• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • Anonym (Är jurist)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:50:17 följande:

Hittar ingen relevans i det du säger

Finns INGEN seriös jurist som ge er ett svar med den knapphändig infon du är villig att ge. Ett köpt standard testament funkar ENDAST i standard situationer, det du beskriver är ingen sådan och testamentet kommer inte hålla för en överklagan.

Gå till en jurist och betala för riktig hjälp, allt annat är idioti.

FYI din attityd i svaren mot de som försöker hjälpa dig är under all kritik och fruktansvärt otrevligt. Gör inte att man vill hjälpa dig direkt så enda tipset du får är att kontakta en jurist.
  • Anonym (Ylva/TS)

Ni är ju inte direkt exemplariska själva. Otrevlig i tonen är ni jag är verkligen inte på hugget utan har rätt att säga ifrån om jag vill, tragiskt att ni tror jag säger ja till allt bara för att jag bett om råd. Märkligt.

För övrigt tycker jag ingen av er har kommit med nåt relevant, det är bara hejdlöst gissat och hörsägen "nån jag jobbar med sa så", det håller inte för mig. Man kan inte gissa i såhär viktiga frågor och ärligt talat förstår jag inte varför ni skriver i min tråd om ni inget vet???

• Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 06:13:34 följande:

Ni är ju inte direkt exemplariska själva. Otrevlig i tonen är ni jag är verkligen inte på hugget utan har rätt att säga ifrån om jag vill, tragiskt att ni tror jag säger ja till allt bara för att jag bett om råd. Märkligt.

För övrigt tycker jag ingen av er har kommit med nåt relevant, det är bara hejdlöst gissat och hörsägen "nån jag jobbar med sa så", det håller inte för mig. Man kan inte gissa i såhär viktiga frågor och ärligt talat förstår jag inte varför ni skriver i min tråd om ni inget vet???

Har du inte förstått:

1) Varför ingen orkar vara så trevlig mot dig?

2) Varför du inte kan få något svar i den här tråden?

3) Att du fått 2 viktiga råd - använd inte det testamente du köpt online, och kontakta en jurist.

Om du menar mig med att "nån jag jobbar med sade så" så missade du att läsa kommentarerna ordentligt. Jag syftade till att det finns en person i tråden som jobbar med familjerätt, som du svarade otrevligt, och där du ignorerade att den typ av testamenten du har skaffat inte bör användas.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-06 06:24:59 följande:

Har du inte förstått:

1) Varför ingen orkar vara så trevlig mot dig?

2) Varför du inte kan få något svar i den här tråden?

3) Att du fått 2 viktiga råd - använd inte det testamente du köpt online, och kontakta en jurist.

Om du menar mig med att "nån jag jobbar med sade så" så missade du att läsa kommentarerna ordentligt. Jag syftade till att det finns en person i tråden som jobbar med familjerätt, som du svarade otrevligt, och där du ignorerade att den typ av testamenten du har skaffat inte bör användas.

Ni vet ju inte vilket testamente jag har skaffat/köpt, det är från ett vida känt företag. Ni skämmer ju verkligen ut er själva med detta beteende. Ni framstår som tonåringar som inte får sin vilja fram. Jag eftersöker annat än "sök jurist", eller "du har fel dokument". Det efterfrågar jag inte, eftersom jag redan bestämt mig för dessa dokument. Har ni inga relevanta fakta eller erfarenheter så låt bli att råda mig. Mycket enkelt.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (Är jurist) skrev 2018-11-06 02:53:43 följande:

Finns INGEN seriös jurist som ge er ett svar med den knapphändig infon du är villig att ge. Ett köpt standard testament funkar ENDAST i standard situationer, det du beskriver är ingen sådan och testamentet kommer inte hålla för en överklagan.

Gå till en jurist och betala för riktig hjälp, allt annat är idioti.

FYI din attityd i svaren mot de som försöker hjälpa dig är under all kritik och fruktansvärt otrevligt. Gör inte att man vill hjälpa dig direkt så enda tipset du får är att kontakta en jurist.

Det finns seriösa, KUNNIGA, jurister som inte behöver denna såkallade bristande information du gapar om, utan en sådan klarar av att ge råd ändå. Utan alternativ. Låter ju helt befängt. Man vet exakt vad som gäller och utefter det kan jag sedan gå igenom mina alternativ och komma fram till vad det är.

Ni behöver inte mina alternativ, för det kommer inte bli relevant iallafall.
  • Limeblad

Tror du att att familjerättsjurister skulle ge dig tvärsäkra råd på internet utan att ha alla fakta?

• Anonym (?)

TS, jag vet inte vad du är ute efter här men kan bara upprepa att det inte finns någon seriös jurist som kommer säga "gör så här, det här är bäst" med den information du gett. Ingen. Sen vill jag ge ett tips om du ändå går vidare med ditt testamente från nätet. Du använder konsekvent uttrycket arvslott felaktigt i den här tråden, och om du gör det även i testamentet blir testamentet felaktigt. Arvslotten är laglotten+den disponibla kvoten och det är den disponibla kvoten du kan testamentera bort. Arvslotten går inte att testamentera bort då hälften av den är laglotten.

• sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 07:44:38 följande:

TS, jag vet inte vad du är ute efter här men kan bara upprepa att det inte finns någon seriös jurist som kommer säga "gör så här, det här är bäst" med den information du gett. Ingen. Sen vill jag ge ett tips om du ändå går vidare med ditt testamente från nätet. Du använder konsekvent uttrycket arvslott felaktigt i den här tråden, och om du gör det även i testamentet blir testamentet felaktigt. Arvslotten är laglotten+den disponibla kvoten och det är den disponibla kvoten du kan testamentera bort. Arvslotten går inte att testamentera bort då hälften av den är laglotten.

Nu är du ute och cyklar.

Arvslotten är den del som man ärver efter sina föräldrar, utan testamente.

Det man alltid har rätt till (om man är särkullbarn eller föräldrarna inte är gifta med varandra) är laglotten, som är halva arvslotten.
  • Anonym (Ylva/TS)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 07:54:41 följande:

Nu är du ute och cyklar.

Arvslotten är den del som man ärver efter sina föräldrar, utan testamente.

Det man alltid har rätt till (om man är särkullbarn eller föräldrarna inte är gifta med varandra) är laglotten, som är halva arvslotten.

Halleluja! Äntligen någon som vet vad den pratar om!

Har du särkullbarn? Vad skulle/har ni gjort isåfall?
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 07:44:38 följande:

Du yrar verkligen i nattmössan. Inget av det du säger är förankrat i kunskap.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!