• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • modsey
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:18:02 följande:

Ett barn som bor med sina båda föredrar ska ärva mer än särkullbarnen.

Varför?
  • Anonym (Ylva/TS)
    modsey skrev 2018-11-08 08:35:05 följande:

Varför?

För att den andra föräldern behöver 1.bo kvar med barnen, 2.försörja de kvarlämnade barnen (de andra får stöd från staten), 3.bägge föredrar har gemensamt byggt upp något för sina gemensamma barn (som knappast exen ska komma in och snuva). Rättvisa!
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:34:14 följande:

När min pappa dog fick alla syskon olika summor. Det är så det är.

Det får stå för dig. Frågan är om din man värderar sina barn så olika.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Limeblad skrev 2018-11-08 08:38:54 följande:

Det får stå för dig. Frågan är om din man värderar sina barn så olika.

Haha nej det får inte stå för mig, det står för fakta! Inte svårare än så.
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:39:54 följande:

Haha nej det får inte stå för mig, det står för fakta! Inte svårare än så.

Fakta? Det är ju utifrån ett testaments som frångår från standard. Skriver man inget testamente hade barnen fått lika stor andel av pappans förmögenhet, sin arvslott. Dock att det gemensamma barnet hade fått vänta med sin del. DET är fakta.
  • sextiotalist
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:34:14 följande:
    När min pappa dog fick alla syskon olika summor. Det är så det är.
    Fast det valde din pappa. Min sambo har valt att alla ska få lika mycket.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:18:02 följande:

Ett barn som bor med sina båda föredrar ska ärva mer än särkullbarnen.

Ja, totalt, när båda föräldrarna är döda, men skall det verkligen ärva mer av den förälder som det har gemensamt med särkullbarnen?

Alla pappans barn borde ärva lika stor del av honom när han dör. Du vill ordna så att hans barn sedan tidigare bara skall få sin laglott medan ert gemensammå barn får hela sin arvslott.

Exakt hur stor delen blir beror ju på hur många syskon det finns, vilket alltid är fallet. Finns 8 halvsyskon får man såklart mindre del än om det bara finns 2.

Om din man har 300 000 att fördela mellan sina barn så bör hans bägge tidigare barn och ert gemensamma få 100 000 kr var (arvslott) för att det skall vara rättvist. Inte att det gemensamma får 200 000 och de bägge andra får 50 000 var (laglott).

Jag förstår att det gemensamma inte får ut sina 200 000 direkt i så fall utan först när den andra föräldern dör, vilket är just vad ni vill åt (att ni kvarlevande vuxna får så mycket som möjligt), men i slutändan får då det gemensamma barnet mer.

Ni tänker mer på er själva än på rättvisa mellan barnen. Skall det bli mer rätt bör ni ta livförsäkring för att kunna ge alla barn sin arvslott, inte bara laglotten.
  • sextiotalist
    Limeblad skrev 2018-11-08 08:42:53 följande:
    Fakta? Det är ju utifrån ett testaments som frångår från standard. Skriver man inget testamente hade barnen fått lika stor andel av pappans förmögenhet, sin arvslott. Dock att det gemensamma barnet hade fått vänta med sin del. DET är fakta.

Exakt.

Om man nu har ett gemensamt boende, så förstår jag absolut att man vill bo kvar. Det kan man lösa på olika sätt, ett sätt är att via incitament be särkullbarnen att avstå från sin del tills dess båda är borta alternativt gör sig av med det gemensamma boendet, ett annat sätt är att fixa en livförsäkring så att man kan lösa ut barnen.

• sextiotalist
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:38:33 följande:
    För att den andra föräldern behöver 1.bo kvar med barnen, 2.försörja de kvarlämnade barnen (de andra får stöd från staten), 3.bägge föredrar har gemensamt byggt upp något för sina gemensamma barn (som knappast exen ska komma in och snuva). Rättvisa!
    Rent krasst så kommer, om det skulle inträffa, också få hjälp med försörjningen av barnen via barnpensionen (som även hans tidigare barn kommer att få).
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:38:33 följande:

1) det hjälper livförsäkring till med.

2) även här kan livförsäkring användas, men annars är det jobb och ev försörjningsbidrag man använder. Varför skulle den andra föräldern få stöd från staten? Alla pappans kvarlevande barn får väl samma eventuella stöd? Särkullbarnet har också blivit av med en far och försörjare.

3) Det är knappast något ex som ärver något, utan alla pappans barn skall få lika av det som pappan byggt upp. Har han slutat bygga för sina tidigare barn för att han fick ett barn till? Är de tidigare barnen inte värda att ta del av något han åstadkommit åren efter skilsmässan?
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!