• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • sextiotalist
    Anonym (visa) skrev 2018-11-06 08:30:11 följande:

Laglotten + disponibla delen = arvslotten.

Antag att :

Laglotten = gul

Disponibla delen = blå

Arvslotten = grön (gul+blå)

Du kan inte testamentera bort grön, eftersom gul ingår i grönt och aldrig går att få bort. Du måste benämna blå som blå i ditt testamente. Skriver du grön (arvslott) blir det ogiltigt.

Det blir inte ogiltigt, däremot kan en bröstarvinge klandra testamentet och få ut sin laglott. Klandrar inte bröstarvinge testamentet så kommer det vara giltigt.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 08:28:51 följande:

Fast jag har aldrig påstått annat. Du är inte direkt relevant.

Du frågade ju vad som händer om du testamenterar full förfoganderätt till maken. Du frågade om barnen kan kräva sin del. Varför frågade du om du visste svaret?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 08:30:30 följande:

Precis och det jag vill få till.

Ni ser, det finns de som verkligen vet vad de pratar om och bara genom det kan jag utgöra mina alternativ mer ingående.

Men vi skriver ju precis samma sak som sextiotalist allihop! Lycka till med ditt internet-testamente och låt på sä sätt era stackars barn få reda upp er skit efter er död istället för att ta hjälp av en riktig jurist. Nu lämnar jag, tror det framgår klart för andra som läser den här tråden hur de bör agera i en liknande situation.
  • Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:32:37 följande:

Det blir inte ogiltigt, däremot kan en bröstarvinge klandra testamentet och få ut sin laglott. Klandrar inte bröstarvinge testamentet så kommer det vara giltigt.

Risken är ju att om grön klandras får de ut hela grön, medan blå inte kan klandras. Bättre då att direkt i testamentet skilja ut gul och blå.
  • Anonym (visa)
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 08:35:58 följande:

Men vi skriver ju precis samma sak som sextiotalist allihop! Lycka till med ditt internet-testamente och låt på sä sätt era stackars barn få reda upp er skit efter er död istället för att ta hjälp av en riktig jurist. Nu lämnar jag, tror det framgår klart för andra som läser den här tråden hur de bör agera i en liknande situation.

Tack för dina klargöranden - jag har lärt mig mycket! Som sagt, andra än TS kan troligen ha stor nytta av dina råd.
  • sextiotalist
    Anonym (visa) skrev 2018-11-06 08:37:06 följande:

Risken är ju att om grön klandras får de ut hela grön, medan blå inte kan klandras. Bättre då att direkt i testamentet skilja ut gul och blå.

Absolut, men finns det ett testamente, (gjort korrekt, bevittnat etc) så är det nog inte mer än laglott de kan få ut.
  • Ess
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 20:43:29 följande:
    Tror inte det hjälper, det går väl oxå direkt till barn?
    Nej den går till förmånstagaren, och vem det ska va väljer du själv.

• Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:56:06 följande:

Absolut, men finns det ett testamente, (gjort korrekt, bevittnat etc) så är det nog inte mer än laglott de kan få ut.

"...nog..."?

TS behöver träffa juridisk expert just för att undvika "nog".
  • Limeblad
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:56:06 följande:

Det är riktigt. Men om ? är jurist (som följer Samfundets regler) kan hen inte ge rådet att skriva ett testamente som inte kommer hålla för rättslig prövning.

Så i stort sett skriver ni samma sak. Laglotten kan man inte med bindande verkan testamentera bort (iom att ett sånt testamente kan klandras). Därför skulle därför vara oetiskt att ge rådet göra det.
  • sextiotalist
    Limeblad skrev 2018-11-06 09:05:56 följande:

Det är riktigt. Men om ? är jurist (som följer Samfundets regler) kan hen inte ge rådet att skriva ett testamente som inte kommer hålla för rättslig prövning.

Så i stort sett skriver ni samma sak. Laglotten kan man inte med bindande verkan testamentera bort (iom att ett sånt testamente kan klandras). Därför skulle därför vara oetiskt att ge rådet göra det.

Jag anser också att man behöver en jurist för att upprätta testamente, det kommer jag göra även om sonen kommer ärva allt efter mig, men det är för att säkra upp att det ska vara enskild egendom.

Vi har inga gemensamma egendomar av värde sambon och jag.

Att jag skrev att testamentet inte är ogiltigt om man inte undantar laglotten är för att man måste vara medveten om att det krävs en aktiv handling för att få ut sin laglott, om den testamenterats bort.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!