03 följande:

Felicia är vårt gemensamma barn.

Hur i hundan ärver barnen 400.000 av 600.000?? Jag menar nu hus, bil och sparpengar, resten är inte så viktigt. Men inte menar du att 400.000 av 600.000 blir barnens?!?

Skrivs det då testamente och enbart laglotten som gäller får Augusts 2 tidigare barn 100 000:- Var. Felicia får inget automatiskt utan får vänta tills du gått bort också innan hon får något arv och när du gått bort får även de 2 tidigare Barnen sin resterande del av arvet.
  • Sharper
    Anonym (visa) skrev 2018-11-07 19:06:27 följande:

Nej, vänta lite nu.... om Augusts två barn får sin laglott enl testamente så har de fått sitt. De får inget mer när Augusts fru avlider.

Så är de hos oss iaf. De får laglotten när föräldern går bort (hälften av arvslotten). Sen får de vänta på resterande del tills den andra gått bort. Det är en viss procent de ska få då.
  • Sharper
    Limeblad skrev 2018-11-07 22:10:54 följande:

Men då kan ni inte väl ha testamenterat den delen rakt av till den efterlevande utan att den efterlevande får ärva med fri förfoganderätt? Lätt att tolka ?testamentera till varandra? som att det är ?vanligt? arv.

Laglotten får barnen resterande halva blir den andres att förfoga fritt över under sin levnadstid. När även denne går bort ska den andres barn ha resterande del av sitt arv (det var en viss % av det som är kvar) och de andra barnen ska ha sitt.
  • Sharper
    Anonym (XXX) skrev 2018-11-09 04:56:25 följande:

Nu blottar jag kanske min okunskap, men är anledningen till att man betalar dyra premier till en livförsäkring, i stället för att helt enkelt spara (helst investera) dom pengarna, just att man kan styra så att makan/maken får det? Att man håller dom pengarna undan från barnens arvsrätt?

Angående ditt sista stycke, så ÄR det ju så. Och man kan aldrig veta vad personen kommer att få för sig att göra, när h*n blir änka/änkeman. En del blir helt galna och ska ta igen saker de anser sig ha missat under sitt äktenskap: resa, festa, ha älskare/älskarinnor... och då går pengarna fort åt. Och styvbarnen kan inte göra ett skit. Få människor känner lojalitet mot sina styvbarn efter att maken/makan är död... och speciellt om det har gått några år och man kanske har tappat kontakten med dem till och med. Varför då spara pengar åt dem?

Jag skulle som sagt, om jag var styvbarnet, kräva ut min andel direkt - för annars får jag kanske inget när den dagen kommer. 

Jag och min man har 2 barn var sen tidigare förhållande, inga gemensamma. Barnen får sin laglott den dagen föräldern går bort, och för att den andre ska kunna bo kvar bland annat har vi livförsäkringar på varandra för att kunna lösa ut dom. Resterande del av arvet får barnen vänta på tills den andra går bort. Och den summan är inget som sparas utan är till för att den efterlevande ska kunna bo kvar själv tex och inte bli tvingad till att flytta osv. Det handlar inte om att barnen "inte ska få något" men hade vi haft gemensamma barn hade dom fått vänta tills vi båda gått bort innan de får något arv, så ser inte något fel i att barnen enbart får sin laglott först och resterande del den dagen båda är borta.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 05:33:33 följande:

Att ärva är pengar man inte hade, men att lösa ut någon är pengar man sparat under en livstid eller en försäljning av ett livsverk. Då ska man trösta makens/makans barn med det och samtidigt ge sina egna ett upp och ner vänt liv, kanske en trång hyreslägenhet på översta våningen. Utan kapital.

Tänk på det ni särkullbarn, ni är inte mer värda än bröstarvingar.

Fast de handlar ju inte om vad barn är värda och inte värda. Klart barnen ska ha arv efter sin förälder, inget snack om saken. På dig låter de som om jubinte vill att hand barn ska ha något alls!
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 10:16:26 följande:

Uppfattade inte detta som en fråga.

För att vi inte vill ge en hel livförsäkring till särkullbarn, vi vill kunna leva tryggt efter gud förbjude varandras bortgång. Vi har liksom fler barn än bara de specifika barnen att ta hand om. Jag tycker inte särkullbarn ska snuva åt sig på direkten, utan vänta som alla andra och nu går inte det juridiskt, så då vill vi minimera det så gott det går.

Fast det handlar ju inte om att ge en hel livförsäkring till någon. Hade ni inte haft några barn alls sen tidigare hade ju ni ärvt varandra helt om ni är gifta. Nu har ni barn sen tidigare och då är livförsäkringen bra för att kunna betala laglotten eller hela arvet (beroende på om man väljer att skriva testamente om att barnen enbart ska ha laglotten) om man tex äger fastighet eller så med betydande värde.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 10:50:45 följande:

Det är ju det som är, vi bor i en fastighet som går många generationer bakåt och att låta denna fastighet falla i händerna på obehöriga (läs barnens släkt på andra sidan), skulle vara förödande. Vi vet tyvärr att bägge sidor är väldigt giriga med ytterst små skrupler. Vilka odds är det att bägge ex är av samma korn??

Jag vill verkligen ge barnen pengar, men inte allt och inget hus.

Då är de ju bara att ge barnen den summan som är laglotten (om man skriver testamente om det aåklart) så är det ur vägen... min man har bott på gården i 10 år, hans barn är födda här. Vi äger hälften var men hans halva är enskild egendom. Går han bort före mig bor jag kvar och löser ut hans barn med laglotten med hjälp av livförsäkringen, resterande del får de när jag gått bort. Allt står i de papper vi skrivit hos juristen. Men när jag går bort delas inte resterande arv på 4 barn (jag har 2 barn och min man har 2 barn) utan hans barn ska ha en mindre del eftersom de fått en del redan tidigare.
  • Sharper
    olof 45 skrev 2018-11-09 11:31:24 följande:

Hans halva är hans enskilda egendom? Förstår du vad det innebär? 

Som jag tolkar det: om han dör först, så blir hans dödsbo den enskilda egendomen (=50% av gården), PLUS hans 50% andel av giftorättsgodset, där din andel av gården ligger. Summan blir att 75% av gårdens värde ingår i hans dödsbo, och du har bara 25% kvar. 

Har han testamenterat egendomen till dig? Alltså så att hans barn bara ska få ut sin laglott (=den del man inte kan testamentera bort)?

Om ja; då får barnen hälften av 75%s delen av gården de annars skulle ärva. Alltså 37,5%. Du själv har majoritet, 62,5%, och kan köpa ut dem.

Om Nej; då ärver hans barn (för ni har alltså inga gemensamma?) 75% av gården. Du sitter på 25%, och dina barn får ännu ingenting. Hans barn har majoritet och kan tvinga dig att flytta ut...

Ja han har testamenterat till mig. Anledningen till att hans del är enskild egendom är för att han bott i 10 år och betalat både på lån och gjort renoveringar. Idag finns inget övervärde på gården då han köpte ut exfrun för 3 år se. Jag gick in som hälftenägare utan att betala en krona kontant just för att lånen är på nästan hela det värde som var för 3 år sen. Planen är dock att köpa min mans föräldrahem om några år och då ska hans halva inte vara enskild egendom utan det gäller enbart nu när vi bor här.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-13 08:10:05 följande:

Vilka följder, Nämn ett exempel?

Det blir inte så man skrivit och arvet delas inte så som man önskat. När det är särkullbarn mm inblandat är det knepigare och svårare nämligen än om man enbart har gemensamma barn.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-13 08:49:01 följande:

Varför?

Tex så ärver du inte din man automatiskt som vid enbart gemensamma barn. Hans halva är hans barns om man inte skriver testamente korrekt.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!