• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • sextiotalist
    Sharper skrev 2018-11-06 15:18:33 följande:

Ja förlåt, jag menar givetvis laglotten. De får hälften av förälderns halva och den andra halvan testamenteras till den efterlevande :)

Eftersom många inte vet skillnaden så känns det bra om man försöker klargöra.
  • modsey
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 20:43:29 följande:

Tror inte det hjälper, det går väl oxå direkt till barn?

Nej den kan man styra. Jag o min man har skrivit den på varandra, just för att kunna lösa ut varandras barn och ändå bo kvar.
  • FuckGoggleAskMe

Kära TS, här kommer ytterligare ett inlägg som är väl menat, men som du inte kommer att gilla. Av dina inlägg kan man utläsa att din förståelse om de juridiska termerna är luddig, du verkar ha missuppfattat eller förbisett några basala saker, och om man bortser från den judiska biten, använder du några ord på fel sätt och har ingen vidare satsbyggnad eller grammatisk kunskap. Ursäkta om detta låter otrevligt, men ärligt talat, om du svänger ihop ett testamente på egen hand, byggd på någon av de berömda 7 alternativen, är det stor risk att resultatet inte alls blir vad du avsett. Jag tvivlar inte på att du är våldsamt duktig på något annat här i livet, men inse att varken juridik eller skrivning är din specialité. Ta hjälp av en advokat för Guds skull! Jag bryr mig inte om att ge råd om hur du ska skriva testamentet etc, för du har fått flera bra råd redan som du misstrott, förlöjligat eller missförstått. Gå till en advokat som du litar på! Och även om du inte kommer att tro det, så skriver jag detta för att jag vill dig väl (jag unnar alla att få sin vilja igenom beträffande testamenten).

• Anonym (Ylva/TS)
    modsey skrev 2018-11-06 17:58:10 följande:

Nej den kan man styra. Jag o min man har skrivit den på varandra, just för att kunna lösa ut varandras barn och ändå bo kvar.

Kanske är smart att göra så, men ärver inte barn någon livförsäkring?
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 06:00:26 följande:

Nej man bestämmer en förmånstagare och denne får hela summan. Man kan sätta barnen som förmånstagare och då får de hela summan. Du kan sätta en förälder som förmånstagare och då får denne hela summan. Du bestämmer alltså.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Sharper skrev 2018-11-07 06:02:19 följande:

Nej man bestämmer en förmånstagare och denne får hela summan. Man kan sätta barnen som förmånstagare och då får de hela summan. Du kan sätta en förälder som förmånstagare och då får denne hela summan. Du bestämmer alltså.

Okej, men tycker nog att barnen kan få det och vi sitta kvar i skyddat bo! Det blir ju som att byta pengar.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 06:10:25 följande:

Okej, men tycker nog att barnen kan få det och vi sitta kvar i skyddat bo! Det blir ju som att byta pengar.

Anledningen till att jag och mannen har livförsäkring med varandra som förmånstagare är för att kunna lösa ut barnen från gården.
  • modsey
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 06:00:26 följande:

Jo de har en liten del även där men det stora arvet/ delen de ärver är ju deras vinst av huset ( dom i vårt fall är hyfsat stort) då vi har gemensamma yngre barn är det också viktigt att den överlevande föräldern kan bo kvar. Men det är också viktigt att våra stora barn får sin lagliga del och inte åka behöva ens känna att de borde vänta för sina yngre halvsyskon skull. Därför har vi köpt rätt storalivförsäkringar
  • Anonym (Ylva/TS)

Smart!

Sharper skrev 2018-11-07 06:49:23 följande:

Anledningen till att jag och mannen har livförsäkring med varandra som förmånstagare är för att kunna lösa ut barnen från gården.

• Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 06:51:19 följande:

Smart!

Ja, det är smart.... och skrevs redan som 3e kommentar i tråden.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!