• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • EnAnonumius
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:14:06 följande:
    Laglott går ej att testamentera bort, arvslott går.
    Har inte pratat om 7 universala alternativ, du gjorde det påhittet. Har pratat om 7 alternativ utifrån det jag har, sen att du hittar på får lastas dig själv.
    Det kostar för mycket, sist betalade vi 5000.
    Jag har läst alla fina svar i tråden.
    Hur skall folk kunna ge dig konkreta råd om Du sitter och inte delger information till folk alls. 
    Det enda du sitter babblar (ja jag skriver babblar) om, är att "det finns sju alternativ att välja på" och du har då köpt ett testamente online, och då frågar vilken "alternativ är bäst".

Hur hade du tänkt dig att folk skall fatta på absolut NOLL information från ditt håll vad du vill ha hjälp med?

Vilka ÄR dessa s.k sju alternativ?  Det struntar du totalt att upplysa om.
    Det du väljer, istället, är att bli sur och frustrerad när folk inte kan ge dig konkreta svar, på absolut noll information du har delgivit dem.

Jag har bara ett enda råd till dig att ge dig. Kontakta en jurist i stället för att "köpa testamente" online med "7 alternativ", och sedan ge absolut noll information samtidigt som du ber om hjälp, på ett forum, för att sedan bli sur och frustrerad på svaren. Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ylva/TS)
    EnAnonumius skrev 2018-11-05 22:28:06 följande:

Jag har läst alla fina svar i tråden.

Hur skall folk kunna ge dig konkreta råd om Du sitter och inte delger information till folk alls. 

Det enda du sitter babblar (ja jag skriver babblar) om, är att "det finns sju alternativ att välja på" och du har då köpt ett testamente online, och då frågar vilken "alternativ är bäst".

Hur hade du tänkt dig att folk skall fatta på absolut NOLL information från ditt håll vad du vill ha hjälp med?

Vilka ÄR dessa s.k sju alternativ?  Det struntar du totalt att upplysa om.

Det du väljer, istället, är att bli sur och frustrerad när folk inte kan ge dig konkreta svar, på absolut noll information du har delgivit dem.

Jag har bara ett enda råd till dig att ge dig. Kontakta en jurist i stället för att "köpa testamente" online med "7 alternativ", och sedan ge absolut noll information samtidigt som du ber om hjälp, på ett forum, för att sedan bli sur och frustrerad på svaren.

Varför ödslar du ens tid på mig? Förstår du inget så håll dig i rätt forum för dig.
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:21:22 följande:

Ja det alternativet fanns med, har du varit med om att göra ett sånt testamente?

Har varken läst eller skrivit ett sånt testamente.
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 22:24:52 följande:
    När de båda är döda blir det väl ändå särkullbarnen som ärver allt 50/50? Såvida inte andra arvingar skrivits in i testamentet istället. Det verkar inte finnas gemensamma barn. Varför skulle de vilja vänta på sin arvslott när de ändå kommer få dela på resten senare. Det är rätt elakt att skriva att de bara skall ärva laglotten och när både TS och maken är döda skall de inte få något av resten. Vem skall få det då?
    Har inte läst så noga hur många barn det handlar om. Men om det finns flera barn och bara ett tar ut sin laglott direkt lär de övriga barnen få en större arvslott sen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:22:25 följande:

Jag betalade för det så det är legitimt

Bara för att du betalat för det betyder inte nödvändigtvis att det är rätt formulerat för att vara juridiskt bindande. Har sett flera sådana som vid en arvstvist visar sig inte vara vatten värda då de är felformulerade. Sedan är det viktigt att ni fullt ut förstår konsekvenserna av era val och det behövs en jurist till. T.ex. om ni väljer alternativet som limeblad föreslår ovan och barnen då väljer att få sin laglott direkt. Vad händer då med resterande del? Om den ärvs av den kvarvarande maken med full äganderätt, vad vill ni sedan ska hända med pengarna när denne dör? Ska hans/hennes barn ärva allt? Eller ska ert gemensamma barn få mer? Eller ska det ges bort till katthemmet? Det är alltså mycket mer komplext än en blankett från internet kan hjälpa er med.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:27:43 följande:
    Varför är det inte rätt, vad är din grund för det? Vad vet då om oss?
    Min grund är att det sades av en person som jobbar inom familjerätt. Det var väl just svar från kunniga personer du ville ha?
  • EnAnonumius
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:05:19 följande:
    Ja för du är ju definitivt inte en av de som själv erfarit mitt dilemma. Varför ger du mig "råd"?
    Men herregud.
    Vad var det nu för FEL med det rådet; att råda dig till att kontakta en advokat?

Motivera ditt svar sakligt och rationellt.

• EnAnonumius
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:27:43 följande:
    Varför är det inte rätt, vad är din grund för det? Vad vet då om oss?
    Jag anser att du inte skall sitta och förvänta dig att få vettiga svar, när du vägra att ge någon information ALLS.

Detta VÄGRAR du att:

1 Ge bakomliggande information om hur det ser ut för dig och din sambo och vad tanken är bakom testamentet

2 Skriver inget om dessa s.k "sju alternativ " som skall finnas påp ett testamente du har betalat och laddat ned fårn nätet.

Sedan så KRÄVER du att folk skall kunna svar på vilka av dessa "sju alternativ" som är bäst för ER situation. Drömmer

• Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 22:33:42 följande:

Min grund är att det sades av en person som jobbar inom familjerätt. Det var väl just svar från kunniga personer du ville ha?

Hittar ingen relevans i det du säger
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:50:17 följande:

Hittar ingen relevans i det du säger

Då kan jag bara beklaga. Du verkar, som sagt, vara på hugget. Eftersom du inte vill ta till dig några råd och inte verkar förstå problematiken i dina inlägg så kanske jag bara skall föreslå att ni väljer Alternativ Nummer 5?

Hur var det nu med den där "vädjan"? Du funderar på om det är ett alternativ trots att du inte vet om det är juridiskt hållbart, och trots att du säger att ingen kommer bry sig om någon vädjan.
  • Anonym (A)

Den här tråden är helt obegriplig. Vilka är dessa 7 alternativ?

Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!