• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 07:54:41 följande:

Nu är du ute och cyklar.

Arvslotten är den del som man ärver efter sina föräldrar, utan testamente.

Det man alltid har rätt till (om man är särkullbarn eller föräldrarna inte är gifta med varandra) är laglotten, som är halva arvslotten.

Läs igen. Anonym (?) har rätt, och du skriver egentligen samma sak. Laglotten utgör hälften av arvslotten och eftersom laglotten är en del av arvslotten kan inte arvslotten testamentets bort, utan man får skriva med andra ord i testamentet.
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 07:17:00 följande:

Ni vet ju inte vilket testamente jag har skaffat/köpt, det är från ett vida känt företag.

Det är ju som att jag skulle fråga dig "Vilken klänning skall jag välja? Jag har 7 alternativ. De är från ett känt märke, men jag tänker inte berätta vilka de är. Du borde kunna råda mig ändå, så skall jag tolka ditt svar och se vilken som bäst stämmer överrens"(fast kanske obefintliga alternativ nummer 9 hade varit bäst...).

Konsekvenserna av att (och risken att) det blir fel klänning blir dock mindre.
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 08:10:27 följande:

Vilket är precis vad jag skrev. Arvslotten är laglotten+den disponibla kvoten. Alltså kan inte arvslotten testamenteras bort (som TS skriver i rubriken att hon vill) eftersom den till hälften består av laglotten.

Nej, laglotten är halva arvslotten. Det är laglotten som som inte kan testamenteras bort.
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 08:17:16 följande:

Men snälla du. Arvslotten består av till hälften av laglotten och till hälften av den disponibla kvoten. Den disponibla kvoten är delen som kan skänkas till annan. Jag vill bara hjälpa dig att använda rätt vokabulär då det annars kan få stora konsekvenser om testamentet blir fel.

Fast fortfarande är din användning av begreppen fel. Laglotten är den del av arvslotten som inte kan testamenteras bort, fast egentligen kan man det, men en bröstarvinge kan klandra testamentet och då få ut sin laglott. Så ts har inte använt begreppen fel
  • Anonym (Ylva/TS)

Citerat ur en artikel från expressen:

Dina barn kanske har vuxit upp till skitstövlar? Du kan i princip aldrig göra dem arvlösa, men du har rätt att testamentera bort hälften av arvslotten, alltså allt utöver laglotten. Skriver du i testamentet att en arvinge inte ska få något, faller ditt önskemål automatiskt om arvingen inte kräver sin laglott.

• Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 08:14:39 följande:

De har alltid rätt att få ut sin laglott direkt oavsett vad du skrivit.

Fast jag har aldrig påstått annat. Du är inte direkt relevant.
  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:24:25 följande:

Fast fortfarande är din användning av begreppen fel. Laglotten är den del av arvslotten som inte kan testamenteras bort, fast egentligen kan man det, men en bröstarvinge kan klandra testamentet och då få ut sin laglott. Så ts har inte använt begreppen fel

Ja, du kan testamentera bort allcdin kvarlåtenskap men arvingen kan som sagt alltid klandra det och få ut sin laglott. Det är i tråden helt klart att TS när hon skriver arvslott menar den disponibla kvoten.

Du och jag skriver i grunden exakt samma sak men uttrycker oss olika. Det jag säger är att hon kan inte med testamente försäkra sig om att särkullbarnen ej ska ärva arvslotten (vilket är hennes rubrik). Detta eftersom halva arvslotten är laglotten som de alltid kan kräva att få.
  • Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:20:56 följande:

Nej, laglotten är halva arvslotten. Det är laglotten som som inte kan testamenteras bort.

Laglotten + disponibla delen = arvslotten.

Antag att :

Laglotten = gul

Disponibla delen = blå

Arvslotten = grön (gul+blå)

Du kan inte testamentera bort grön, eftersom gul ingår i grönt och aldrig går att få bort. Du måste benämna blå som blå i ditt testamente. Skriver du grön (arvslott) blir det ogiltigt.
  • Anonym (Ylva/TS)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:24:25 följande:

Precis och det jag vill få till.

Ni ser, det finns de som verkligen vet vad de pratar om och bara genom det kan jag utgöra mina alternativ mer ingående.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 08:29:41 följande:

Ja, du kan testamentera bort allcdin kvarlåtenskap men arvingen kan som sagt alltid klandra det och få ut sin laglott. Det är i tråden helt klart att TS när hon skriver arvslott menar den disponibla kvoten.

Du och jag skriver i grunden exakt samma sak men uttrycker oss olika. Det jag säger är att hon kan inte med testamente försäkra sig om att särkullbarnen ej ska ärva arvslotten (vilket är hennes rubrik). Detta eftersom halva arvslotten är laglotten som de alltid kan kräva att få.

Du har så fel
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-06 08:30:11 följande:

Laglotten + disponibla delen = arvslotten.

Antag att :

Laglotten = gul

Disponibla delen = blå

Arvslotten = grön (gul+blå)

Du kan inte testamentera bort grön, eftersom gul ingår i grönt och aldrig går att få bort. Du måste benämna blå som blå i ditt testamente. Skriver du grön (arvslott) blir det ogiltigt.

Du har också så fel
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!