• EnAnonumius

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:14:06 följande:
    Laglott går ej att testamentera bort, arvslott går.
    Har inte pratat om 7 universala alternativ, du gjorde det påhittet. Har pratat om 7 alternativ utifrån det jag har, sen att du hittar på får lastas dig själv.
    Det kostar för mycket, sist betalade vi 5000.
    Jag har läst alla fina svar i tråden.
    Hur skall folk kunna ge dig konkreta råd om Du sitter och inte delger information till folk alls. 
    Det enda du sitter babblar (ja jag skriver babblar) om, är att "det finns sju alternativ att välja på" och du har då köpt ett testamente online, och då frågar vilken "alternativ är bäst".

Hur hade du tänkt dig att folk skall fatta på absolut NOLL information från ditt håll vad du vill ha hjälp med?

Vilka ÄR dessa s.k sju alternativ?  Det struntar du totalt att upplysa om.
    Det du väljer, istället, är att bli sur och frustrerad när folk inte kan ge dig konkreta svar, på absolut noll information du har delgivit dem.

Jag har bara ett enda råd till dig att ge dig. Kontakta en jurist i stället för att "köpa testamente" online med "7 alternativ", och sedan ge absolut noll information samtidigt som du ber om hjälp, på ett forum, för att sedan bli sur och frustrerad på svaren. Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:05:19 följande:
    Ja för du är ju definitivt inte en av de som själv erfarit mitt dilemma. Varför ger du mig "råd"?
    Men herregud.
    Vad var det nu för FEL med det rådet; att råda dig till att kontakta en advokat?

Motivera ditt svar sakligt och rationellt.

• EnAnonumius
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:27:43 följande:
    Varför är det inte rätt, vad är din grund för det? Vad vet då om oss?
    Jag anser att du inte skall sitta och förvänta dig att få vettiga svar, när du vägra att ge någon information ALLS.

Detta VÄGRAR du att:

1 Ge bakomliggande information om hur det ser ut för dig och din sambo och vad tanken är bakom testamentet

2 Skriver inget om dessa s.k "sju alternativ " som skall finnas påp ett testamente du har betalat och laddat ned fårn nätet.

Sedan så KRÄVER du att folk skall kunna svar på vilka av dessa "sju alternativ" som är bäst för ER situation. Drömmer

• EnAnonumius
    Anonym (visa) skrev 2018-11-06 08:20:27 följande:
    Det är ju som att jag skulle fråga dig "Vilken klänning skall jag välja? Jag har 7 alternativ. De är från ett känt märke, men jag tänker inte berätta vilka de är. Du borde kunna råda mig ändå, så skall jag tolka ditt svar och se vilken som bäst stämmer överrens"(fast kanske obefintliga alternativ nummer 9 hade varit bäst...).
    Konsekvenserna av att (och risken att) det blir fel klänning blir dock mindre.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 15:58:17 följande:
    Jag ska förtydliga.
    Mina barn får inte ärva gården pga att deras pappa är en blodsugande utnyttjare som inte har några problem med att sätta andra i skuld eller att sno saker från sina egna barn (han är periodare) och sälja vidare. Det var en hemsk tid i mitt liv. Jag och barnen satt i 20.000:- hyresskuld pga honom (lång historia). Hans far i sin tur satte honom på kronofogden med 50.000 den dagen han fyllde 18. Jag ser ingen anledning till att han bryter mönstret om jag skulle dö och han få full förfogande rätt till barnens pengar. Han skulle lätt kräva pengar av min nuvarande man och skulle kunna lura till sig huset av barnen. Den biten ser jag framför mig.
    Min mans barn får inte ärva huset pga att deras mamma är girig och egoistisk och har tjejerna runt lillfingret, hon skulle lättvindigt kunna lätt övertala dom om att ta huset från mig, då hon även är väldigt svartsjuk på mig och hon är pengaglad.
    Så ni förstår om huset skulle falla i händerna på någons barn så skulle huset falla ur närmsta släkten, om vårt gemensamma barn ärver så stannar det i släkten. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det på ett bättre sätt, utan att få anklagelser slängt kors och tvärs. Oavsett är detta hur vårt liv ser ut, vad ni än tycker om det. Jag har aldrig någonsin bett nån av er om råd huruvida vi går rätt tillväga eller inte om just DET, bara om hur vi ska skriva i testamentet. Beslutet är redan taget om detta. Därav min fientlighet. Punkt slut.
    Förstår ni inte - fråga! Släng inte ur er dumma kommentarer! Jag är faktiskt en människa bakom dessa kommentarer, och jag ber alla om ursäkt som jag skrivit illa till, om ni upplevt så. Men jag blir ledsen av hur lättvindigt man blir anklagad och bedömd i saker man aldrig bett om. Så respektera det nu. Tack.
    "Jag och barnen satt i 20.000:- hyresskuld pga honom (lång historia)."

Hur kan dina barn (sedan tidigare förhållande) ha 20 000 kr i hyresskuld tillsammans med dig? (Oavsett vem som fixade hyresskulden åt dig från början). Så hur kommer det sig att du blandar in dina barn i din skuld (du fick p.ga exet)?

För den som hänger med i det rättsliga lite grann (man behöver inte vara utbildad) så kan inte barn ha skulder tillsammans med en förälder. Och någon gång under (19)90-talet, så blev det förbjudet för föräldrar att: ta lån,  
     och/eller köpa bilar/hus/lägenhet/etc i barns namn. Detta var för att barn hamnade hos kronofogden vid 18-års ålder.

Son sagt.. Det givit råd till dig att kontakta en jurist och prata med en jurist till dig så många gånger i tråden redan innan ditt förtydligande här. Om du nu är så rädd om släktgården, så är det väl bättre att du får en riktig jurist som hjälper dig än att du sabbar det med "7 alternativ" på ett testamente online som du har laddat ned i PDF form.
    Eller anser du inte att släktgården och övrig egendom är värd mer än att låta lekmän (inklusive dig) sitta gissa och rätta varandra på en nätforum?

• EnAnonumius
    olof 45 skrev 2018-11-12 12:21:20 följande:
    Det är ingen som slänger ur sig "dumma kommentarer". Du läser inlägg som djävulen läser bibeln. Jag står fast vid att du itne alls har någon anledning att skriva surt och elakt till andra, trots denna s.k. "förklaring".

Plus att det fortfarande inte framgår vad du vill ha ut av tråden? vad är det du vill ha svar på? Som du inte redan fått (men kanske inte förstått).
  • EnAnonumius
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 08:44:08 följande:
    Det är vidrigt hur ni resonerar "jag har rätt till mitt arv, mina föräldrar ska minsann inte få spendera mina pengar innan dom dör, jag är född med att äga mina föräldrars pengar"... Det är vidrigt! Ingen äger sina föräldrars egendom, ingen av er!
    Med särkullbarn och bröstarvingar menar jag att bröstarvingar (som i gemensamma) till sammanboende inte får ut sin rätt med detsamma medan särkullbarnen får. Trodde jag framgick, men tror ni tolkar in som ni VILL, ni har bestämt er på förhand!
    Vad jag vill ge och inte ge har ni inte ett s***t med att göra! Ni ska inte bry er om det öht och ni behöver alls inte kommentera med det, för jag har från början diskuterat om alla särkullbarnen, mina likaså! Mina biologiska ska inte sätta min man och gemensamma på gatan, de är inte mer värda! Så om ni inte har förstånd att begripa det så vandra vidare till en mer lättbegriplig tråd!
    Här är min tråd och era åsikter om nåt jag inte bett om är totalt ointressanta, ovidkommande och helt löjliga!
    Du kan ju inte sitta och hitta på egna definitioner av bröstarvingar.
    Bröstarvinge är den person som är släkt till den avlidne, via blodsband och/eller adoption.
    I första hand barnen som är biologisk/adopterade till den avlidne.

Så era särkullbarn, (varken du gillar fakta eller inte) är lika mycket bröstarvingar (juridiskt) som era gemensamma barn. Det är bara rörigt, otydligt även direkt vilseledande att skriva "Med särkullbarn och bröstarvingar menar jag att bröstarvingar (som i gemensamma) till sammanboende inte får ut sin rätt med detsamma medan särkullbarnen får.".

Annars så rekommendera jag att du frågar närmsta jurist (som är insatt i arv frågor) om den saken, för av dig vill jag knappast bli rättad av. Men om det är en jurist i tråden (jag tror jag såg en som sade att han/hon var jurist,) så denne får mycket gärna rätta mig om jag har begått något fel.
    Men rättar du mig TS så kommer jag att avfärda det per se.

Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!