• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 22:11:19 följande:

Rådet att kontakta en jurist är det enda vettiga råd att ge i en sådan här tråd. Du kan inte sätta er framtid på spel genom att lyssna på anonyma främlingar som kan säga vad som helst utan substans.

Sant
  • Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:04:07 följande:

Undra vem som har noll koll. Arvslott och laglott är inte samma sak. Så blanda ihop.. Knappast.

Jo det finns 7 alternativ i det juridiska testamente jag köpt och laddat ner. SUCK. Du verkar ju inte veta nånting. Varför ge mig råd?

Det är just eftersom jag jobbar med familjerätt som jag inte tänker ge dig något svar, och det är ingen med kompetens som kommer göra det på ett forum. Vi vet inget om vilka värden det handlar om, vad ni vill ska hända vid den enes eller bådas bortgång etc. Så ni bör som sagt tänka igenom vad ni vill och sedan låta en jurist upprätta testamentet. Testamenten som laddas ner från nätet är inte rätt i ert fall (och nästan aldrig). Det är den enda rekommendation jag kan ge er!
  • Anonym (Ylva/TS)
    Limeblad skrev 2018-11-05 22:16:29 följande:

Ett alternativ är att särkullebarnen får sin arvslott om de väntar med att få ut arvet till båda dött men att de bara får ärva laglotten om de vill få ut sitt arv direkt efter sin förälders död. Då får de incitament att vänta.

Ja det alternativet fanns med, har du varit med om att göra ett sånt testamente?
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (?) skrev 2018-11-05 22:21:00 följande:

Det är just eftersom jag jobbar med familjerätt som jag inte tänker ge dig något svar, och det är ingen med kompetens som kommer göra det på ett forum. Vi vet inget om vilka värden det handlar om, vad ni vill ska hända vid den enes eller bådas bortgång etc. Så ni bör som sagt tänka igenom vad ni vill och sedan låta en jurist upprätta testamentet. Testamenten som laddas ner från nätet är inte rätt i ert fall (och nästan aldrig). Det är den enda rekommendation jag kan ge er!

Jag betalade för det så det är legitimt
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:16:23 följande:
    Otrevlig? Ska man bara säga ja tack och amen för att man startar en tråd? Ska man inte ha ett kritiskt tänkande? Jag ifrågasätter hur jag vill om jag anser att det är fel. Inget konstigt med det, snarare konstigt med tvärtom.
    Precis, otrevlig. Båda dina svar till mig är otrevliga i tonen. Man kan säga samma sak på flera sätt men du väljer att hugga på en gång.

Kontakta en jurist, betala ett par tusenlappar och få bra hjälp. Skulle aldrig sätta min tillit när det gäller så här viktiga saker till främlingar på ett internetforum.
  • Anonym (visa)
    När de båda är döda blir det väl ändå särkullbarnen som ärver allt 50/50? Såvida inte andra arvingar skrivits in i testamentet istället. Det verkar inte finnas gemensamma barn. Varför skulle de vilja vänta på sin arvslott när de ändå kommer få dela på resten senare. Det är rätt elakt att skriva att de bara skall ärva laglotten och när både TS och maken är döda skall de inte få något av resten. Vem skall få det då?
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (Ana) skrev 2018-11-05 22:23:19 följande:

Precis, otrevlig. Båda dina svar till mig är otrevliga i tonen. Man kan säga samma sak på flera sätt men du väljer att hugga på en gång.

Kontakta en jurist, betala ett par tusenlappar och få bra hjälp. Skulle aldrig sätta min tillit när det gäller så här viktiga saker till främlingar på ett internetforum.

Jag hugger ingenting, du ansvarar för dina egna reaktioner inte jag.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:22:25 följande:
    Jag betalade för det så det är legitimt
    Legitimt eller ej, det handlade ju om att det inte är rätt i ert fall att använda er av dessa. Hur kommer det sig att du inte vill lita på den person som faktiskt verkar jobba med detta?
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 22:24:52 följande:
    När de båda är döda blir det väl ändå särkullbarnen som ärver allt 50/50? Såvida inte andra arvingar skrivits in i testamentet istället. Det verkar inte finnas gemensamma barn. Varför skulle de vilja vänta på sin arvslott när de ändå kommer få dela på resten senare. Det är rätt elakt att skriva att de bara skall ärva laglotten och när både TS och maken är döda skall de inte få något av resten. Vem skall få det då?
    Vi har gemensamt barn, skrev det längre upp. Vill inte göra varandras barn lottlösa utan sitta i skyddat bo och trygga det vi bygger upp tillsammans.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 22:26:03 följande:

Legitimt eller ej, det handlade ju om att det inte är rätt i ert fall att använda er av dessa. Hur kommer det sig att du inte vill lita på den person som faktiskt verkar jobba med detta?

Varför är det inte rätt, vad är din grund för det? Vad vet då om oss?
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!