• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 20:46:30 följande:
    Men den som vet, vet ju utan att jag behöver visa. Jag är inte ute efter "den som gissar närmast", gissa det kan jag med göra.
    Då kanske du ska fråga någon som sysslar med detta som yrke? Dvs ta kontakt med en advokat som faktiskt har rätt svar.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (?) skrev 2018-11-05 22:00:03 följande:

Kan bara uppmana er att prata ihop er hur ni vill ha det. Vad ska hända när den första dör? Vad ska hända när den andra dör? Sedan går ni till en jurist, för ni verkar ha riktigt dålig koll på juridiken kring detta då du blandar ihop arvslott och laglott och inte har koll på hur livförsäkring funkar. Några universella 7 alternativ finns inte.

Undra vem som har noll koll. Arvslott och laglott är inte samma sak. Så blanda ihop.. Knappast.

Jo det finns 7 alternativ i det juridiska testamente jag köpt och laddat ner. SUCK. Du verkar ju inte veta nånting. Varför ge mig råd?
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (Ana) skrev 2018-11-05 22:03:43 följande:

Då kanske du ska fråga någon som sysslar med detta som yrke? Dvs ta kontakt med en advokat som faktiskt har rätt svar.

Ja för du är ju definitivt inte en av de som själv erfarit mitt dilemma. Varför ger du mig "råd"?
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:04:07 följande:
    Undra vem som har noll koll. Arvslott och laglott är inte samma sak. Så blanda ihop.. Knappast.
    Jo det finns 7 alternativ i det juridiska testamente jag köpt och laddat ner. SUCK. Du verkar ju inte veta nånting. Varför ge mig råd?
    Det är väl just när det inte är samma sak som det är möjligt att blanda ihop?

Du kommer aldrig kunna få något svar på ett forum som detta som du kan lita på. Ni behöver en riktig jurist.

Hur skall folk här kunna veta vad du köpt online? Det finns som sagt inte 7 universella alternativ. Vi själva var i samma situation som er, men satte oss ner tillsammans med en jurist och skrev ner hur vi ville ha det utifrån vem som dör först, och vad som händer sedan. Vi skrev samtidigt äktenskapsförord där vi också tog hjälp av juristen.
    Nu var just vår jurist en väns svärmor (utbildad inom området) så vi löste det privat, men det kan ju inte vara svårt att googla fram någon att gå till.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:05:19 följande:
    Ja för du är ju definitivt inte en av de som själv erfarit mitt dilemma. Varför ger du mig "råd"?
    Rådet att kontakta en jurist är det enda vettiga råd att ge i en sådan här tråd. Du kan inte sätta er framtid på spel genom att lyssna på anonyma främlingar som kan säga vad som helst utan substans.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:05:19 följande:
    Då jag inte kan något om detta så ger jag dig inga råd gällande din specifika fråga utan föreslår att du frågar en yrkeskunnig. Du verkar frustrerad och arg över att du inte får "rätt" svar, så istället för att bli otrevlig kanske du ska fråga någon som faktiskt ska kunna svara på frågan.

Gjorde en snabb googling och du kanske hittar ditt svar här:

avtal24.se/viktigt-att-veta-gallande-sarkullbarn-testamente-och-arv

seb.se/privat/ekonomikollen/familj-och-juridik/sarkullbarn-tank-pa-det-har
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 22:09:46 följande:

Det är väl just när det inte är samma sak som det är möjligt att blanda ihop?

Du kommer aldrig kunna få något svar på ett forum som detta som du kan lita på. Ni behöver en riktig jurist.

Hur skall folk här kunna veta vad du köpt online? Det finns som sagt inte 7 universella alternativ. Vi själva var i samma situation som er, men satte oss ner tillsammans med en jurist och skrev ner hur vi ville ha det utifrån vem som dör först, och vad som händer sedan. Vi skrev samtidigt äktenskapsförord där vi också tog hjälp av juristen.

Nu var just vår jurist en väns svärmor (utbildad inom området) så vi löste det privat, men det kan ju inte vara svårt att googla fram någon att gå till.

Laglott går ej att testamentera bort, arvslott går.

Har inte pratat om 7 universala alternativ, du gjorde det påhittet. Har pratat om 7 alternativ utifrån det jag har, sen att du hittar på får lastas dig själv.

Det kostar för mycket, sist betalade vi 5000.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (Ana) skrev 2018-11-05 22:12:34 följande:

Då jag inte kan något om detta så ger jag dig inga råd gällande din specifika fråga utan föreslår att du frågar en yrkeskunnig. Du verkar frustrerad och arg över att du inte får "rätt" svar, så istället för att bli otrevlig kanske du ska fråga någon som faktiskt ska kunna svara på frågan.

Gjorde en snabb googling och du kanske hittar ditt svar här:

avtal24.se/viktigt-att-veta-gallande-sarkullbarn-testamente-och-arv

seb.se/privat/ekonomikollen/familj-och-juridik/sarkullbarn-tank-pa-det-har

Otrevlig? Ska man bara säga ja tack och amen för att man startar en tråd? Ska man inte ha ett kritiskt tänkande? Jag ifrågasätter hur jag vill om jag anser att det är fel. Inget konstigt med det, snarare konstigt med tvärtom.
  • Limeblad

Ett alternativ är att särkullebarnen får sin arvslott om de väntar med att få ut arvet till båda dött men att de bara får ärva laglotten om de vill få ut sitt arv direkt efter sin förälders död. Då får de incitament att vänta.

• Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:14:06 följande:
    Laglott går ej att testamentera bort, arvslott går.
    Har inte pratat om 7 universala alternativ, du gjorde det påhittet. Har pratat om 7 alternativ utifrån det jag har, sen att du hittar på får lastas dig själv.
    Det kostar för mycket, sist betalade vi 5000.
    Ja, men det var ju därför jag initialt skrev att för att kunna svara på vilket av de 7 alternativen ni skall välja så måste vi kunna veta vilka de är. Just eftersom de inte är universella.

Jag tänker att det ändå är värt att lägga några tusenlappar på att få detta ordentligt gjort. Du kan som sagt inte få någon information här som du kan lita på och det är rätt mycket på spel.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!