• Limeblad

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Ett alternativ är att särkullebarnen får sin arvslott om de väntar med att få ut arvet till båda dött men att de bara får ärva laglotten om de vill få ut sitt arv direkt efter sin förälders död. Då får de incitament att vänta.

• Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:21:22 följande:

Ja det alternativet fanns med, har du varit med om att göra ett sånt testamente?

Har varken läst eller skrivit ett sånt testamente.
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 22:24:52 följande:
    När de båda är döda blir det väl ändå särkullbarnen som ärver allt 50/50? Såvida inte andra arvingar skrivits in i testamentet istället. Det verkar inte finnas gemensamma barn. Varför skulle de vilja vänta på sin arvslott när de ändå kommer få dela på resten senare. Det är rätt elakt att skriva att de bara skall ärva laglotten och när både TS och maken är döda skall de inte få något av resten. Vem skall få det då?
    Har inte läst så noga hur många barn det handlar om. Men om det finns flera barn och bara ett tar ut sin laglott direkt lär de övriga barnen få en större arvslott sen.
  • Limeblad

Tror du att att familjerättsjurister skulle ge dig tvärsäkra råd på internet utan att ha alla fakta?

• Limeblad
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:56:06 följande:

Absolut, men finns det ett testamente, (gjort korrekt, bevittnat etc) så är det nog inte mer än laglott de kan få ut.

Det är riktigt. Men om ? är jurist (som följer Samfundets regler) kan hen inte ge rådet att skriva ett testamente som inte kommer hålla för rättslig prövning.

Så i stort sett skriver ni samma sak. Laglotten kan man inte med bindande verkan testamentera bort (iom att ett sånt testamente kan klandras). Därför skulle därför vara oetiskt att ge rådet göra det.
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 09:16:28 följande:

Jag vill inte testamentera bort den bara arvslotten och Vårt gemensamma bo. Vi äger hälften av huset, men vi har inte direkt lust att skänka hälften vid gud förbjude ev bortgång. Dessutom vill vi ha pengar till ev begravning osv. Inget våra barn ska behöva betala.

Vad snackar du om? Begravningen bekostas av dödsboet före arvsskifte. Inte av ens barn (om man inte är helpank och barnen vill det för att få en fin begravning). All egendom, inklusive ert hem, ingår i dödsboet och som (efter lösen av skulder) delas upp i arvslotter eller laglotter eller på annat sätt (beroende på hur ni agerar
  • Limeblad
    Sharper skrev 2018-11-07 21:36:33 följande:

Så är de hos oss iaf. De får laglotten när föräldern går bort (hälften av arvslotten). Sen får de vänta på resterande del tills den andra gått bort. Det är en viss procent de ska få då.

Men då kan ni inte väl ha testamenterat den delen rakt av till den efterlevande utan att den efterlevande får ärva med fri förfoganderätt? Lätt att tolka ?testamentera till varandra? som att det är ?vanligt? arv.
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 01:35:56 följande:

Hur blir det då

Om den efterlevande maken hade ärvt med äganderätt (alltså inte med fri förfoganderätt) hade särkullbarnen, som fått ut sitt arv som laglotten, inte fått något mer. Vid den andre makens bortgång hade det gemensamma barnet ärvt alla pengar som finns kvar (om det inte finns särkullebarn på andra sidan så att säga) eftersom det inte finns några syskon att dela med. Det är därför det är så viktigt att låta en jurist som jobbar med familjerätt skriva så det blir rätt. Så man inte (ofrivilligt) hamnar i en situation där två barn får 8,3% var av hela förmögenhetsmassan (sin laglott) och ett barn i slutändan får resten (hoppas jag inte räknade fel nu).
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 07:55:22 följande:

Fast det blir ju rättvist som en jurist förklarade för oss en gång, eftersom särkullbarnen annars får mer än bröstarvingar, iom särkullbarnen har föräldrar på andra sidan som vårt gemensamma inte får del av. Alla barn har två egna föräldrar att ärva, oavsett nyfamilj.

Ja det är olika vad man tycker är rättvist. Det är givetvis inte konstigt att det gemensamma barnet ska få hela delen från sin egna förälder. Men den får ju också 2/3 av den andre förälderns förmögenhet. Halvsyskon 1 får 1/6 och halvsyskon 2 får 1/6. Vet inte om jag tycker det är rättvist.
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:17:04 följande:

Fast helsyskon får ju inte ens 1/6 av deras mammas förmögenhet. Vårt gemensamma har ju större rätt i VÅRA fastigheter än särkullbarnen. Ska de alltså få både våran och deras mamma, så får vårt inget? Mm man definitierar ju rättvisa olika som sagt

I mitt i lägg har jag ju inte skrivit något om mammans del utan bara om pappans del. 1/6 av pappans del respektive 2/3 av pappans del. Jag hade tyckt att det kändes konstigt om jag skulle få 4 gånger mer pengar än mina syskon om vår gemensammaförälder dog. Om pappan har 1 miljon i tillgångar (efter skulder) så får särkullbarnen ca 167 000 kr och det gemensamma barnet 667 000 kr (utifrån att den andre föräldern dör i närtid så det gemensamma barnet får ut sitt arv innan förmögenheten hinner ändras). Att det gemensamma barnet sen när mamman dör får 1 000 000 kr utöver ovan har jag inte ifrågasatt rimligheten i.
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:34:14 följande:

När min pappa dog fick alla syskon olika summor. Det är så det är.

Det får stå för dig. Frågan är om din man värderar sina barn så olika.
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:39:54 följande:

Haha nej det får inte stå för mig, det står för fakta! Inte svårare än så.

Fakta? Det är ju utifrån ett testaments som frångår från standard. Skriver man inget testamente hade barnen fått lika stor andel av pappans förmögenhet, sin arvslott. Dock att det gemensamma barnet hade fått vänta med sin del. DET är fakta.
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 09:09:02 följande:

Nej DET är INTE fakta. Herregud jag vet väl mer om min pappa än du så bara lägg ner. Han hade INGET testamente, endast livförsäkringar och det gick på åldrar (dvs hemmaboende barn fick mer ur försörjning synvinkel). Vad är det ni inte förstår?! Ärligt, lägg bara ner och sluta vanhedra min pappa!!

Suck. Har inte skrivit om din pappa. Du kommenterade mitt exempel om att det gemensamma barnet skulle få 4 ggr så mycket som vardera halvsyskon. Läs om läs rätt. Du skrev att syskon får olika. Att det är fakta. Det behöver inte vara fakta (skrev jag). Orkar inte med dig nu. Hoppas barnens pappa tänker en gång extra iaf.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!