• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • olof 45

Så du vill ha proffshjälp gratis? Det är vad du säger? Och du slår ner på alla som inte ger dig den gratis-service du begärt?

Intressant... 

Jag är jurist i grunden, OCH jag har varit med min bror som gått igenom exakt samma process... Tre "kullar", plus en vilja att få behålla sitt hem, etc. Allt löste sig fint i slutändan.

Och jag tänker inte ge dig några råd. Eftersom du är otrevlig.

Ha en trevlig dag!

• Regndamen
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 09:37:57 följande:

Alternativen är inte till för dig, utan för mig att avgöra efter alla råd eller brist på..

Ibland undrar jag verkligen om folk läser in mer än nödvändigt i trådar här på fl. Med vilja eller inte, det kan man undra.

Då kör du på 42.
  • Anonym (Är jurist)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 07:20:48 följande:

Det finns seriösa, KUNNIGA, jurister som inte behöver denna såkallade bristande information du gapar om, utan en sådan klarar av att ge råd ändå. Utan alternativ. Låter ju helt befängt. Man vet exakt vad som gäller och utefter det kan jag sedan gå igenom mina alternativ och komma fram till vad det är.

Ni behöver inte mina alternativ, för det kommer inte bli relevant iallafall.

Nej ingen seriös jurist skulle kunna ge er råd med så lite info. Vad du ha seriösa råd gå till en riktig jurist. Du är väldigt naiv och din reaktion på råden du får är extremt barnslig.

Väx upp helt enkelt.
  • Anonym (b)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:14:06 följande:
    Laglott går ej att testamentera bort, arvslott går.

Har inte pratat om 7 universala alternativ, du gjorde det påhittet. Har pratat om 7 alternativ utifrån det jag har, sen att du hittar på får lastas dig själv.

Det kostar för mycket, sist betalade vi 5000.
    Vad betalade ni 5000 för?
    Ni har alltså ännu inget testamente?
    Tycker inte ett juristarvode är för högt för att säkra sin trygghet på ålderdomen.
  • Anonym (Ylva/TS)

Bra, då tycker jag ni söker upp annan tråd så slipper jag både eran okunskap och otrevligheter. Win Win!

En seriös jurist vet PRECIS vad denne talar om när man nämner sådant här, så den fungerar inte med mig.

Vad vi betalade 5000 för har jag redan svarat på. Att jag ens svarar..

• EnAnonumius
    Anonym (visa) skrev 2018-11-06 08:20:27 följande:
    Det är ju som att jag skulle fråga dig "Vilken klänning skall jag välja? Jag har 7 alternativ. De är från ett känt märke, men jag tänker inte berätta vilka de är. Du borde kunna råda mig ändå, så skall jag tolka ditt svar och se vilken som bäst stämmer överrens"(fast kanske obefintliga alternativ nummer 9 hade varit bäst...).
    Konsekvenserna av att (och risken att) det blir fel klänning blir dock mindre.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 08:26:40 följande:

Citerat ur en artikel från expressen:

Dina barn kanske har vuxit upp till skitstövlar? Du kan i princip aldrig göra dem arvlösa, men du har rätt att testamentera bort hälften av arvslotten, alltså allt utöver laglotten. Skriver du i testamentet att en arvinge inte ska få något, faller ditt önskemål automatiskt om arvingen inte kräver sin laglott.

Märkligt att ingen citerar detta..
  • Åsa
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 09:16:28 följande:
    Jag vill inte testamentera bort den bara arvslotten och Vårt gemensamma bo. Vi äger hälften av huset, men vi har inte direkt lust att skänka hälften vid gud förbjude ev bortgång. Dessutom vill vi ha pengar till ev begravning osv. Inget våra barn ska behöva betala.
    Nu handlar det ju inte om att den kvarlevande skänker bort något,  vad som i så fall försvinner är inte efterlevande makes egendom att ge bort, utan tillhör genom arv den bortgångnes arvingar.

Gången är:
    A dör.
    Bodelning görs (på samma sätt som vid en skilsmässa). Vardera makens skulder räknas alltså av från hans/hennes tillgångar. Ev överskott (enskild egendom ej inräknad) delas i två delar. Överlevande make B:s "halva" är hans/hennes giftorättsgods.
    Från bortgångne maken A:s "halva" av överskottet dras begravningskostnader på samma sätt som övriga skulder. (Jag utgår här från att det blir ett överskott i bodelningen.)
    Vad som blir kvar är arvet. Det går utan testamente till A:s arvingar (barnen) att dela lika på. Med testamente kan barnens del begränsas till hälften av arvet, den andra hälften kan den bortgångne ha testamenterat till ex make.

Det enklaste i ert fall borde alltså vara ett inbördes testamente där ni testamenterar all egendom utom barnens laglott till varandra. För personer i arbetslivet finns ofta försäkringar via arbetet eller privata försäkringar som kan täcka kostnader vid dödsfall, men sådant får man kolla upp om man har. Ni bör gå till en jurist för att få detta rätt med tanke på farhågor om strul med släktingar etc. Har ni inte råd med de tusenlapparna är troligen inte egendomen värd tillräckligt för att det ska vara värt besväret att testamentera om den heller.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 10:54:16 följande:

Märkligt att ingen citerar detta..

Varför skulle någon citera detta? Det är ju precis samma information som förmedlats till dig. Du kunde alltså nöjt dig med att googla Expressen från början.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-06 11:08:35 följande:

Varför skulle någon citera detta? Det är ju precis samma information som förmedlats till dig. Du kunde alltså nöjt dig med att googla Expressen från början.

Nä för alla ändrar efter gång. Undrar varför du tror att du har relevans att komma med? Tycker mest det är upprepning och brist på kompetens.

Men fortsätt och ödsla tid på nån du anser vara för dum för att ta till sig råd som du bestämt ska svälja dessa med hull och hår. Föreslår att du hittar någon annan att hunsa med, med härskartekniker. Tack ändå.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!