Anonym (XXX) skrev 2018-11-09 04:56:25 följande:
Nu blottar jag kanske min okunskap, men är anledningen till att man betalar dyra premier till en livförsäkring, i stället för att helt enkelt spara (helst investera) dom pengarna, just att man kan styra så att makan/maken får det? Att man håller dom pengarna undan från barnens arvsrätt?
Angående ditt sista stycke, så ÄR det ju så. Och man kan aldrig veta vad personen kommer att få för sig att göra, när h*n blir änka/änkeman. En del blir helt galna och ska ta igen saker de anser sig ha missat under sitt äktenskap: resa, festa, ha älskare/älskarinnor... och då går pengarna fort åt. Och styvbarnen kan inte göra ett skit. Få människor känner lojalitet mot sina styvbarn efter att maken/makan är död... och speciellt om det har gått några år och man kanske har tappat kontakten med dem till och med. Varför då spara pengar åt dem?
Jag skulle som sagt, om jag var styvbarnet, kräva ut min andel direkt - för annars får jag kanske inget när den dagen kommer.
Jag och min man har 2 barn var sen tidigare förhållande, inga gemensamma. Barnen får sin laglott den dagen föräldern går bort, och för att den andre ska kunna bo kvar bland annat har vi livförsäkringar på varandra för att kunna lösa ut dom. Resterande del av arvet får barnen vänta på tills den andra går bort. Och den summan är inget som sparas utan är till för att den efterlevande ska kunna bo kvar själv tex och inte bli tvingad till att flytta osv. Det handlar inte om att barnen "inte ska få något" men hade vi haft gemensamma barn hade dom fått vänta tills vi båda gått bort innan de får något arv, så ser inte något fel i att barnen enbart får sin laglott först och resterande del den dagen båda är borta.