• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • Anonym (Ylva/TS)

Att ärva är pengar man inte hade, men att lösa ut någon är pengar man sparat under en livstid eller en försäljning av ett livsverk. Då ska man trösta makens/makans barn med det och samtidigt ge sina egna ett upp och ner vänt liv, kanske en trång hyreslägenhet på översta våningen. Utan kapital.

Tänk på det ni särkullbarn, ni är inte mer värda än bröstarvingar.

• Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 05:33:33 följande:

Att ärva är pengar man inte hade, men att lösa ut någon är pengar man sparat under en livstid eller en försäljning av ett livsverk. Då ska man trösta makens/makans barn med det och samtidigt ge sina egna ett upp och ner vänt liv, kanske en trång hyreslägenhet på översta våningen. Utan kapital.

Fast de handlar ju inte om vad barn är värda och inte värda. Klart barnen ska ha arv efter sin förälder, inget snack om saken. På dig låter de som om jubinte vill att hand barn ska ha något alls!
  • Pope Joan II

Särkullbarn är naturligtvis också bröstarvingar.
  • modsey

Nu är jag inte särkullsbarn men två av mina barn är det och min man har en dotter sen tidigare som är det. Det är LIKA mycket värda och är bröstarvingar till mig / min man.

Jag förstår inte varför du krånglar till det så mycket när det är SÅ enkelt att lösa. Jo det kostar i form av en bra livförsäkring. Men det är alla våra barn värda för att det ska bli rättvist
  • sextiotalist

Men sambons tidigare barn är lika mycket värda som vårt gemensamma, finns inte i min världsbild att de inte ska få lika mycket av sin pappa, när den tiden kommer.
    Jag har fortfarande full förståelse att man vill bo kvar, men i de flesta fall är själva nettovärdet (efter tagit bort lån etc) att de går att ha en livförsäkring som löser den biten.
    När det gäller andra tillgångar så kan man hantera dessa genom att inte ha gemensamma konto, äktenskapsförord eller det man anser sig vara bekväm med. Man kan även ge varandra gåvor under äktenskapet som kan vara enskild egendom. Så det finns många sätt att skapa skydd så man inte behöver gå från hus och hem om det värsta skulle hända.
  • FuckGoggleAskMe
    Att ärva är pengar man inte hade, men att lösa ut någon är pengar man sparat under en livstid eller en försäljning av ett livsverk. Då ska man trösta makens/makans barn med det och samtidigt ge sina egna ett upp och ner vänt liv, kanske en trång hyreslägenhet på översta våningen. Utan kapital. Tänk på det ni särkullbarn, ni är inte mer värda än bröstarvingar.

Att ärva är att få pengar man haft rätt till sedan man föddes enligt lagen. Att lösa ut någon är att ha kvar 50% av totala giftorättgodset (dvs de pengar man sparat under en livstid, plus tex ett halvt hus), och se till att barnen får det dom har rätt till, dvs förälderns del av sparande etc.
  • Ess
    Anonym (Dottern) skrev 2018-11-09 05:25:32 följande:

Härligt att få ärva. Båda mina föräldrar är döda, jag har inte ärvt av någon av dem

Jag räknar inte att få ärva något efter mina heller, jag hoppas att de lever upp sina pengar så länge de kan och orkar. Sen så äger de dessutom inget av värde.
    Jag tycker att alla som sitter och gnuggar händerna och väntar på sina arv, förtjänar att få vänta förgäves. Hoppas deras föräldrar sätter sprätt på sina pengar.
  • Anonym (visa)
    Att lösa ut någon görs smidigast med en livförsäkring och då behöver inga hus säljas.

Tänk på att särkullbarn inte är värda mindre än de barn man fått med sin nuvarande partner.
  • Anonym (L)
    Ess skrev 2018-11-09 08:32:24 följande:

Jag räknar inte att få ärva något efter mina heller, jag hoppas att de lever upp sina pengar så länge de kan och orkar. Sen så äger de dessutom inget av värde.

Jag tycker att alla som sitter och gnuggar händerna och väntar på sina arv, förtjänar att få vänta förgäves. Hoppas deras föräldrar sätter sprätt på sina pengar.

Det hoppas jag med! Är själv särkullebarn och hoppas innerligt att det inte kommer finnas nåt större att ärva. Kommer inte kräva nåt efter min pappa, hans fru får gärna bo kvar i deras lilla hus osv. Dock hoppas jag att det blir rättvist när hon går bort, att inte mina bonussyskon får allt.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2018-11-09 08:32:24 följande:
    Eller så gör man som min mamma, att hon ger bort det som hon tycker är viktigt att stanna i släkten. Pengarna ska hon absolut behålla, om hon lever upp dom tycker jag är helt rätt, men jag är glad att hon har gett bort sommarhuset, som jag, när sonen har fast arbete, kommer ge dela mitt ägande med i framtiden.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!